آخرین خبر

اعلام برنامه‌های ششمین دوره فستیوال موسیقایی آینه‌­دار

به گزارش آوای ایرانیان، ترکیب و زمان برگزاری اجراهای ششمین دوره فستیوال موسیقایی «آینه‌دار»، به عنوان جشن صدای مردمان اقوام و با معرفی هنرمندان دوره ششم، اعلام شد.

این دوره از فستیوال که به موسیقی نواحی ترکمن‌صحرا، شمال خراسان و جنوب البرز می‌پردازد در سه روز و شش نوبت از ۲۰ تا ۲۲ آذر جاری در تالار رودکی تهران میزبان هنرمندانی از بخش‌های مختلف این مناطق کشور خواهد بود. نوبت اول فستیوال به هنرمندان تهران اختصاص یافته که با عنوان غزل‌خوانی تهرون اجرا می‌شود. در سانس دوم هنرمندانی از منطقه‌ کومش اجرا دارند که عنوان آن نی ساربانی و چاربه‌دار کومش است.

بر اساس برنامه منتشر شده، نخستین سانس دومین روز آینه‌دار با عنوان ترکمن خالق آیدیم سازلاری، به هنرمندان منطقه‌ ترکمن صحرا اختصاص یافته و در سانس دوم هنرمندانی از منطقه‌ی الموت و طالقان و کرج با عنوان از دژهای الموت تا باغ‌های طالقان روی صحنه‌ تالار رودکی می‌روند.

در شب سوم ششمین فستیوال آینه‌دار نخست هنرمندانی از شمال خراسان در اجرایی با نام دوتار و زعفران خراسان اجرای دارند و آخرین نوبت فستیول با عنوان از نشیب دشت‌های ترکمن تا فراز قله‌های الموت، گزیده­‌ای از اجراهای دوره­‌ ششم خواهد بود. مطابق دوره‌های پیشین آیین پایانی این دوره که به تجلیل از استادان برومند موسیقی این نواحی کشور اختصاص دارد یکشنبه پیش‌رو (۲۴ آذر) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

فستیوال آیینه‌دار که تا کنون پنج دوره خود را پشت سر گذاشته، بر موسیقی نواحی مختلف ایران و فرهنگ‌های گوناگون موسیقایی تمرکز دارد. آیینه‌دار نخستین فستیوال موسیقی نواحی ایران است که با مدیریت و سازماندهی بخش غیردولتی برگزار می‌شود. همچنین اختصاص داشتن هر دوره از فستیوالِ آینه‌دار به یک منطقه‌ موسیقایی، امکان بی‌سابقه‌ای برای پرداختن دقیق به جزئیات‌ فرهنگ‌های موسیقایی آن ناحیه را در رویدادی یک هفته‌ای فراهم می‌کند.

علاوه بر این گردهمایی موسیقایی یک هفته‌ای که به عنوان یکی از اهداف اصلی آینه‌دار در نظر گرفته شده، نکوداشت اساتید و پیشکسوتان موسیقی نواحی (آینه‌داران) و ثبت و ضبطِ صوتی و تصویریِ نظام‌مندِ موسیقی نواحی ایران از مهم‌ترین اهداف فستیوال آینه‌دار هستند.

بیش از ۱۰ تن از آینه‌داران موسیق نواحی ایران چشم از دنیا فروبسته‌اند و فستیوال آینه‌دارموفق شده علاوه بر میزبانی این بزرگان در واپسین سال‌های عمر گرانبارشان، میراث صوتی و تصویری ماندگاری از ایشان به یادگار بگذارد.

نخستین دوره فستیوال مهر ۱۳۹۲ به موسیقی شرق خراسان، سیستان و بلوچستان اختصاص داشت. دومین دوره‌ آن در خرداد ماه ۱۳۹۴ میزبان موسیقی‌دانان جنوب ایران و مناطق حاشیه خلیج فارس از استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان بود. سومین سال آینه‌دار با موضوع موسیقی اقوام ایلی و عشایر کوچ‌نشین بختیاری، قشقایی، لکی و لری در تیرماه ۱۳۹۵ برگزار شد. چهارمین فستیوال آینه‌دار در آذر و دی ۱۳۹۶ میزبان عاشیق‌ها و موسیقیدانان موغامی و گروه‌های رقص از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان بود و در ششمین دوره این رویداد هنری هنرمندان دامنه شمالی البرز آیینه داران صحنه گردان این رویداد هنری بودند.

علاقه‌مندان به شرکت در کنسرت‌های فستیوال آیینه دار می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعلام برنامه‌های ششمین دوره فستیوال موسیقایی آینه‌­دار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید