آخرین خبر

«قهرمان کوچک» از تهران تا کربلا روی صحنه می‌رود

به گزارش آوای ایرانیان نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی، کارگردانی افشین ناظری و تهیه‌کنندگی سجاد عباسی با موضوع واقعه عاشورا از ۲۰ مردادماه اجراهای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز می‌کند و در مسیر پیاده‌روی اربعین نیز اجرا خواهد شد.

اجرای این نمایش در مسیر پیاده‌روی اربعین

سجاد عباسی تهیه‌کننده نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» در مورد تازه‌ترین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید این اثر گفت: اجرای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» دومین تجربه جدی و حرفه‌ای حوزه هنری کودک و نوجوان است که از ۲۰ مرداد اجراهای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری به کارگردانی افشین ناظری آغاز خواهد کرد.‌

عباسی افزود: پیش از این نیز حوزه هنری کودک و نوجوان در باشگاه هنرهای نمایشی نوجوانان خود نمایش «قول و قرار» را با موضوع امام زمان (عج) تولید و اجرا کرد.

وی بیان کرد: نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» نیز با موضوع عاشورا و حضور حضرت علی اصغر(ع) در واقعه کربلا اجرا می‌شود. این نمایش ۱۲ شخصیت عروسکی دارد که هشت عروسک‌گردان شخصیت‌های آن را اجرا می‌کنند.

تهیه‌کننده نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» اظهارداشت: این نمایش به ۲۰ مرداد به مدت ۱۰ شب میزبان مخاطبان خود خواهد بود و پس از آن با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف اشرف تا کربلای معلی به دو زبان عربی و فارسی و به صورت سیار از زائران اربعینی امام حسین(ع) پذیرایی فرهنگی و هنری خواهد کرد.

عباسی گفت: با توجه به اینکه این نمایش برای سنین کودک و نوجوان اجرا می‌شود سعی شده است تا علاوه بر اینکه به حوادث کربلا می‌پردازیم به سوی محتوا و مفاهیم ایثار، از خودگذشتگی و شجاعت نیز حرکت کنیم تا تاثیرات معرفتی و خودسازی را نیز در مخاطبان گروه سنی «الف» خود بگذاریم. به این ترتیب در طراحی نمایش با درایت‌های کارگردان و اجرای عروسکی سایه، حوادث کربلا و قهرمانی‌های شخصیت‌های آن به ویژه حضرت علی اصغر(ع) به نرمی و به دور از خشونت بیان شود.

وی افزود: نمایشنامه «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی اثری است که با تغییرات جدی بازنویسی و بازتولید شده است که در خلال آن برخی شخصیت‌های تازه به آن اضافه و عروسک‌های اثر تولید دوباره و بروز شده است.

تهیه‌کننده نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» بیان کرد: این نخستین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان است که هسته مرکزی آن با حضور سنین گوناگون خود در کنار عروسک‌گردانان حرفه‌ای با اهداف بلندمدت به اجرای نمایش می‌پردازند.

قهرمان کوچک

اجرای نمایش برای کودکان کار دشواری است

طراح و کارگردان این نمایش عروسکی نیز در مورد این اثر با بیان مقدمه‌ای اظهارداشت: از یک طرف امام حسین(ع) و یاران باوفایشان به سمت کربلا در حرکت بودند و از طرفی عمر سعد با چهارهزار سرباز در راه کربلا بود. از یک طرف شور و شوقی در یاران امام بود و از طرفی ولوله‌ای در سپاهیان یزید.

افشین ناظری گفت: از طرفی هم در بین یاران امام(ع)، کودکان در آغوش مادران آرام بودند و از طرفی مردانِ تا بن دندان مسلح سپاه عمرابن سعد در میان سپاهیان رجز خوانی می‌کردند. ناگهان نامردی به نام حرمله تیر سه شعبه‌ای رها کرد و طفل شش ماهه‌ای را پرپر کرد.

وی با بیان اینکه اجرای نمایش برای کودکان کار دشواری است، افزود: هر چه سن کمتر، تعهد و پاسخگویی گروه اجرایی بیشتر کودکان مانند لوح‌های سپیدی‌ هستند که آمادگی هر گونه نقش بستن را دارند.

ناظری اظهارداشت: اگر بخواهیم برای مخاطب کودک اثر نمایشی با موضوع مذهبی تولید کنیم به مراتب کار دشوارتر است. زیرا سنگ بنای مفاهیم عمیق دینی و مذهبی را در این لوح سفید گذاشته‌ایم.

ادامه داد: بنابراین دقت در بیان مفاهیم بلند دینی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است و همین امر کار دینی را برای کودکان بسیار سخت و پر استرس می‌کند.

نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» یک نذر فرهنگی و تماشای آن رایگان است. این نمایش به همت حوزه هنری کودک و نوجوان از ۲۰ تا ۳۰ مرداد هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به نشانی تقاطع خیابان حافظ و خیابان سمیه روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان برای هماهنگی جهت تماشای این نمایش می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های ۰۹۳۵۱۰۳۹۰۲۸ و ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۱۱ تماس بگیرند یا به سایت‌های تیوال و گیشه هفت مراجعه کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«قهرمان کوچک» از تهران تا کربلا روی صحنه می‌رود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید