آخرین خبر

آموزش اساسِ جشنواره پانتومیم/ بودجه دقیقا ۳ میلیارد است

به گزارش آوای ایرانیان ساسان قجر دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، درباره ویژگی‌های مدنظر در برگزاری این رویداد هنری  گفت: اولین دوره جشنواره به صورت ملی برگزار شد و این دوره با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. از دور اول اهدافی داشتیم که به صورت پله‌ به پله به آن‌ها رسیدیم تا رو به جلو قدم برداریم. در این دوره از جشنواره رئیس موسسه جهانی مایم در جشنواره حضور پیدا کرده که این اتفاق بسیار مهمی است.

 

وی ادامه داد: در روز حضور مارکو استوجانوویچ رئیس موسسه جهانی مایم، نشستی با حضور وی و هنرمندان و مدیران جشنواره برگزار شد. نکته جالب این است که بعد از قرائت کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای مارکو تأکید کرد که چقدر زیباست که جشنواره پانتومیم با دعا و قرائت قرآن آغاز می‌شود و اظهار امیدواری کرد این امر راهگشای مشکلاتی باشد که پیش‌روی این رویداد قرار می‌گیرد. این سخنان رئیس موسسه جهانی مایم برای من و حاضران در نشست بسیار جذاب و جالب بود.

 

قجر با بیان اینکه در جشنواره بین‌المللی پانتومیم کیفیت آثار مهم است، تأکید کرد: اساس جشنواره و مسیری که از ابتدا آغاز کرده آموزش است و جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان یک جشنواره آموزشی است.

 

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان درباره وضعیت تقاضاهای گروه‌های خارجی برای حضور در این جشنواره، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره ۲۸ کشور خارجی متقاضی حضور بودند که بر اساس داشته‌های خودمان و شکل‌های اجرایی آثار، ۵ نمایش خارجی برای اجرا در جشنواره انتخاب شد.

 

وی به دلایل شکل‌گیری بخش «تجربه‌های پویا» در جشنواره پانتومیم زنجان، توضیح داد: کارهایی از بچه‌های نوجوان و جوان داشتیم که به لحاظ تکنیک ضعیف اما در انتقال ایده و قصه به خوبی عمل کرده بودند. از این رو تصمیم بر این شد بخش «تجربه‌های پویا» شکل بگیرد تا به جای نپذیرفتن این هنرمندان و پایین آمدن انگیزه آن‌ها، در جشنواره حضور داشته باشند و با شرکت در ورک‌شاپ‌های آموزشی جشنواره برای دوره بعد، با نظارت خانه پانتومیم زنجان، کارهای با کیفیتی را تولید کنند.

 

قجر با اشاره به اینکه در این جشنواره سعی بر این بوده که امور به صورت تخصصی انجام شوند، درباره ورک‌شاپ‌های مدنظر برای برگزاری در دوره دوم جشنواره گفت: مارکو استوجانوویچ با حضور ناشنوایان و هنرمندان حاضر در جشنواره ورک‌شاپی را برگزار می‌کند. همچنین «کارگاه بدن»، «کارگاه از ایده تا اجرا و شکل اجرا» و «کارگاه جایگاه موسیقی در هنر پانتومیم» دیگر کارهایی هستند که در این جشنواره برگزار می‌شود.

 

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان یادآور شد: در این دوره از جشنواره برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها با پانتومیم و ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت در این عرصه، بخش رقابتی پانتومیم در خانواده‌ها را راه‌اندازی کردیم که با استقبال مواجه شده و فیلم‌های متعددی از اجرای پانتومیم توسط خانواده‌ها به دست‌مان رسیده است.

 

وی درباره استمرار بحث آموزش پانتومیم در طول سال از سوی ستاد برگزاری جشنواره پانتومیم زنجان، اظهار کرد: مستعدترین گروه‌های شرکت‌کننده از استان‌های مختلف به عنوان نماینده خانه پانتومیم زنجان انتخاب و شروع به جذب استعداد در استان خود خواهند کرد. سپس برای این استعدادها کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد تا خروجی این کارگاه‌ها در دروه سوم جشنواره حضور پیدا کنند. البته برای عملی‌شدن این امر نیازمند حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی هستیم که به حق تا الان هم حمایت خوبی از جشنواره داشته است.

 

قجر درباره اینکه آیا آثار شرکت‌کننده در جشنواره در طول سال اجرای عمومی خواهند داشت یا نه، تصریح کرد: می‌خواهیم زمانی آثار به اجرای عمومی برسند که کارها پخته‌گی لازم را داشته باشند زیرا در کشور ما به دلیل اجرای آثار بی‌معنی و بی‌کیفیت به نام پانتومیم باعث شده که بسیاری تصور کنند پانتومیم یعنی دلقک‌بازی. ما می‌خواهیم در برنامه‌ای ۲ تا ۳ ساله، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارها به پخته‌گی لازم برسند و بعد اجرا شوند تا اهمیت و زیبایی‌های این هنر را به درستی به مخاطب نشان دهند.

 

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان درباره بودجه این دوره از جشنواره، تأکید کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل ارشاد زنجان و اداره‌کل هنرهای نمایشی منعقد شد جشنواره به صورت مشارکتی برگزار می‌شود. طی این تفاهم‌نامه و به صورت مشارکتی هزینه‌های نقدی و نیازهای تجهیزاتی جشنواره تأمین می‌شوند. برآورد دقیق ما برای بودجه این دوره از جشنواره نیز ۳ میلیارد تومان بوده است و هزینه‌ای اضافی نداریم.

 

وی درباره میزان کمک‌هزینه‌های در نظر گرفته شده برای گروه‌های حاضر در جشنواره، افزود: کمک‌هزینه‌ها بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

قجر درباره چرایی نبودن بخش خیابانی در جشنواره پانتومیم، یادآور شد: برای این بخش هیچ کاری ارسال نشد و برای ما هم جای سؤال داشت. نمی‌دانیم برخی افرادی که پانتومیم کار می‌کنند یا جشنواره را در حد خود نمی‌بینند که شرکت نمی‌کنند یا در آن حد دانش پانتومیم ندارند که بتوانند اثرشان را در جشنواره در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

 

دبیر جشنواره پانتومیم زنجان تصریح کرد: خیلی دوست داریم بزرگان تئاتر بیایند و در جشنواره حضور پیدا کنند تا قوت قلبی باشند برای جوانان و هنرمندانی که در جشنواره شرکت می‌کنند. ما آمادگی این را داریم که تمام هزینه‌های حضور این بزرگان را در جشنواره تأمین کنیم.

 

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی به دبیری ساسان قجر از ۱۷ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۲ در زنجان در حال برگزاری است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آموزش اساسِ جشنواره پانتومیم/ بودجه دقیقا ۳ میلیارد است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید