آخرین خبر

هفت روز اکران، نیم میلیون مخاطب/ سهم هر فیلم چند سانس است؟

این حالا یکی از پرامیدترین فصل‌های اکران بعد از اکران پرحاشیه و غیرمنتظره نوروز ۱۴۰۲ است، اکران تابستانه با آنکه ترکیبی تازه و متنوع از فیلم‌های سینمایی را در دل خود دارد اما هنوز هم سایه یک فیلم از فصل نوروز سینماها بر سرش سنگینی می‌کند، «فسیل» که این روزها پیشتاز گیشه‌هاست و تاکنون فروش بی‌سابقه بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان را تجربه کرده است، هنوز رقیب بلامنازع فیلم‌های سینمایی است.

با این حال فروش فیلم‌های تازه به نمایش درآمده هم قابل توجه است، از ۱۷ خردادماه ترکیب سینماها تازه شده و ۷ فیلم جدید به نمایش عمومی درآمده است که با توجه به اهمیت حضور پررنگ فیلم‌های غیرکمدی در میان آن‌ها پیش از این در گزارشی به معرفی آن‌ها و مرور ظرفیت‌های هر یک برای جذب مخاطب پرداختیم.

«شهر هرت» ساخته کریم امینی، «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، «نگهبان شب» به کارگردان رضا میرکریمی، «تصور» به کارگردانی علی بهراد و «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی عنوان هفت فیلمی هستند که این روزها روی پرده هستند.

در این گزارش نگاهی به آمار فروش یک هفته‌ای این فیلم داشته‌ایم.

شهر هرت؛ ‏‬ ۳۳۰۰ سانس / ‏۵‬ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فروش

کریم امینی این روزها مشغول رقابت با خودش است، دو فیلم از او با عنوان «فسیل» و «شهر هرت» هر دو در ژانر کمدی از امیدهای گیشه به شمار می‌روند، «شهر هرت» را حسین فرحبخش تهیه کرده، همان تهیه‌کننده‌ای که از چهره‌های پرحاشیه سینمای ایران در فضای رسانه‌ای است و این روزها هم حضوری فعال در شبکه‌های مجازی برای تبلیغ فیلمش دارد، هم اوست که پیش از این گرچه کمدی‌های نازلی را روانه پرده می‌کرد و اتفاقاً توانسته بود طیفی از تماشاگران را هم به سینما بکشاند، اما این روزها فیلم تازه‌اش فروشی قابل توجه در گیشه دارد.

ترکیب بازیگران این فیلم از جمله پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و بابک کریمی از برگ برنده‌های این فیلم است که باعث شده در میان هفت فیلم تازه اکران شده بهترین عملکرد را داشته باشد.

«شهر هرت» طی یک هفته گذشته در ۳ هزار و ۳۰۰ سانس، روی پرده رفته و بالغ‌بر ۱۲۶ هزار قطعه بلیت فروخته، مجموع فروش این فیلم تا امروز به مرز ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نزدیک شده و در فروش هفتگی توانسته است خود را تا رتبه دوم و بعد از فیلم «فسیل» بالا بکشد.

 

کت چرمی؛ ۱۵۰۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون فروش

همین چند وقت پیش بود که برخی سینماگران از مرگ سینمای اجتماعی به واسطه اوج گرفتن فیلم‌های کمدی می‌گفتند، توجه به فیلم‌های طنز هم از سوی مخاطبان و هم از سوی مسئولان و البته تسهیل گری برای ساخت آن‌ها از جمله مواردی است که تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما را برآن داشته است تا از مسیر سخت ساخت فیلم‌های اجتماعی بگویند با این حال «کت چرمی» این روزها پراستقبال‌ترین فیلم اجتماعی در میان فیلم‌های تازه است.

این فیلم با ترکیب بازیگرانی همچون جواد عزتی، صابر، عباس جمشیدی فر و… سال گذشته و در جریان جشنواره فیلم فجر توانست در ١٠ رشته نامزد شود و سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای سارا حاتمی به دست آورد.

 

فیلم «کت چرمی» در اولین هفته اکران خود در ۱۵۰۰ سانس روی پرده رفت و قریب به ۳۷ هزار مخاطب داشته،. مجموع فروش این فیلم از مرز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فراتر رفته و در میان فیلم‌های غیرکمدی بهترین عملکرد در گیشه را به نام خود ثبت کرده است.

مصلحت؛ ۱۴۰۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فروش

این پرحاشیه ترین فیلم فهرست تابستانه است، فیلمی که با قصه‌ای ملتهب و منتقدانه بلاتکلیفی سه ساله را تجربه کرد، از «مصلحت» می‌گویم که اولین فیلم بلند حسین دارابی است و بازیگرانی همچون فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مجید نوروزی و امیر نوروزی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

«پسر یکی از مقاما ت عالی‌رتبه کشور در یکی از درگیری‌ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک و پُر رمز و راز را وارد موازنه‌ای پیچیده و سخت می‌کند…» همین قصه یک خطی باعث ایجاد سوءتفاهم‌ها و ملاحظات مقامات قوه قضائیه شده و درنتیجه وقفه در اکران این فیلم شده بود. فیلم سرانجام اما رنگ پرده به خود دید.

 

فیلم «مصلحت» در یک هفته گذشته فرصت نمایش در ۱۴۰۰ سانس را داشته که در این فرصت، نزدیک به ۲۹ هزار مخاطب را به سالن سینما کشانده است. فروش این فیلم در حالی به مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود که سیر صعودی فروش آن در گیشه احتمالاً ادامه‌دار خواهد بود.

عروسی مردم؛ ۱۲۳۰ سانس / ‏‬ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون فروش

مجید توکلی پیش از این فیلم سینمایی «متولد ۶۵» را کارگردانی کرده است، او البته این روزها مجموعه «مهمونی» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد که در آن به عنوان مشاور کارگردان در کنار ایرج طهماسب حضور داشته است.

تولید «عروسی مردم» اما به سال ۹۸ باز می‌گردد، فیلمی که البته تا مرحله اکران چندبار تغییر نام داده است. نازنین بیاتی و شکیب شجره بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

 

«عروسی مردم» اما در اولین هفته اکران خود ۱۲۳۰ سانس در اختیار داشته که نزدیک به ۲۶ هزار قطعه بلیت برای آن‌ها به‌فروش رسیده، مجموع فروش این فیلم به تازگی از مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده است و امید زیادی به افزایش مخاطبان خود در هفته‌های پیش رو دارد.

نگهبان شب؛ ۶۳۰ سانس / ‏‬ ۳۰۰ میلیون فروش

هم تجربه مدیریت را در کارنامه خود دارد و هم کارگردانی را؛ رضا میرکریمی که پیش از این جشنواره جهانی فیلم فجر را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی ایران در چند دوره برگزار کرده و اتفاقاً همین مساله او را از ساحت ساخت فیلم دور کرده بود، این روزها «نگهبان شب» را روی پرده دارد.

همان کارگردانی که هنوز هم که هنوز است آثار گذشته‌اش در مناسبت‌های مختلف از تلویزیون پخش می‌شود و رونمایی ساخته متاخرش هم از جشنواره چهلم فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.

 

فیلم «نگهبان شب» که از فیلم‌های مهم جشنواره گذشته فیلم فجر بود، در یک هفته گذشته تنها ۶۳۰ سانس برای اکران در اختیار داشته که در همین تعداد سانس، میزبان نزدیک به ۷ هزار مخاطب بوده است. مجموع فروش این فیلم هنوز از مرز ۳۰۰ میلیون تومان عبور نکرده است و می‌توان امید داشت به واسطه اصلاح فرآیند سانس‌بندی سینماها و تمهیدات مناسب در حوزه تبلیغات، شاهد بهبود روند استقبال از این فیلم باشیم.

تصور؛ ۳۸۷ سانس / ‏‬ ۲۹۰ میلیون فروش

«تصور» اولین تجربه علی بهراد در زمینه ساخت فیلم‌های بلند است، با این حال او این اولین گام را محکم برداشت، این را تجربه حضورش در بخش منتقدان جشنواره فیلم کن نشان می‌دهد. همین حضور جهانی فیلم است که تماشای این فیلم برای طیفی از سینماگران کنجکاوی برانگیز شده است، فیلمی که لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند.

 

«تصور» در هفت روز گذشته تنها در ۳۸۷ سانس روی پرده رفته و با این حال نزدیک به ۶ هزار مخاطب را به سینماها کشانده است. مجموع فروش این فیلم هم به تازگی از مرز ۲۹۰ میلیون تومان عبور کرده و با توجه به محدودیت‌های در فرآیند اکران، مسیر سختی را برای بهبود میزان فروش خود، پیش رو دارد.

ارثیه فامیلی؛ ۴۷ سانس / ‏‬ ۱۲ میلیون فروش

حتی اقلام تبلیغاتی فیلم همچون پوستر و تیزرهایش نشان می‌دهد که این یک فیلم تاریخ مصرف گذشته است، «ارثیه فامیلی» عنوان فیلمی از حامد رضی است که نسبتش با سینمای ایران به کمدی‌های نازل دهه هشتاد برمی‌گردد!

این همان فیلمی است که از منظر فروش شرایط مشابهتی با یک فیلم از اکران نوروزی را تجربه می‌کند؛ «بچه های طوفان» که پیش از این در فصل نوروز فروش اسفباری را تجربه کرد، حالا ما به ازای دیگری در ترکیب اکران دارد که رقابتی نزدیک برای قعرنشینی جدول فروش را تجربه می‌کنند! «ارثیه فامیلی» حالا جا پای همان فیلم گذاشته و تنها به منظور تجربه اکران، روی پرده آمده است!

 

«ارثیه فامیلی» در اولین هفته اکران خود در ۴۷ سانس اکران شده و تنها ۳۰۰ مخاطب داشته است! مجموع فروش این فیلم هنوز به ۱۲ میلیون تومان هم نرسیده و بعید است در ادامه راه هم توانی برای بالا کشیدن خود در چرخه اکران داشته باشد.

یک نکته؛ سایه سنگین «فسیل» بر سر فیلم‌های تازه

مجموع عایدی فیلم‌های سینمایی از ابتدای امسال رقمی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که «فسیل» بالاترین مشارکت را در این فروش داشته است. به موازات همین فروش بی‌سابقه و البته مبارک اما این نکته قابل بررسی است که همین فیلم سهمی عمده از ظرفیت نمایشی سینماهای ایران طی یک هفته گذشته هم داشته است.

«فسیل» از ابتدای اکران تاکنون ۶۷ هزار و ۲۰۰ سانس سینماها را به خود اختصاص داده است.

برای درک بهتر شرایط برتر این فیلم برای میزبانی از مخاطبانش به نسبت دیگر فیلم‌های تازه‌نفس در چرخه اکران می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در همین هفته گذشته در مقابل سه هزار و سیصد سانس «شهر هرت» که بالاترین تعداد سانس‌های فیلم‌های تازه اکران شده را داشته است، «فسیل» ۴ هزار و هشتصد سانس را دارا بوده است!

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “هفت روز اکران، نیم میلیون مخاطب/ سهم هر فیلم چند سانس است؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید