آخرین خبر

«تئاترشهر» را به گروه‌های موسیقی بدهند!

آوای ایرانیان: یک ناشر و تهیه‌کننده‌ی موسیقی گفت: ما شرایط اقتصادی تالار وحدت را درک می‌کنیم، اما باید تعداد اجراهای تئاتر نسبت به موسیقی، در این سالن منصفانه باشد، نه این‌که ساعت‌های مناسب اجرا صرفا در اختیار تئاتری‌ها قرار گیرد. اگر هم قرار است که این روال ادامه‌دار باشد، چرا تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی نمی‌دهند؟

به گزارش آوای ایرانیان، بابک چمن‌آرا اظهار کرد: روزهای بی‌شماری در سالن اصلی تئاترشهر نمایشی روی صحنه نمی‌رود. اتفاقا این سالن خیلی برای اجرای موسیقی ظرفیت دارد. حداقل از سالن‌های ارسباران و نیاوران خیلی بهتر است. این سالن از آکوستیک خوبی هم برخوردار است. اگر قرار باشد، تالار وحدت برای ما جا نداشته باشد، تئاترشهر را به ما بدهند.

او ادامه داد: حرمت و احترام کارگردانان تئاتر سر جای خودش است. مثلا مگر چند علی رفیعی داریم که بخواهد نمایش روی صحنه ببرد؟ اما این‌که ۶۰ یا ۷۰ شب در تالار وحدت به اجرای تئاتر اختصاص پیدا کند، اتفاق خوبی نیست. تالار وحدت یک سالن موسیقی است.

وی با بیان این‌که مسائل مالی تالار وحدت باعث چنین رویدادی شده است، گفت: من خیلی خوشحالم که تالار وحدت معمولا می‌گوید، برنامه‌ی کاری‌اش را تا یک سال یا شش‌ماه دیگر بسته است و برنامه‌ی اجراهایش مشخص شده، این خیلی خوب است و نشان از نظم دارد؛ اما وقتی می‌بینیم همه‌ی شب‌های این تالار به نمایش اختصاص دارد، ناراحت‌کننده است. این اتفاق برای این می‌افتد که در این تالار، موسیقی کمتر از تئاتر می‌فروشد، اما نباید فقط نگاه مالی به موضوع داشت.

مدیر انتشارات «آواخورشید» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی وضعیت نشر و اجرای کنسرت در سال ۹۴ به ایسنا گفت: از نظر فرهنگی در سال ۹۴ کیفیت آثار بالاتر رفت و حرفه‌ای بودن خط مشی همکاران من شد. چند شرکت که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند، انتخاب، انتشار و ارائه‌ای بسیار حرفه‌ای داشتند. وزارت ارشاد نیز سال آرامی داشت و اتفاق خاصی نیفتاد. ممکن بود یک اثر بدون دلیل در وزارت ارشاد گیر کند و یک اثر هم مجوز بگیرد.

او بیان کرد: از نظر اقتصادی همان فشاری را که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تحمل کردیم در سال ۹۴ نیز روی دوش‌مان بود. ما بدترین تابستان سال‌های اخیر را تجربه کردیم که بخشی از آن به حواشی سیاسی و بخشی به گرمای هوا در پایتخت برمی‌گشت. اتفاقا ماه مبارک رمضان هم با گرمای تابستان همزمان شده بود و رونق روزانه تحت تأثیر این عوامل قرار گرفت. پارسال فقط شهریور و مهر خوبی داشتیم که با تداخل با ایام سوگواری محرم و صفر، عمر کوتاهی داشت. بازار شب عید نیز از لحاظ اقتصادی خیلی دیر رونق گرفت. در مجموع، ما در سال ۹۴ حدود سه‌ماه رونق داشتیم.

مدیر «مرکز موسیقی بتهوون» درباره‌ی اجراهای صحنه‌ای نیز توضیح داد: فکر می‌کنم، حضور گروه‌هایی مثل پالت و چارتار روی صحنه و کنسرت‌هایی که آن‌ها داشتند، با توجه به حال‌وهوای موسیقی‌شان تا حدی ذائقه و سلیقه مردم را تغییر داد.

او در ادامه‌ی سخنانش گفت: سال ۹۴ توجه رسانه‌ها بیشتر به حواشی جشنواره‌ی موسیقی فجر و خانه موسیقی معطوف شد. در واقع، آن‌ها آنقدر درگیر این مسائل بودند که کمتر به حوزه‌ی نشر توجه کردند. یکی دیگر از اتفاقات مهم سال گذشته، جایزه‌ای بود که رامین صدیقی به‌عنوان ناشر، از نمایشگاه ومکس گرفت و به نظر من، باید فرصتی داده می‌شد تا او درباره این جایزه توضیح دهد، زیرا ما ناشران در شرایطی هستیم که الگوی جهانی نداریم. برای همین خوب بود فرصتی در این زمینه به‌وجود می‌آمد.

چمن‌آرا یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۹۴ را ثبت مجمع ناشران موسیقی دانست و آن را اتفاق خوبی در سطح کلان ارزیابی کرد که پس از شش‌سال به ثمر نشست.

او درباره فعالیت‌های «مرکز موسیقی بتهوون» در سال گذشته نیز اظهار کرد: سال گذشته ۹ آلبوم موسیقی،‌ ۱۴ تئاتر‌، شش مستند‌ و یک کنسرت را در کارنامه‌ی کاری‌مان داشتیم. امسال آمار ما فرقی با سال گذشته نخواهد داشت، اما قطعا فیلم‌های مستند بیشتری منتشر می‌کنیم.

وی درباره‌ی شرایطی که در روزهای آغازین سال ۹۵ بر این صنف حاکم است نیز گفت: درست است که سال ۹۵ آغاز شده، اما رویدادهای فرهنگی هنوز جان نگرفته‌اند. امیدوارم امسال هیچ اتفاق بدی برای هیچ هنرمندی نیفتد و خبرهای خوبی درباره سلامتی محمدرضا شجریان و عباس کیارستمی بشنویم.

 آوای ایرانیان - Copy

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«تئاترشهر» را به گروه‌های موسیقی بدهند!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید