آخرین خبر

«غم‌نومه وطن و تن» فضایی شرقی دارد/انتقام آرایشگر از مردم پیر شهر

جواد خاکسار حقانی کارگردان نمایش «غم‌نومه وطن و تن» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش آوای ایرانیان، جواد خاکسار حقانی که با نمایش «غم‌نومه وطن و تن» از شهرکرد در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. نمایش از یک افسانه بریتانیایی اقتباس شده است که در فضایی شرقی به تصویر کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: «غم‌نومه وطن و تن» داستان شهری است که همه آدم‌های آن پیر شدند و هیچ بچه و جوانی در آنجا وجود ندارد و مدت‌هاست نوزادی در این شهر به دنیا نیامده است. با برگشتن آرایشگر این شهر به قصد انتقام که دل پرخونی از مردم دارد و سال‌ها از این مکان دور بوده است چالش‌هایی بین مردم و آرایشگر در می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: در این اثر نمایشی با فضایی رئالیستی مواجه نیستیم. برای رسیدن به فرم اجرایی شیوه‌های متعددی را امتحان کردیم که در نهایت به فضایی انتزاعی و فرمی موسیقایی در اجرا رسیدیم.

خاکسار حقانی درباره عوامل نمایش بیان کرد: این نمایش ۶ بازیگر دارد که عواملی دیگری به جز بازیگران نیز در صحنه حضور دارند. جشنواره تئاتر فجر به دلیل محدودیت‌های مالی که دارد تنها می‌توانست هزینه اسکان تعداد مشخصی از عوامل نمایش را تقبل کند از همین رو هزینه رفت و آمد و اسکان بقیه عوامل نمایش را خود گروه به صورت شخصی متقبل شده است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره این دوره از جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: امثال به دلیل انصراف تعدادی از گروه‌های نمایشی جشنواره با شکل و شمایل کاملاً متفاوتی برگزار می‌شود و در واقع انگار شاهد برگزاری جشنواره تئاتر مناطق در تهران هستیم و همین مساله باعث کم رونق شدن تئاتر شده است. معتقدم هر اثر هنری باید حرفی برای گفتن داشته باشد و هر هنرمندی می‌تواند انتقاد و اعتراض خود را از طریق اثرش بیان کند و گفتنی‌ها را به تصویر بکشد. جشنواره تئاتر فجر از سال‌ها قبل یک تریبون قوی برای اهالی تئاتر بوده است چون دیگر جشنواره‌ای به این وسعت و ابعاد در کشور برگزار نمی‌شود که همه هنرمندان تئاتر را دور هم جمع کند. در نهایت معتقدم هر هنرمندی باید حرفش را با اثرش بزند.

نمایش «غم نومه وطن و تن» چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۲ اجرا در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر خواهد داشت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«غم‌نومه وطن و تن» فضایی شرقی دارد/انتقام آرایشگر از مردم پیر شهر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید