آخرین خبر

پهلوان موسیقی به خانه ابدی بدرقه شد/ نوازنده‌ای که ذکرش یاعلی بود

به گزارش آوای ایرانیان ، مراسم تشییع پیکر مرحوم محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران روز چهارشنبه بیست و پنجم مرداد ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای سید عباس سجادی برگزار شد، داود گنجه ای نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در توصیف شخصیت هنری مرحوم محمد اسماعیلی گفت: محمد اسماعیلی یک استاد واقعی در حوزه موسیقی ایرانی بود. نکته ای که در این ۸۲ سال همواره برایم مهم است، ۲ عبارت بوده؛ یکی پهلوانی و یکی هنرمند واقعی بودن. هنرمندی که بند دلش به جایی وصل بوده و تقوا داشته باشد. در این چارچوب محمد اسماعیلی دارای این صفات ویژه انسانی بود.

در گرامیداشت نوازنده ای که ذکرش یاعلی بود

وی افزود: امروز ما فقط از جسم استاد اسماعیلی جدا می شویم. او هنرمند عارفی بود که همواره احترام بزرگ تر را نگه می داشت. او سرش را در برابر برخی بی مایگان فرو نمی آورد و همواره از خود هنرمندی باتقوا به جامعه موسیقی ایرانی معرفی کرد که از دست دادنش برای ما سخت است. او یکی از نوازندگان بسیار شایسته ارکسترهای موسیقی بود که میوه های پرثمر درخت پربارش این چنین شاگردان خوبی را به جامعه موسیقی تقدیم کرد.

گنجه ای بیان کرد: مرحوم اسماعیلی از جمله هنرمندانی بود که همواره با آمدن روی صحنه ذکر یاعلی را فراموش نمی کرد. وی از جمله هنرمندان شایسته این سرزمین است که متاسفانه خیلی مظلومانه از میان ما رفت. او و هم نسلانش با موضوع ریتم آنچنان آثار ارزشمندی را خلق کردند که واقعا جایگزین ندارند. هنرمندانی مانند حسین تهرانی، بهمن رجبی، ناصر فرهنگ فر و محمد اسماعیلی که واقعا آثار بسیار جاودانه ای را تقدیم علاقه مندان موسیقی ایرانی کردند.

زنده یاد اسماعیلی معلم اخلاق ما در موسیقی بود

محمد دلنوازی از نوازندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این مراسم بیان کرد: امروز صحبت کردن درباره استاد محمد اسماعیلی بسیار سخت است. چون هنوز مرگ او را باور نمی کنم. من افتخار داشتم بیش از ۵۱ سال در کنار این معلم واقعی موسیقی از او بهره مند شوم. او انسان شریفی بود که همیشه آرامش، مهربانی، محبت، انسانیت و احترام به بزرگتر را به ما می آموخت. او هنرمندی بود که همیشه از معلم همیشگی اش زنده یاد تهرانی به نیکی یاد می کرد و به ما هم می آموخت که احترام به پیشکسوت را فراموش نکنیم.

وی بیان کرد: او به قدری مرد بزرگواری بود که اصلا نمی توانم درباره این عظمت صحبت کنم. این هنرمند از جمله استادان شاخص موسیقی ایرانی است که اگر بخواهیم دو روز هم درباره او صحبت کنیم بازهم کم است.

داود یاسری از معلمان و مدرسان پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استادان درگذشته موسیقی ایرانی عنوان کرد: من افتخار شاگردی شما را داشته و خواهم داشت. ولی واقعا خدا رحمت کند استاد اسماعیلی را که صحبت درباره این هنرمند بسیار سخت است.
ستایش هنرمندی که «انسانیت» قبل از هنرمند بودن برایش اهمیت داشت.

اعتقاد به انسانیت قبل از هنرمند شدن

کامبیز روشن روان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان هم در بخش دیگری از این مراسم بعد از تسلیت به مناسبت درگذشت محمد اسماعیلی توضیح داد: من استاد اسماعیلی را از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی می شناسم و از زمانی که این هنرمند جایگزین استاد تهرانی شد ما افتخار شاگردی این هنرمند را ارزنده را پیدا کردیم. او از همان ابتدا با چنان شوق و ذوقی به ما درس می داد که توصیف آن سخت است. حتی روزهایی را به خاطر می آورم که از صبح تا شب به طور مرتب کار می کردیم و او برای ما مانند یک پدر بود که همیشه ما را راهنمایی می کرد.

وی افزود: ارتباط ما با استاد اسماعیلی ارتباط بسیار نزدیکی بود. البته اگرچه به دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور موفق نشدم این ارتباط را ادامه دهم. اما بعد از اینکه برگشتم توفیق همکاری با استاد اسماعیلی را دوباره پیدا کرد. مرحوم اسماعیلی از جمله معلمان شایسته موسیقی ایرانی بود که پیرو مکتب استادش مرحوم حسین تهرانی به انسانیت قبل از هنرمند شدن اهمیت می داد.

محمد موسوی موسیقی نوازنده پیشکسوت نی نیز در این برنامه گفت: آشنایی من با مرحوم اسماعیلی به پنجاه سال پیش باز می گردد. او از جمله هنرمندان شریف موسیقی ایرانی بود که همراه با برخی از هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین در فراگیری موضوع «ریتم» نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

در ادامه این هنرمند و حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی قطعاتی را اجرا کردند.

مجید اسماعیلی فرزند مرحوم محمد اسماعیلی هم در بخش پایانی مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی ایرانی گفت: از بچگی با صدای ضرب پدرم زندگی کردم و این صدا همیشه با من بود و هست و الان نمی توانم درباره پدری صحبت کنم که هنوز حضورش با من است.

محمد اسماعیلی از نوازندگان پیشکسوت عرصه موسیقی ایرانی و تمبک نوازی یکشنبه ۲۲ مرداد ماه بعد از یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

سعید ثابت، بهمن رجبی، هادی ارزم، زیدالله طلوعی، امیرعباس ستایشگر، علی انسانی، داود گنجه ای، محمد مهدی گورنگی، علی مغازه ای، بابک چمن آرا، مازیار ظهیرالدینی، پدرام فریوسفی، محمد آله یاری، سهیل محمودی، محمد موسوی، حسام الدین سراج، پیمان ابوالحسنی، بابک شهرکی، آرش امینی، مهدی سالم، محمد دلنوازی، سیدمحمد میرزمانی، همایون رحیمیان، کیوان ساکت، کامران همت پور و … از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پهلوان موسیقی به خانه ابدی بدرقه شد/ نوازنده‌ای که ذکرش یاعلی بود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید