آخرین خبر

هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی در فهرست گنجینه زنده بشری قرار گرفت

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: استاد بیتانه سازنده دوتار سنتی در شهر فردوس خراسان جنوبی به فهرست گنجینه زنده بشری پیوست.

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: «موسیقی در خراسان از جمله آئین‌های شفاهی مردم است و این آئین شفاهی راویانی دارد که گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌اند. نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استاد کاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.»

او ادامه داد: «استاد بیتانه در سال ۱۳۴۰ در فردوس دیده به جهان گشود. پدر او که علی نام داشت از سازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بوده به طوری‌که در ساخت دو تار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشته است.»

برآبادی اضافه کرد: «استاد بیتانه از ۷ سالگی نوازندگی را نزد پدر آموخت و تاکنون در امر ساخت سازهای مختلف و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.»

او گفت: «ذوالفقار بیتانه تنها بازمانده از نسل بیتانه های معروف در منطقه فردوس بوده که نسل‌های متمادی در ساخت و نواختن دوتار و سایر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بوده و در نوازندگی نیز حائز سبک و شیوه خود است.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی در فهرست گنجینه زنده بشری قرار گرفت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید