آخرین خبر

یک قطعه عاشورایی جدید رونمایی می‌شود

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر دو برنامه موسیقایی را برگزار خواهد کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر دو برنامه موسیقایی «نوای نی نوا» و «آوای محرم» را برگزار خواهد کرد.

«نوای نی نوا» عنوان اثری موسیقایی به هنرمندی بابک ربوخه و متین رضوانی‌پور است که در قالب یک قطعه مستقل در ایام محرم و صفر رونمایی می‌شود.

این قطعه عاشورایی برگرفته از سوگواره‌های موسیقایی استان بوشهر و آیین سینه زنی مربوط به این منطقه جغرافیایی کشورمان است که بابک ربوخه آهنگساز و پژوهشگر موسیقی آن را تنظیم کرده و متین رضوانی محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران نیز به عنوان خواننده در اثر حضور دارد.

این قطعه بر اساس نوحه‌های قدیمی منطقه بوشهر در گوشه شوشتری خوانده شده که از جمله آثار معتبر موسیقی نواحی منطقه جنوبی کشور در آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه مراسم سینه‌زنی است که با تنظیم موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

متین رضوانی پورپژوهشگر شناخته شده موسیقی آیینی و مذهبی هم چندی پیش درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: «طی یک سال گذشته به شدت مشغول تدوین و گردآوری کتابی برگرفته از ۲۵۰ مجلس حاج منصور ارضی از ذاکران و مداحان پیشگام کشورمان بودم که طی آن تلاش کردم ضمن بررسی دقیق این مجالس ارزشمند، آنالیز موسیقایی نیز درباره هر کدام داشته باشم.»

ویژه‌برنامه «آوای محرم» نیز عنوان برنامه دیگر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که طی روزهای آینده با هدف معرفی و بررسی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی و مناسبت آنها با موسیقی دستگاهی ایرانی و تقدیر از ۴ چهره برجسته این هنر در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار خواهد شد. البته هنوز از هنرمندانی که قرار است در این برنامه قدردانی شود اسامی منتشر نشده است.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ماه‌های محرم و صفر سال ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با ۱۳۹۸ هجری شمسی، ۳۵ عنوان برنامه در قالب سه هزار اجرای متنوع با عنوان کلی «جلوه سوگ» را در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌کند.

منبع: مهر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “یک قطعه عاشورایی جدید رونمایی می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید