آخرین خبر

چالش‌های صوتی روایت دو ساعته «خروج»/ حاتمی‌کیا یک کمال‌گرا است

آرش قاسمی صداگذار سینمای ایران درباره چالش‌های صداگذاری روایت دو ساعته و پرسروصدای ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم سینمایی «خروج» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، آرش قاسمی صداگذار آثار سینمایی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: امسال ۲ فیلم سینمایی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نام‌های «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت دارم. البته ابتدا قرار بود کار صداگذاری فیلم سینمایی «خروج» را دوست دیگری انجام بدهد، ولی به دلایلی نشد و من بعداً به کار اضافه شدم. درباره «خروج» باید بگویم کار صداگذاری این اثر به خاطر شرایط صدابرداری آن، سخت بود چون در فیلم تراکتور و فضاهای شلوغ زیادی وجود دارد به همین دلیل کار ما سنگین‌تر می‌شد.

وی افزود: به طور کلی «خروج» یک فیلم پر از صداست چون در آن تراکتور، کامیون و جاده داریم و همین‌ها فضاهای صوتی زیادی ایجاد می‌کنند از همین رو ما به‌عنوان صداگذار مجبور بودیم تا آنجا که می‌توانیم از صداهای اضافه پرهیز و صداها را کمتر کنیم. یعنی بر عکس فیلم‌های دیگر که ما مدام صدا اضافه می‌کنیم چالش من در «خروج» این بود که از صداها بکاهم. به عبارتی در صداگذاری، صدابرداری کردم و صداهای اضافه را باید برمی‌داشتم که برای اولین بار بود که این اتفاق برای من می‌افتاد. در فضاسازی‌ها هم مجبور بودیم سکوت‌هایی را حاکم کنیم تا ذهن بیننده در کل فیلم آزار نبیند.

این صداگذار بیان کرد: «خروج» یک فیلم ۲ ساعته است بنابراین ما نباید بیننده را سروصدای زیاد آزار می‌دادیم و باید کاری می‌کردیم که صداها به قدر نیاز شنیده شود. این موضوع یکی از چالش‌های ما بود و با توجه به حساسیت‌های آقای حاتمی‌کیا قصه کمی هم متفاوت‌تر می‌شد. موضوع دیگر این است که ما باید کاری می‌کردیم تا صداهای تراکتورها از هم متفاوت باشد به طوری که وقتی بیننده صداها را می‌شنود، احساس کند صدای ۱۰ تراکتور متفاوت به گوشش می‌رسد چون هر کدام از این تراکتورها یک رنگ و یک مدل دارند بنابراین صداهای آنها هم باید متفاوت می‌شد.

وی افزود: کار با حاتمی‌کیا سخت و جذاب است. آقای حاتمی‌کیا با کسی تعارف ندارد و من به او یک فرد کمال‌گرا می‌گویم. یعنی هرچند برخی به او سخت‌گیر می‌گویند اما به نظرم اینطور نیست بلکه او کمال‌گراست و دوست دارد همه چیز را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به خاطر همین از چیزی نمی‌گذرد. یادم است به من می‌گفت می‌دانم وقت ندارم ولی از تو یک کار خوب در زمان کم می‌خواهم. آثار آقای حاتمی‌کیا معمولاً زمان‌های طولانی می‌برد برای مثال ممکن است سه ماه زمان ببرد منتها وقتی من وارد این کار شدم شاید یک ماه فرصت داشتم و تقریباً حالا کار آن به انتها رسیده است. این را هم باید عنوان کنم که «خروج» بسیار متفاوت از آثار قبلی اوست.

منبع: مهر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چالش‌های صوتی روایت دو ساعته «خروج»/ حاتمی‌کیا یک کمال‌گرا است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید