آخرین خبر

تخفیف ویژه پودمان دانشگاهی “سواد رسانه ای” برای اهالی رسانه

آوای ایرانیان: نخستین نشست تخصصی نقش سواد رسانه ای در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی با حضور  ناصر فخاری، رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی  برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، دکتر ناصر فخاری، رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی در نخستین نشست تخصصی نقش سواد رسانه ای در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی با هدف تربیت مبلغین انقلاب اسلامی شروع به کار کرده است.  درواقع گفتمان انقلاب اسلامی به معنای تحقق شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی است و در یک کلمه بخواهیم گفتمان را تبیین کنیم، تفسیر امروزی استقلال آزادی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از مدیریت اسلامی انقلابی در حوزه فرهنگ به میان می آید  دقیقا در ترجمه امروز فرهنگ، ذیل شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.

رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی بیان داشت: سواد رسانه ای امروز به کمک  ما آمده، تا بتوانیم یک مفهومی از مفاهیم انقلاب اسلامی را در جامعه جاری کنیم ، لازمه اش این است که آن را تبدیل به گفتمان کنیم، یعنی به معنای یک مفهومی که فراگیر، مورد توجه و دغدغه افراد شود و مورد مطالبه همه قرار گیرد؛ که به این مهم گفتمان می گویند.

دکتر فخاری اضافه کرد: گفتمان لازم است که شکل بگیرد تا مفاهیم انقلاب اسلامی عملیاتی بشود از این رو دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی  یکی از آن مفاهیمی که برای انجام این مهم  در دستور کار قرار داده، بحث سواد رسانه ای است. چراکه ما به کمک رسانه نیازمندیم، یعنی گفتمان سازی، یکی از مهمترین ابزارهایش رسانه است. که افرادی که دغدغه انقلاب اسلامی دارند با ابزار رسانه ای آن را دنبال کنند بنابراین لازمه اش سواد رسانه ای است.

وی گفت: سواد رسانه ای دارای دو جنبه سلبی وایجابی است یعنی ما هم بازدارنده باشیم از تهاجم فرهنگی سیاسی و اجتماعی که برای ما دارد اتفاق می افتد، و هم از این ابزاربتوانیم استفاده کنیم و گفتمان انقلاب اسلامی را در دنیا گسترش دهیم اما طبیعتا  دشمن هم برنامه دارد یعنی ابزار رسانه در خدمت همه قرار گرفته تا اون دهکده جهانی که مک لوهان مطرح کرده اتفاق بیفتد. یعنی مرزهای جغرافیایی موضوعیت ندارد بلکه با ابزار رسانه مرزهای جغرافیایی درنوردیده شده و درون منازل همه ما آمده است بنابراین ما می توانیم از این ابزار ضمن اینکه از بازدارندگی اش استفاده می کنیم از موضوع تهاجمی هم بهره ببریم.یعنی بتوانیم از ابزار رسانه  و با استفاده از سواد رسانه مفاهیم انقلاب اسلامی رو منتقل کنیم.

رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی علمی کاربردی افزود: یک مدل مفهومی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب در اداره کشور از آن استفاده می کند اولا ایشان معتقدند که مشروعیت نظام و مشروعیت جایگاه ولایت فقیه رای مردم است لذا لازمه اش این است که مردم و جامعه به این بلوغ برسند که تحت نظر ولی فقیه این اداره امکان پذیر است، راهش گفتمان سازی است و مقام معظم رهبری همین مسیر را دنبال می کنند. که این مدل مفهومی چهار بخش دارد: از مفهوم سازی شروع می شود و بعد واژه سازی، گفتمان سازی و  نهاد سازی. این چهار بخش با هم  در تعامل هستند.

فخاری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند که قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم ، یعنی یک نهاد انقلابی ایجاد بشود تا بتواند اقتصاد مقاومتی را پیاده بکند و حالا یک حرکت رفت و برگشتی بین اینها اتفاق می افتد، یعنی بین مفهوم سازی، واژه سازی، گفتمان سازی و نهاد سازی، اگر حرکت رفت و برگشتی بین این چهار جزء مدل مفهومی که رهبر معظم انقلاب در اداره کشور به خرج میدهند و به کار گرفته اند اتفاق بیفتد میگویند خود به خود این عملیاتی اجرا میشود و اگر یک مفهومی در کشور تبدیل به گفتمان نشود قابلیت اجرا پیدا نمیکند.

وی ادامه داد: مردم اقتصاد مقاومتی، عزت اسلامی، اصلاح سبک زندگی را خودشان باید درک کنند اینها ترجمه های امروزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است.

دکتر فخاری گفت: باید از ابزار رسانه ای که امروز در اختیار ما است به جای اینکه  در مقابل آن منفعل باشیم از این ابزار استفاده کنیم و پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنیم.این ابزاری است که باید در اختیار ما باشد. یعنی بدانیم که این سواد رسانه ای که یونسکو و دیگران برای ما تعریف کرده اند که فقط ما مراقب باشیم که رژیم مصرف ما چگونه باشد و چه استفاده هایی از این مفاهیم کنیم .ما میگوییم در گفتمان انقلاب اسلامی یک حرف بالاتری داریم، از این رو سواد رسانه ای به ما کمک می کند تا بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: ما در دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، سعی در تبیین این واژه ها در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی داریم و اخیرا با طراحی رشته سواد رسانه ای، در واقع آن را در بستر رسانه سوار می کنیم و پیام اش را در دنیا مخابره خواهیم کرد.

دکتر فخاری با اشاره به برگزاری دوره پودمان آموزشی سواد رسانه ای  در دانشگاه گفتمان اسلامی گفت: این دوره برای اولین بار در این دانشگاه اجرایی شد و در حال حاضر در حال اجرا است.

وی بیان داشت: در دوره پودمان مهارت سواد رسانه ای مباحثی مانند مخاطب شناسی، جنگ نرم، سبک زندگی، ابزار رسانه، شبکه های اجتماعی و تاثیر گذاری آنها، ساخت و تولید مفاهیم رسانه ای در آنجا آموزش داده می شود و تمامی افراد از جمله اهالی رسانه، فعالان حوزه رسانه و حتی خانواده ها  می توانند در این دوره که  ۱۲۰  است، شرکت کنند و البته پودمان مکمل آن تربیت مدرس سواد رسانه ای می باشد برای اساتید دانشگاه و معلمانی که در حوزه سواد رسانه ای فعال هستند بسیار مفید است  زیرا ضمن اینکه مهارت سواد رسانه ای می آموزند نحوه انتقال مفاهیم را نیز آموزش می بینند.

رییس دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی گفت: برای اهالی رسانه ۲۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و اگر مراکز آموزشی بخواهد  دوره های ویژه و اختصاصی سواد رسانه ای را به صورت توافقی برگزار کنند  شامل ۵۰ درصد تخفیف خواهند شد و البته این دوره ها با بهترین اساتید که در پارادایم گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در مفهوم گفتمان انقلاب اسلامی که قائل به استکبار ستیزی است می گوییم ما نه استکبار داریم و نه استکبار می پذیریم،ما نه سلطه گریم و البته  سلطه پذیر هم نخواهیم بود درنتیجه آموزش سواد رسانه ای ما درون این گفتمان فکری است. یعنی ما همان اندازه که نمی خواهیم تحت تاثیر قرار بگیریم قصد تخریب سایرین را هم نداریم، که تفاوت سواد رسانه ای در مجموعه گفتمان انقلاب اسلامی با سایر نهاد ها در این مهم است.

وی در پایان سخنان خود با این اشاره به اینکه دوره دوم پودمان های سواد رسانه ای از فصل زمستان آغاز می شود، گفت:  پودمانهای سواد رسانه ای  و دروس آنها با تایید، مدرک و مجوز از سوی وزارت علوم و تحقیقات فناوری همراه است و دروس ارائه شده قابل تطبیق با رشته های رسانه در سایر دانشگاه ها است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تخفیف ویژه پودمان دانشگاهی “سواد رسانه ای” برای اهالی رسانه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید