آخرین خبر

اخبار کوتاه از جشنواره تئاتر کودک/ از کارگاه خلاقیت در کارگردانی تئاتر تا کارآفرینی در جشنواره

یکی از مهمترین بخش های جشنواره تئاتر کودک امسال برپایی کارگاه های خلاقیت کارگردانی بود که با حضور هنرمندان مختلف در حال برگزاری است.

اخبار کوتاه از جشنواره تئاتر کودک/ از کارگاه خلاقیت در کارگردانی تئاتر تا کارآفرینی در جشنواره

به گزارش آوای ایرانیان، کارگاه «خلاقیت در کارگردانی» با مدیریت زهرا صبری در قالب کارگاه‌های تخصصی جشنواره بیست و ششم تئاتر کودک برگزار شد. زهرا صبری در ابتدای این کارگاه گفت: خلاقیت یاددادنی نیست. من در کارگردانی‌هایم کاری را انجام می‌دهم که جایی نه دیده باشم و نه شنیده باشم. این گونه نیست که شما شش ساعت در کارگاه منِ نوعی بنشینید و بگویید خلاق شده‌ام! من فقط روی آتش درون‌تان فوت می‌کنم، حال یا آن آتش روشن می‌شود یا نمی‌شود، یا با فوت من خاکستر رویش بلند می‌شود یا نه.

وی با اشاره به خاطره‌ای از طراحی پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی به مناسبت نودمین سال تأسیس یونیمای جهانی (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) ادامه داد: به من پیشنهاد داده شد پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی را برای یونیما طراحی کنم. من گفتم طراح نیستم و آن‌ها گفتند می‌دانیم طراح نیستی اما در یونیمای جهانی طی ۲ سال اخیر تصمیم بر این شده است تا پوستر این روز توسط هنرمندان بین‌المللی تئاتر عروسکی طراحی شود. من به تخم‌مرغی فکر کردم که از روزنه‌هایش نخ‌هایی رد شده است و جنین جوجه می‌خواهد با وصل کردن خود به آن‌ها به جهان عروسک‌ها بپیوندد.

وی در ادامه افزود: این ایده اولیه من بود و در ابتدای راهی قرار داشتم که تا آن زمان تجربه‌اش نکرده بودم. شروع به ساخت عروسک و عکاسی از آن کردم. از ساخته‌هایم عکاسی می‌کردم و برای طراح گروهم، می‌فرستادم. تا این که یک نفر جوجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را که اکنون حتما همه‌تان دیده‌اید، برایم فرستاد و من همه چیز را کنار گذاشتم! به طراحم گفتم نه! اگرچه من پیش‌تر این جوجه را ندیده بودم اما نمی‌خواستم حتی از ذهن یک نفر بگذرد که پوسترم را با دیدن آن طراحی کردم. طرحم را عوض کردم و در نهایت دو نیمه تخم‌مرغ را با پاپیه‌ماشه ساختم، در حالی که پاهای جوجه از پشت بیرون زده بود و دو نیم‌کره تخم‌مرغ روی هم بودند. اتودهایی با ۲ نیمه تخم‌مرغ و جوجه ساخته شده زدم و بیش از ۴۰۰ عکس با تلفن همراه از این اتودها گرفتم. از بین تمام عکس‌های گرفته شده یک عکس را انتخاب کردم و بعد باقی امور مربوط به پوستر انجام شد. این عروسک هم اکنون در موزه‌ای در اسپانیا نگه‌داری می‌شود.

*کارآفرینی وسیع جشنواره در تئاتر کودک و نوجوان کشور

 احترام برومند داور جشنواره با اشاره به کیفیت آثار راه یافته از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره بیست و ششم، اظهار کرد: کانون آثار خوبی تولید می‌کند و فعالیت آن در تولید نمایش‌های با کیفیت امیدوارکننده است.
وی با تأکید بر اینکه جشنواره در بخش زیربنایی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که شرایط بهتری در جشنواره ایجاد کرده و استانداردها به سطح بالاتری ارتقاء یابد.

برومند با اشاره به اینکه وضعیت تئاترتئاتر خردسال در کشور چندان راضی کننده نیست، یادآور شد: به نظر می‌رسد نمایش‌ها بیشتر برای اجرا در مهدهای کودک ساخته شده‌اند در حالیکه وقتی قرار است به روی صحنه بروند باید بیشتر به آن پراخته شود.
این هنرمند پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ثمراتی را برای فرهنگ ما دارد که از جمله می‌توان به معرفی چهره‌های جوان و علاقمند اشاره کرد.

*حمایت هولدینگ بهشهر از تئاتر کودک و نوجوان/ مسئولیت اجتماعی داریم

یوسف باغبان آقایی مدیر برندینگ هولدینگ شوینده بهشهر با اشاره به حمایت از این جشنواره بیان کرد: هر برندی علاوه بر کار تبلیغاتی فعالیت های اجتماعی هم انجام می دهد و ما هم در همین راستا از جشنواره تاتر کودک و نوجوان هم حمایت معنوی و هم حمایت مالی داشتیم. ما برند خمیر دندان پونه را داریم که اسپانسر جشنواره است و در طول جشنواره با اهدای هدایا و پک های تبلیغاتی از شرکت کننده ها و جشنواره حمایت می کند.

باغبان با اشاره به فعالیت های حمایتی برای جشنواره از پوستر تا موارد دیگر اظهار کرد: هر برندی و هر تولید کننده ای علاوه بر هزینه ها باید یک مسئولیت های اجتماعی داشته باشد چون کودکان بزرگترین سرمایه و پشتیبان ماست ما در نظر داریم از طبیعت و کودکان حمایت کنیم.

*جشنواره باعث شده تئاتر خیابانی جدی‌تر دیده شود

امیر مشهدی عباس با بیان اینکه تئاتر خیابانی در جشنواره نسبت به سالهای قبل ارتقاء کیفی داشته است، اظهار کرد: با وجود پیشرفت کارها، هنوز تا ایده‌آل فاصله وجود دارد و باید روند پیشرفت نمایش‌ها حرفه‌ا‌ی‌تر و سریع‌تر باشد اما در مجموع در دوره بیست و ششم، آثار راضی‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره باعث شده تئاتر خیابانی جدی‌تر دیده شود، خاطرنشان کرد: وجود رقابت در جشنواره، به گروه‌ها انگیزه می‌دهد که تلاش کنند تا حضور داشته باشند و دیده شوند و جشنواره می‌تواند دستمایه‌ای باشد که در سالهای بعد آثار خوبی داشته باشیم.
این داور بخش خیابانی تأکید کرد: باید معیارهای تولید نمایش مشخص باشد و جشنواره می‌تواند تعیین‌کننده معیارها باشد.

*«ستاره کار» دغدغه نوجوانان را می‌گوید/ سختی نگارش برای کودک و نوجوان

فروغ رستگار نویسنده نمایشنامه «ستاره کار» که از آثار برگزیده جشنواره اعلام شد، درباره نمایشنامه خود گفت: این نمایشنامه به پیشنهاد همکارم آقای سیروس زردشتی نوشته شد که در شکل گیری ایده کلی و طرح نمایشنامه نقش مهمی ایفا کرد.

وی با اشاره به خلاصه ای از این نمایش عنوان کرد: ستاره کار درباره دغدغه شهرت یک نوجوان بسکتبالیست است. او که عاشق آسمان و ستاره هاست تلاش می‌کند تا به هرقیمتی سوپر استار شود و ستاره درخشانی به اسم خودش داشته باشد اما در برخورد با مرد ستاره کار می فهمد راز درخشش ستاره ها چیز دیگریست.

وی درباره ادامه کار روی این نمایشنامه تصریح کرد: به احتمال زیاد براساس فیدبک ها بازنویسی شده تا بتوانیم آن را اجرا کنیم. برای این منظور یک دورخوانی خواهیم داشت و بعد کار به کارگردان سپرده می شود.

وی در پایان درباره تاثیر جشنواره ها بیان کرد: این اولین نمایشنامه من است اما شاید در این حوزه دیگر کار نکنم چون هم بسیار سخت است و هم تخصص می خواهد برای کودک و نوجوان کار کنید. با این حال یکی از انگیزه های نوشتن نمایشنامه، جشنواره ها هستند چون نمایشنامه ها برای عرضه شدن در مکانی نوشته می شوند.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان در حال برگزاری است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اخبار کوتاه از جشنواره تئاتر کودک/ از کارگاه خلاقیت در کارگردانی تئاتر تا کارآفرینی در جشنواره”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید