آخرین خبر

گفتگو با رهبر ارکستر نوگرای ایرانی که برنده جایزه صلح برای هنر شد

آوای ایرانیان: رهبر ارکستر نوگرای ایرانی گفت: من معتقد به هنرمند متعهد و هنرغیر متعهدم .من اصلا قبول ندارم که هنر می تواند متعهد باشد .چرا که از همان لحظه اول اگر بخواهیم تکلیفی برای موسیقی قبل از وجودش تعیین کنیم به هنر صدمه زدیم .

به گزارش آوای ایرانیان، علیرضا مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر که به تازگی جایزه صلح برای هنر را دریافت کرده گفت: من از زمانی که به ایران آمدم شخصا در حال جنگ برای اثبات موقعیت موسیقی علمی در ایران هستم که البته زیاد هم موفق نبودم و فکر می کنم این مبارزه من مقدماتی برای صلح دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه گرفتن جایزه صلح بسیار لذت بخش است ، ادامه داد: این جایزه از نظر نمادین و اعتبار دادن به هنر در خدمت صلح ، تحقیق در خدمت صلح و فعالیت فرهنگی در خدمت صلح؛ کار زیبایی است.

این آهنگساز بیان داشت: شخصیتهایی که جایزه گرفتند از جمله خانم قدس ، دکتر ستاری و رئیس جمهور هر کدام به نحوی در راه اعتلای فرهنگ و فعالیت صلح آمیز سعی و تلاش کردند . برای من به شخصه خیلی افتخار است که در کنار آقای ستاری باشم.

وی در خصوص نقش موسیقی در اشاعه پیام صلح گفت: از دو منظر می شود به این موضوع نگاه کرد من معتقد به هنرمند متعهد و هنرغیر متعهدم .من اصلا قبول ندارم که هنر می تواند متعهد باشد .چرا که از همان لحظه اول اگر بخواهیم تکلیفی برای موسیقی قبل از وجودش تعیین کنیم به هنر صدمه زدیم .بهترین هنرها هم هنرهایی بودند که روی نیازهای هنری بوجود آمده اند نه ایدئولوژیک ، بنابراین از نظر ایدئولوژیک این مسئله منطقی نیست که بخواهیم هنر حامل پیامی باشد.

این آهنگساز بیان داشت: در یک سطح بسیار بالاتری نفس هنر و وجود خود هنر زیربنای فرهنگی و در نتیجه صلح جامعه است .جامعه با فرهنگ؛ مسائلش را با توپ و تانک حل نمی کند و جامعه نمی تواند با فرهنگ باشد اگر زیربنای اساسی فرهنگی نداشته باشد . به نظر من یکی از مهمترین عناصر ایجاد یک زیربنای فرهنگی ؛ موسیقی است و هنر به اعتبار اینکه یک عامل فرهنگی است می تواند پیام آور دوستی و رفاقت و در نهایت صلح باشد.

رهبر ارکستر موسیقی نو با بیان اینکه ما موسیقیدانان امیدواریم که فرهنگ جوامع غنی شده و جنگ میان آنها تمام شود ، اظهار داشت: متاسفانه همه جای دنیا جنگ است و در جاهایی هم که نیست در حال آماده شدن برای جنگ هستند اما این عذر موجهی برای تنبلی فرهنگی نیست. شما فراموش نکنید در چه شرایطی حافظ ، دارای جایگاه شد. اگر می خواست با طرز فکر منفی عمل کند اصلا نباید شعر می گفت در شرایط آن زمان، ایشان پایه های فرهنگ ایران را گذاشت یا بسیاری از هنرمندان دیگر در اروپا در شرایط نامناسب خودشان را تثبیت کردند.به نظر من هر کسی در جامعه باید به حرفه خودش وفادار باشد و این وفاداری معنی اش این است که در بهترین توان خودش خدمت کند.

نشان عالی صلح هفته گذشته به پاس تلاش علیرضا مشایخی برای اعتلای موسیقی به ایشان اهدا شد. همچنین جلال ستاری اسطوره‌شناس و اندیشمند معاصر برای تلاش برای اعتلای فرهنگ، سعیده قدس نویسنده و بنیانگذار خیریه محک برای تلاش و فعالیت خیرخواهانه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای گسترش فرهنگ گفتگو این نشان را دریافت کردند.
منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گفتگو با رهبر ارکستر نوگرای ایرانی که برنده جایزه صلح برای هنر شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید