آخرین خبر

زندگی مادر طراحی لباس تئاتر کتاب شد/ صحنه عشق من است

به گزارش آوای ایرانیان زینلیان طراح لباس و مدرس دانشگاه است که بسیاری او را به عنوان «مادر طراحی لباس تئاتر ایران» می شناسند. این کتاب با نوشته هایی از لوریس چکناواریان، خسرو خورشیدی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، فریدون علی یاری، حسین فرخی، حمیدرضا نعیمی درباره زندگی شخصی و آثاری است که زینلیان طراحی لباس آنها را برعهده داشته است. این کتاب شامل تصاویر مختلف از طراحی های این هنرمند نیز است.

 

مهرنوش مهدوی حامد ویراستار و فاطمه خسروجردی طراح این کتاب هستند. علی زارعی نیز مدیر هنری و مدیر تولید این اثر خواهد بود.

 

این کتاب در قطع کتاب وزیری، جلد سخت با کاغذ گلاسه توسط نشر ایشکا با همکاری کتاب‌سرای میردشتی چاپ می شود.

 

ادنا زینلیان دکوراتور و طراح صحنه و لباس ارمنی تبار است. زینلیان جزو اولین گروه از دانش آموختگانی است که در مقطع کارشناسی موفق به اخذ مدرک طراحی لباس شده است؛ از این رو ادنا زینلیان را مادر طراحی لباس لقب داده اند.

 

ادنا زینلیان از جمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به‌عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. وی از سال ۱۳۶۳ تاکنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است.

 

زینلیان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۶ به استخدام تالار رودکی (اُپرا) درآمد. او در ۱۳۶۴ موفق به اخذ مدرک درجه دو هنری (معادل کارشناسی ارشد) شد و در ۱۳۷۶ مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد کشور را دریافت کرد. زینلیان در کنار طراحی لباس در آثار صحنه ای و تلویزیونی در زمینه طراحی لباس برای نهادها و ارگان های سیاسی و نظامی نیز فعالیت داشته است، از جمله طراحی لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و طراحی لباس کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع (در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تهران) هر ۲ در سال ۱۳۶۹.

 

سرپرستی اداره طراحی و کارگاه‌های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۷۰ و عضویت در هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران نیز از جمله سمت‌های زینلیان طی این سال‌ها بوده است.

 

این هنرمند طی سال‌های متعددی که در عرصه‌های مختلف تئاتر، تلویزیون و سینما به‌عنوان طراح لباس فعالیت کرده در آثار نمایشی هنرمندانی چون مصطفی اسکویی، حمید سمندریان، قطب‌الدین صادقی، پری صابری، محمود عزیزی، رضا کرم رضایی، محمود استاد محمد، هادی مرزبان، محمد رحمانیان، مجید جعفری، هوشنگ توکلی، سعید کشن فلاح، تاجبخش فنائیان، پروانه مژده، فردوس کاویانی، داود دانشور، هرمز هدایت، هما روستا، محمد کاسبی، سعید امیرسلیمانی، حسین فرخی، حسین مختاری، هایده حائری، مریم معترف، شهره لرستانی، اکبر زنجانپور، سهراب سلیمی، حمیدرضا نعیمی و … در قالب طراح لباس و مشاور هنری حضور داشته است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زندگی مادر طراحی لباس تئاتر کتاب شد/ صحنه عشق من است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید