آخرین خبر

نمایشگاه کتاب به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان رسید

به گزارش آوای ایرانیان علی رمضانی قائم مقام سی‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هفتمین نشست خبری خود ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در مرکز پاسخگویی گفت: در حال حاضر در این بخش ۸۰ نفر مشغول فعالیت هستند که در موضوعات مختلف به مراجعان، ناشران، کتابفروشان، مشاوران کتاب، پست و اهل قلم پاسخ می‌دهند.

وی افزود: بسیاری از سالمندان اظهار می‌کنند که نمی‌توانند از بخش مجازی خرید کنند مرکز پاسخگویی آماده خدمات رسانی به این عزیزان است و یا افرادی که دسترسی به اینترنت نداشته باشند با شماره گیری ۹۱۰۰۹۸۹۸ می‌توانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه روز گذشته زیباترین تصاویر در تاریخ نمایشگاه را به چشم دیدیم گفت: شاید بتوان گفت پر استقبال ترین روز نمایشگاه کتاب را پشت سر گذاشتیم و مردم نشان دادن به آرامش بخشی حوزه فرهنگ اعتقاد دارند و کتاب را مایه آرامش و تفریح سالم می‌دانند به بیان دیگر روز گذشته شلوغ ترین و خانوادگی‌ترین روز نمایشگاه بوده است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: آرامشی که در نمایشگاه ملاحظه می‌کنید ثمربخش فعالیت این بخش است؛ این افراد به ۷ هزار تماس روزانه پاسخ می‌دهند و هر یک از اعضا روزی ۱۰۰ تماس را پاسخ می‌دهند و این کار یک بار حوصله سوز است و سعه صدر می‌خواهد.

رمضانی با تبریک روز روابط عمومی گفت: اگر ناشری امروز قوی عمل می‌کند به دلیل جدی گرفتن ارتباط و روابط عمومی است امیدواریم این مساله دغدغه ناشران باشد که به افزایش فروش برسند.

وی افزود: با توجه به استقبال مخاطبان ساعت کاری نمایشگاه کتاب پنج شنبه و جمعه تا ساعت ۲۱ تمدید شده و از همه مردم خواهشمندم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ دیروز در بخش کودک و نوجوان مسئولین مجبور به بسته نگه داشتن درها می‌شدند. باید گفت مردم فرصت دارند امروز و فردا در ساعات اولیه حضورشان را تنظیم کنند و در زمان حضور از کودکان و وسایل شخصی مراقبت کنند.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: روز جمعه و در آستانه میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) جشن روز دختر در صحن مصلی برگزار می‌شود باید گفتدر مسئله چینش نمایشگاه توزیع جمعیتی مورد توجه بوده و ناشرانی که م خاطبان بیشتری دارند به شکل خوبی چینش شدند که پراکندگی جمعیت شکل گیرد.

وی افزود: سفیر تاجیکستان و هیئت تاجیکی مهمان رئیس نمایشگاه بودند؛ بسیاری از حضور ناشران در بخش بین المللی متأثر از حضور در نمایشگاه‌های بین المللی بوده است برای مثال حضور ناشران ترک که در این رویداد هستند محصول مذاکرات و شرکت در نمایشگاه استانبول است؛ طبیعتاً باید این موضوع را دنبال کنیم که منجر به خرید رایت و ارتباط ناشران شود.

رمضانی گفت: در حال حاضر ۷۷۷ خدمت به اهالی قلم ارائه شده که شامل ۲۳ مورد معرفی به صندوق هنر، گواهی تائید بررسی، ثبت و ارزیابی آثار اهالی قلم، ثبت نام اهالی قلم و تائید کتاب‌های آنان می‌شود.

وی افزود: در غرفه مشاوران کتاب هشت هزار مراجعه وجود داشته است که از این میزان ۳۰ درصد به سمت اطلاع رسانی راهنمایی شدند. همچنین ۲۰ درصد از مخاطبان برای کتاب‌های روانشناسی و علوم تربیتی و ۱۰ درصد برای کتب ادبیات و الباقی برای حوزه دین مشاوره گرفتند. همچنین در بخش کودک و نوجوان نیز غرفه مشاوره ۵۰۰ مراجعه داشته است و در بخش بین الملل نیز ۳۰ نفر درباره ناشران عربی و ۱۵۰ نفر در مورد آثار انگلیسی مشاوره گرفتند.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به حضور حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در نمایشگاه کتاب گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات تاکنون به ۱۷ پرونده رسیدگی کردند که ۷ پرونده منجر به صدور رأی و الباقی برای تکمیل مدارک و یا موضوعات دیگر از دستور کار خارج شدند. همچنین پنل مجازی سه ناشر تعطیل و غرفه یک ناشر تعطیل شد؛ ناشر دیگری نیز توبیخ شده است و مجموعاً پنل مجازی شش ناشر تعطیل شده است.

فروش ۱۹۸ میلیاردی بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب

رمضانی افزود: مجموع فروش تا پایان روز هفتم ساعت ۲۰ در بخش حضوری ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به کارتخوان های رسمی و ۳۰ میلیارد تومان به کارتخوان های غیر رسمی، فروش نقدی و کارت به کارت تعلق داشته است. همچنین مجموع فروش در بخش مجازی ۶۸ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۴ و نیم میلیارد سهم کتابفروشان و ۵۳ و نیم میلیارد سهم ناشران بوده است. به این ترتیب مجموع فروش در بخش مجازی و حضوری ۱۹۸ میلیارد تومان است و می‌توان گفت نمایشگاه کتاب به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به فروش ۶۰۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی گفت: نمایشگاه برای حمایت از حقوق مخاطبان به متوقف نمودن موقت ناشران و کتابفروشانی که تعداد بسته‌های ارسال نشده زیادی دارند اقدام می‌کند و اگر بسته‌ها را تحویل بدهند می‌توانیم پنل آنها را باز کنیم. در حال حاضر حضور و فعالیت ناشران در بخش مجازی شرط است و کیفیت آنها به نحوه خدمت رسانی باز می‌گردد؛ ناشر باید اهتمام داشته باشد که از گردونه انتخاب جا نماند.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر محل برگزاری نمایشگاه کتاب افزود: درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفتگو زیاد است اما پیش از گفتگو به عمل نیاز است به نظرم به جای خط و نشان کشیدن محل برگزاری فضا را برای استفاده مردم فراهم کنیم. روز گذشته با وجود این همه دسترسی شاهد گره ترافیکی بودیم فرض کنید این ترافیک در یک شریان ورودی شهر باشد. فکر می‌کنم مردم هم می‌خواهند تصمیمی با عمل بگیریم از طرفی نمایشگاه یک رویداد کم ارزش نیست و باید در اقدام تخصیص بودجه وجود داشته باشد.

رمضانی درباره غلبه ترجمه بر تألیف گفت: غلبه ترجمه بر تألیف مسئله مورد اهتمام دولت است و سیر رشد ترجمه در ادبیات کودک و نوجوان نگران کننده است؛ به هر جهت ما فرهنگ بومی داریم و اساساً برخی از این مسائل سبب بر هم خوردن نظم ناشران می‌شود؛ حضور ریاست جمهوری نیز اهتمام به رسیدگی این مسئله بود و یکی از سوالات مهم در دیدار ریاست جمهوری با ناشران بخش کودک و نوجوان ارتباط با مجموعه آموزش و پرورش بود. این نشان می‌دهد دغدغه درستی وجود دارد.

در پایان این نشست آزاده نظر بلند مدیر کمیته پاسخگویی گفت: از روز ۱۷ اردیبهشت در این مرکز مستقر شدیم و از آن روز تا هفتمین روز نمایشگاه کتاب به ۵۶ هزار و ۵۳۷ تماس ورودی در مجموع ۳۶۷ ساعت پاسخگویی داشتیم. همچنین به ۷ هزار و ۴۸ تماس خروجی در مجموع ۲۲۷ ساعت پاسخگویی کرده‌ایم.

وی افزود: تاکنون ناشران ۶ هزار و ۸۸۵ درخواست و ۱۳ هزار و ۷۳۰ درخواست توسط خریداران در این سامانه ثبت شده است و مجموعاً ۹۷۷ تماس صوتی توسط ۸۰ نفر پاسخگویی شده است.

نظر بلند گفت: از زمان ثبت نام و خریداران از ۱۷ اردیبهشت دریافت یارانه، تکمیل پنل کاربری، بارگذاری کتاب‌ها توسط ناشران و کتابفروشان، نوع استفاده یارانه، فرایند ارسال، دریافت بسته‌های پستی و ترکیبی، اعتباران اهل قلم، پیگیری درخواست خریداران و بررسی آن به انضمام تجمیع دو سامانه بن و یارانه و تخصیص این اعتبارات از جمله سوالاتی است که در این مرکز پاسخگویی شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایشگاه کتاب به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان رسید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید