آخرین خبر

واکنش مرتضی گودرزی در حمایت از ثبت دوتار خراسان در یونسکو به نفع ایران

در پی اعتراض هنرمندان کشور افغانستان نسبت به ثبت مهارت ساخت و نواختن دوتار از طرف ایران،مرتضی گودرزی، آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی یادداشت و درخواستی را در این راستا ارائه کرده است.

به گزارش آوای ایرانیان، مرتضی گودرزی، آهنگساز، محقق، نوازندهٔ دوتار خراسان وخوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی که بیشتر بر روی موسیقی محلی شمال خراسان تمرکز دارد، در واکنش به اعتراضات هنرمندان افغان به ثبت مهارت ساخت و نواختن دوتار از طرف ایران، یادداشتی را با مضمون بررسی و حمایت از این رویداد به نفع ایرانِ فرهنگی در اختیار ما قرار داده است که متن آن به قرار زیر است:

«از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی خواهش دارم در پی اعتراض جامعه‌‌ی هنری هراتِ افغانستان، همایشی یکروزه را در تهران برگزار کنیم که به محتوای پرونده ثبت مهارت ساخت و نواختن دوتار در یونسکو توسط تهیه‌ کنندگان پرونده بپردازد.
همچنین پیشنهاد می دهم از هر منطقه‌ی دوتارخیز سرزمینمان، تعدادی از نوازندگان شاخص و سازگران در این مراسم جهت حمایت و دفاع از این امر مهم دعوت به عمل آید.
با احترام
مرتضی گودرزی
نوازنده دوتار خراسان، مبدع دوتار معاصر، پژوهشگر و مدرس موسیقی»

مرتضی گودرزی طراح و سازندهٔ «دوتار معاصر» است و هم‌اکنون در تهران و کرج به آموزش دوتار و آواز خراسانی مشغول است. مدیریت تولید و آهنگسازی مستند «دور مشو» بر اساس زندگی استاد دولتمند خال اف، استادیاریِ کنسرتوار موسیقی تاجیکستان و عضویت افتخاری کمیتهٔ ملی رادیو و تلویزیون تاجیکستان و حضور در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران، از جمله فعالیت های این موسیقیدان است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “واکنش مرتضی گودرزی در حمایت از ثبت دوتار خراسان در یونسکو به نفع ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید