آخرین خبر

تالار وحدت غرق در سرمایه‌های موسیقی نواحی/ ناظم لوریس چکناواریان خاطره گفت

به گزارش آوای ایرانیان ، در مراسم اختتامیه آینه‌دار، گزیده‌ای از اجراهای این فستیوال اجرا و به هنرمندان مختلف نواحی ترکمن‌صحرا، تهران، طالقان و الموت تندیس‌هایی اهدا شد.

آیین اختتامیه ششمین دوره از فستیوال موسیقی آینه‌دار شامگاه یکشنبه (۲۴ آذر) با حضور چهره‌هایی همچون اسماعیل خلج (نمایشنامه‌نویس)، محمود دولت‌آبادی (نویسنده)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی)، هوشنگ ستوده (پژوهشگر موسیقی)، داریوش طلایی (موسیقیدان) و شهرام صارمی (موسیقیدان) در تالار وحدت برگزار شد.

این فستیوال از ۲۰ آذر آغاز شد و تا ۲۲ آذر ادامه داشت.

در ابتدای این برنامه نمایشی از «موسیقی زورخانه – موسیقی مرشد زورخانه و ورزش باستانی» با حضور مرشد امیرمسعود خسروی و ورزشکارانی از گود زورخانه باب‌الحوائج برنامه‌هایی اجرا شد.

در بخش بعدی فرزند حاج قربان سلیمانی (بخشی و نوازنده)، بخشی علیرضا سلیمانی به دوتار نوازی شمال خراسان پرداخت.او با چیره‌دستی در ریتمی یکسان می‌نواخت ملودی با سراسر احساس سر داده بود و سالن را مجذوب خود کرده بود.

در بخش بعد تندیس موسیقی شمال خراسان با حضور محمود دولت‌آبادی به عیسی قلی‌پور، رمضان علی سلطانی، حسین عزیزی‌پور، حیدرعلی هاشم، فریدون غلامی و علیرضا سلیمانی تقدیم شد.همچنین در این مراسم ادوارد کشیشیان نوازنده آکاردئون و خواننده به همراه مارتین نظری نوازنده نقاره به اجرای بخشی از موسیقی ارامنه تهران پرداختند.

تندیس‌هایی به هنرمندان موسیقی تهران با حضور هوشنگ ستوده پژوهشگر موسیقی به حسن زند بافت، محمد منتشری (حضور نداشت) و سوسن اصلانی تقدیم شد. همچنین با حضور عبداله انوار تندیسی به ستوده تقدیم شد.

ستوده که ۳۰ سال ناظم دبیرستان عالی موسیقی بوده است، گفت: ناظم لوریس چکناواریان بودم و آنقدر شیطنت داشت که اسم او را جنگاوریان گذاشتم.

دبیر هنری جشنواره علی مغازه‌ای نیز بیان کرد: ششمین فستیوال آینه با همراهی عزیزانمان برگزار شد.از فردا دوره بعدی این جشنواره متولد خواهد شد و در دوره هفتم تمام می‌شود. قرار بود فستیوال در هشت دوره برگزار شود ولی با بررسی‌هایی که صورت گرفت تصمیم گرفتیم هفت دوره باشد. امسال نیز همانند دوره‌های قبل به مناطق مختلف سفر کردیم و با هنرمندان مختلف و اقوام مختلف نواحی مربوط به این دوره دیدار کردیم. با این سفر یک سال به عمر آینه دار و تا حدی به ادراک خودمان از جغرافیا و تاریخ موسیقی اضافه شد.

‌او همچنین‌ یادی از بهروز وجدانی کرد و گفت: برای ثبت جهانی دوتار بسیار تلاش کرد ولی پس از ثبت، نامی از او آورده نشد. جای هنرمندان زیادی در کنار ما خالی است چه آنها که فوت کردند و چه آنها که به دلایل مختلف نتوانستند. حاصل تلاش ما هیچ نیست مگر امیدمان به تحقق یک رویا که شناساندن موسیقی اقوام مختلف و فرهنگ آنهاست.

در ادامه موسیقی منطقه طالقان با نواختن سرنا و دهل اجرا شد. تندیس مناطق الموت و طالقان با حضور داریوش طلایی به علی گیلونی، احمد قورچی بیگ، صدراله اندیجی ، فرخ الله قرقی‌و فتح الله محبی اهدا شد.

گلیونی گفت: از آقای درویشی و تک تک هنرمندان ایران که دوست من هستند تشکر می‌کنم. پریشب اینجا نی نواختم و اگر فرصت بود باز هم می‌نواختم.

در ادامه موسیقی منطقه ترکمن صحرا با نواخته شدن دوتار اجرا شد.تندیس منطقه ترکمن با حضور علی ثابت‌نیا رئیس انجمن موسیقی به دوردی طریک، آشور محمد قانی یخبز، آراز محمد باخوشی، برات علی یگانه، تقی یوسف‌نیا، احمد کشوار، آشور گلدی برزین و گلایام ایلی تقدیم شد.در پایان‌ محمد ایلی و گلایم ایلی لالایی منطقه ترکمن صحرا را اجرا کردند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تالار وحدت غرق در سرمایه‌های موسیقی نواحی/ ناظم لوریس چکناواریان خاطره گفت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید