آخرین خبر

موسیقی کردی مدرن شده‌ است

به گزارش آوای ایرانیان، پرنگ فرازمند اتنوموزیکولوگ در یکی از نشست های پژوهشی که در حاشیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در حال برگزاری است به بررسی روند تغییرات موسیقی مهاجران کرد پرداخت و گفت: موسیقی کردی مدرن شده است.

در اولین نشست پژوهشی روز شنبه در حاشیه برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی روند تغییرات موسیقی کردی و مبحث موسیقی شناسی توسط دو موسیقی شناس دانشگاهی مورد بحث قرار گرفت.

تولد موسیقی پاپ کردی

پرنگ فرازمند در اولین نشست پژوهشی امروز گفت: موسیقی‌هایی که توسط مهاجران کرد تولید و به دست کردهای داخل رسید، گونه جدید موسیقی را در کردستان ایران به وجود آورده است که می‌توان آن را موسیقی پاپ کردی نامید.

هدف موسیقی شناس خدمت به فرهنگ است

این کارشناس موسیقی که معتقد است هدف موسیقی شناس چیزی جز خدمت به فرهنگ نیست، تحقیقات خود را از سال ۲۰۰۳ به واسطه یک تور کنسرت به کردستان عراق شروع و در سال ۲۰۰۷ روی مهاجران کُرد به سوئد متمرکز کرد و نتیجه پژوهش خود را در دوازدهمین جشنواره موسیقی اقوام ارائه داد.

او که در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای در دانشگاه هاله آلمان است، متوجه شده تمامی اتفاقات فراملی که خارج از میهن برای کردها رخ می‌دهد، در سوئد متمرکز شده و کردهای سایر کشورهای دیگر نیز برای فعالیت به سوئد می روند. به همین دلیل این کشور نقش بسیار مهمی در مهاجران موسیقیایی کُرد دارد.

کردها همواره به فکر آبادانی هستند

طبق این پژوهش بخش زیادی از کردهای ایران جمعیت هفتاد هزاری مهاجران سوئد را تشکیل می‌دهند. نخستین گروه مهاجران در سال ۱۹۸۴ به واسطه درمان به سوئد مهاجرت کردند و قرار بوده به صورت موقتی در این کشور باشند اما سوئد به آنها پیشنهاد اقامت می‌دهد و این کردها ماندگار می‌شوند. مهاجران کرد همیشه به فکر آباد کردن منطقه خودشان هستند به همین دلیل برخی از آنها آرزوی بسیاری برای اجرای موسیقی در کشور خودشان در سر دارند.

سرشکستگی اولین ارمغان مهاجرت

وی افزود: مهاجران در ابتدا دچار سرگشتگی می‌شوند، به همین دلیل دنبال ساز و کاری برای باز تعریف هویت خودشان بوده‌اند. مهمترین کار برای باز تعریف، موسیقی بوده است. به همین دلیل کردهای مهاجر یک میهن تصوری برای خودشان در نظر می‌گیرند. از طرفی موسیقی مهمترین ابزار برای نزدیک‌تر شدن کردها در چنین جامعه‌ای بوده است. شاید اگر همین کردها در ایران بودند، به دلیل پراکندگی‌شان در شهرهای مختلف نمی‌توانستند یکدیگر را بشناسند. در واقع موسیقی که دغدغه کردها است، نوعی صمیمیت اجتماعی را برای آنها در کشوری مثل سوئد به وجود آورده است. موسیقی کردهای سوئد تغییراتی در موسیقی کردهای ایران به وجود آورده است. کردها با موسیقی‌دانان غربی تعامل و اجرا داشته‌اند. برای مثال یک هنرمند اهل شیلی، اِلمان‌های موسیقی خودش را وارد موسیقی کردی کرده‌ است، از طرفی کردها هم با توجه به فضایی که داشته‌اند، موسیقی خودشان را اجرا کرده‌اند.

رخنه موسیقی کردی به فرهنگ موسیقیایی سوئد

این موسیقی شناس در ادامه سخنرانی خود گفت:موسیقی کردی به واسطه مهاجرت و رسانه مهمترین عوامل جهانی شدن یک فرهنگ هستند و با توجه به دغدغه آن، فرهنگ را پررنگ‌تر می‌کنند. حتی گروه‌های سوئدی، موسیقی کردی اجرا می‌کنند.

موسیقی کردی مدرن شده است

وی افزود: فرهنگ موسیقی کردهای ایران در مواجه با کردهای مناطق دیگر باز هم دستخوش تغییرات شده است. این طور نبوده که غربی‌ها فرهنگ موسیقی کردها را بگیرند بلکه ابتدا کردها فرهنگ موسیقی آنها را گرفته‌اند. در نتیجه موسیقی کردی به آن چیزی تبدیل شده که به صورت متفاوت در کردستان اجرا می‌شود، به عبارتی موسیقی کردی مدرن شده است.

فرازمند ادامه داد: ورود عناصر غربی نتیجه رویارویی موزیسین‌های اروپایی با کردها در سوئد شده است. موسیقی‌هایی که توسط مهاجران کرد تولید و به دست کردهای داخل رسید، گونه جدید موسیقی را در کردستان ایران به وجود آورده است که می‌توان آن را موسیقی پاپ کردی نامید. از طرفی می‌توان گسترش رسانه‌ها را یکی دیگر از تغییرات موسیقی دانست.

موسیقی شناسی کاربردی و مواجه با تغییرات فرهنگی

دومین نشست پژوهشی به ارائه مقاله پیام یوسف فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد اختصاص داشت که با موضوع «موسیقی شناسی کاربردی در مواجه با تغییرات فرهنگ های موسیقی اقوام» تبیین شد.

این اتنوموزیکولوگ که یافته های پژوهش خود را در دانشگاه هاروارد ارائه می داد، در سخنرانی خود گفت: موسیقی شناسی کاربردی در واقع گونه ای از موسیقی شناسی محسوب می شود.

سفر آغاز بررسی های موسیقی شناسی است

وی افزوذ: موسیقی شناس ها معمولا عادت دارند که برای مشاهده و پژوهش ماه ها به محلی مشخص بروند و به مصاحبه و پژوهش بپردازند. معمولا هم عادت دارند که دستاوردهای پژوهش خود را تا مدت های طولانی در قالب مقالات متعدد ارائه کنند.

جشنواره موسیقی نواحی مصداق بارز خدمت فرهنگی است

وی افزود: من اما فکر می کنم چشم انداز یک اتنوموزیکولوگ باید فراتر از این ها باشد؛ چرا که می تواند خدمات بیشتری هم بکند. مثلا این جشنواره نمونه ایده آل یک خدمت است. جشنواره موسیقی جوان هم دقیقا چنین ویژگی دارد.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی تا ۱۹ آبان ماه با حضور ۲۸۰ هنرمند موسیقی اقوام در کرمان در حال برگزاری است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی کردی مدرن شده‌ است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید