آخرین خبر

بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می‌شود؟

برآورد هزینه‌ای سال ۱۳۹۹ برای آنچه به‌عنوان برنامه حمایت و گسترش هنر‌های نمایشی اعلام شده، ۸۴ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان تعیین شده، در حالی‌که مصوب بودجه سال ۹۸، در تئاتر ۸۲ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان بوده است.

گروه فرهنگ و هنر – عباس اسماعیل گل

بخش سوم (پایانی) لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۹ دو هفته گذشته توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و طبق روال همزمان با رونمایی از لایحه بودجه پیشنهادی حرف و حدیث‌های مختلف در خصوص بودجه نهاد‌ها و ارگان‌ها مطرح میشود که در بودجه حوزه‌های فرهنگی و هنر این مسائل جزئیات بیشتری به خود میگیرد و در این سلسله گزارش به بررسی بودجه‌هایی که دولت دوازدهم به مسائل مرتبط با موسیقی، سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و ترویج کتابخوانی در یکسال اختصاص داده است، می‌پردازد که در بخش نخست به لایحه بودجه موسیقی در سال ۹۹ به لایحه بودجه سینما  پرداخته شد و در بخش سوم و پایاینی این گزارش به بودجه پیشنهادی حوزه های تئاتر، ترویج کتابخوانی و هنرهای تجسمی  در سال ۹۹ پرداخته شده که در ادامه از نظرتان میگذرد:

بودجه ۸۴ میلیاردی تئاتر
جَنگ زیرپوستی دولت علیه صداوسیما!
برآورد هزینه‌ای سال ۱۳۹۹ برای آنچه به‌عنوان برنامه حمایت و گسترش هنر‌های نمایشی اعلام شده، ۸۴ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان تعیین شده، در حالی‌که مصوب بودجه سال ۹۸، در تئاتر ۸۲ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان بوده است.
حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مربوط به نمایش، حمایت از تولید و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، سنتی و آیینی و توزیع در شبکه نمایش خانگی، نظارت بر فعالیت‌های نمایشی، صدور مجوز، کمک به فعالیت‌های تئاتر موزه عروسکی، کمک به موسسات مراکز، انجمن‌ها، کانون‌ها، تشکل‌های صنفی وابسته و خانه تئاتر از برنامه‌های تشریح‌شده در زیرمجموعه «حمایت و گسترش هنر‌های نمایشی» است.
بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می‌شود؟
در این بین برای کمک به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی هم مثل قبل ردیف جداگانه‌ای در ذیل برنامه‌های تئاتر گنجانده شده که ۹ میلیارد تومان از بودجه تئاتر به آن تعلق می‌گیرد، در حالی‌که سال قبل این رقم هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.
 بودجه ۴۳ میلیاردی حوزه کتاب
جَنگ زیرپوستی دولت علیه صداوسیما!
از میزان بودجه رقمی حدود ۴۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان برای توسعه کتاب و کتابخوانی (سرانه مطالعه) پیشنهاد شده و رقم پنج میلیارد و ۳۸۱ میلیون تومان برای توسعه کتابخوانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار پیشنهاد شده است. رقم پیشنهادی دولت برای حمایت از حضور بین‌المللی نویسندگان و ناشران دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده و برای حمایت از موسسات، مجامع و کانون‌های ادبی نیز چهار میلیارد تومان از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
در این لایحه رقم ۹ میلیارد تومان برای حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، رقمی حدود پنج میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان برای حمایت از برنامه هفته کتاب و نیز مسابقات کتابخوانی و نشست‌ها و برنامه‌های مرتبط با آن پیش‌بینی شده است. در بخش بررسی کتاب پیشنهاد دولت تخصیص رقم پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و در بخش حمایت از ترجمه آثار برگزیده در بازار‌های جهانی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
نمبودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می‌شود؟
برای حمایت از انجمن‌های ادبی رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و برای حمایت از تبلیغ و اطلاع‌رسانی کتاب نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه پیشنهاد شده است.
همچنین دولت رقم سه میلیارد تومان برای برنامه نظارت بر موسسات انتشاراتی و نیز برنامه‌ریزی در حوزه کتاب و نشر بودجه در نظر گرفته است. در حوزه چاپ نیز رقم ۱۰ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان برای ارتقای محصولات چاپی بودجه در نظر گرفته شده و برای بازرسی از چاپخانه‌ها، اعطای مجوز‌ها و نظارت بر فعالیت صنف چاپ نیز بودجه ۱۰ میلیارد و ۳۷۴ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش «حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات» نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد رشد داشته است.

کاهش بودجه هنر‌های تجسمی

بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می‌شود؟
سهم برنامه حمایت و گسترش هنر‌های تجسمی هم از سوی دولت ۳۳ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان برآورد شده که نسبت به بودجه سال گذشته که ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود، کاهش پیدا کرده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می‌شود؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید