آخرین خبر

پایان جشنواره بوسان ۲۰۲۳ با یک جایزه برای ایران

به گزارش آوای ایرانیان ؛ شب پیش جشنواره بوسان با معرفی برندگان این دوره به «کشتی گیر» و «سپتامبر ۱۹۲۳» به عنوان برندگان مشترک جوایز جریان‌های جدید جایزه داد.

«کشتی گیر» ساخته اقبال اچ. چودوری و «سپتامبر ۱۹۲۳» ساخته موری تاتسوتیا به صورت مشترک جایزه بخش رقابتی جریان‌های نو جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را از آن خود کردند.

در بخش رقابتی کیم جی‌سئوک برای فیلمسازان با تجربه آسیایی نیز ۲ برنده مشترک برای بهترین فیلم انتخاب شدند که شامل «بهشت» پراسانا ویتاناژ از سریلانکا و «ربودن عروس» میرلان عبدیکالیکوف بودند.

هیات داوران این بخش فیلم ویتاناژ را نشان دهنده این خواند که چگونه یک رژیم فاسد کشوری زیبا را با ایجاد مانع از صلح و شهروندانش را از انسانیت محروم کرده و به آنها ظلم می‌کند. فیلم «ربودن عروس» هم فیلمی قدرتمند خوانده شد که به وضوح آداب و رسوم تکان دهنده رایج در قرقیزستان را با شخصیت‌های فراموش نشدنی و روایتی سرراست به تصویر می‌کشد.

«صدای ساکت‌شده‌ها» از پارک سونام و پارک مائویی و «جمهوری» از جین جانگ جایزه مسنات را به خود اختصاص دادند، در حالی که «عزیز من» از جئون دوهی و کیم سوهی و «۲۱ هفته بعد» نسرین محمدپور جایزه سونجه برای فیلم کوتاه را به صورت مشترک دریافت کردند.

«همه باید گاهی دوست داشته باشند» نوشته سین لیان تون کارگردان میانماری، درباره یک مهاجر آسیایی در پاریس هم با تقدیر ویژه تجلیل شد.

جایزه تماشاگران به «میراث» لی جونگ سو تعلق گرفت در حالی که «رویاپرداز» اثر آنایس تلن جایزه تماشاگران بخش فلش فوروارد را دریافت کرد.

جوایز بهترین بازیگران هم به جانگ سونگ بام در «کار برای انجام» و اوه مینایی برای «درباره دخترم» تعلق گرفت.

فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی نسرین محمدپور، اولین حضور جهانی خود را با شرکت در این جشنواره تجربه کرد و تنها نماینده ایران در فیلم‌های کوتاه جشنواره بود.

امسال هیچ سینماگر ایرانی در بخش‌های رقابتی جریان‌های جدید و کیم جی‌سئوک حضور نداشت و مستند ۷۶ دقیقه‌ای «کیارستمی مشغول کار است» ساخته سیف‌الله صمدیان در بخش واید انگل جشنواره به نمایش درآمد.

اوایل روز جمعه، برگزارکنندگان جشنواره برای برگزاری یک جشنواره موفق و اندکی کوچک‌تر با بودجه کاهش یافته به دست‌اندرکاران این دوره تبریک گفتند. در این گزارش آشفتگی داخلی که باعث فرار حامیان مالی شده بود، توضیح داده شد و اعلام شد صندلی‌های پر شده جشنواره از ۷۴ درصد در سال گذشته به ۸۲ درصد افزایش یافته است و در مجموع ۱۴۲ هزار تماشاگر به جشنواره آمدند.

بازار محتوا و فیلم آسیایی هم همراه با جشنواره با رشد روبرو شد و ۲۴۷۹ شرکت‌کننده از ۴۹ کشور در این بازار شرکت کردند. این بخش امسال در مقایسه با سال پیش ۳۰ درصد فضای نمایشگاهی بزرگ‌تری را اشغال کرد و شامل ۹۸ غرفه بود. در بازار پروژه‌های آسیایی ۱۸۲۶ جلسه انفرادی سازمان یافته بین تولیدکنندگان و شرکای بالقوه تولید، مالی یا توزیع برگزار شد.

بیست و هشتمین دوره جشنواره بوسان که از ۴ اکتبر آغاز شده بود، شب پیش با اهدای جوایز به برندگان به کار خود پایان داد.

این جوایز روز جمعه در مراسم اختتامیه اهدا شد و پس از آن فیلم «امپراطور فیلم» یک کمدی سیاه از نینگ هائو چینی نمایش داده شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پایان جشنواره بوسان ۲۰۲۳ با یک جایزه برای ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید