آخرین خبر

تاریخچه موسيقي باكلام در ایران باستان + بخش نخست

آوای ایرانیان: ایرانیان ملتی متمدن در طول تاریخ پر عظمت خود، دارای آداب و رسوم، سسن و فرهنگ و هنر غنی بوده اند و در جلوه های خاص هنری و موسیقی درخشش ویژه ای داشته اند.

آثار باقی مانده از حجاری ها، اشعار قدیم، الحان و آوازه ها، نوازندگان معروف؛ همه حکایت از عظمت و جلال موسیقی ایرانی دارد.

اولین اثر از این هنر، سروده های مذهبی و مقدس زرتشتیان است که از کهن ترین، سروده های ایرانیان به شمار می رود.

«گاثا» یا «گاتها» یادآور سرودهای مذهبی معابد میترا و از قدیمی ترین نوع آهنگ و سرود است. به طوری که همین گاتها مورد الهام و اقتباس بعضی از ادیان در سرودها و اشعار مذهبی شان قرار گرفته است. از جمله، «ترتولیان مسیحی» که در نوشته های خود از آشنایی با آداب و رسوم ایرانی قدیم سخن گفته اند. اینها قافیه را نیز از ایرانیان اقتباس نموده اند.

در دوران باستان، ایران روابط بازرگانی گسترده ای با کشورهای مجاور داشته است و کالاهای کشورهایی مثل چین و هند از طریق ایران به سوریه، فلسطین، بیزانس (روم شرقی) و متصرفات آسیایی آن برده می شده است.

می توان احتمال داد که موسیقی هم در جریان داد و ستد بوده است. از این روست که بعضی گفته اند سازی که به نام پی پا (pipa) در چین رواج داشته در ژاپن به اسم بیوا (Biwa) مشهور و متداول بوده، در حقیقت باید یک نوع « عود دسته کوتاه» باشد. چون عود، همان (بربط)، ساز اصیل و باستانی ایرانی است.

در کل موسیقی ایرانی دو دوره ی اصلی داشته است:

۱- دوران باستان

۲- دوران اسلامی

۱- دوران باستانی یا قبل از اسلام را که شامل دوره ی اساطیری و نزدیک به تاریخ مثل پیشدادیان و کیانیان در شاهنامه ی فردوسی، هخامنشی، پارتی یا اشکانی و پارسی یا ساسانی است دانست.

۲- دوره ی اسلامی که بعد از ساسانیان را شامل می شود.

ادامه دارد….

نگارنده: دکتر جهاندار مهرافشا، محقق و پژوهشگر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تاریخچه موسیقی باکلام در ایران باستان + بخش نخست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید