آخرین خبر

شیدایی شجریان و پورناظری با «ایران من»

با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در ایام کرونایی جامعه که اغلب مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند، استقبال از آلبوم‌های موسیقی بیشتر از گذشته شده است که در ادامه این گزارش و به همین بهانه نگاهی شده است به ۱۰ آلبوم پرفروش موسیقی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در سایت های مجاز فروش آثار موسیقی به ثبت رسیده است.

ششمین آلبوم پرفروش سال ۹۹ تا به این لحظه آلبوم «ایران من» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری تعلق گرفته است.

«ایران من»

 

 

 ایران من، آخرین آلبوم همایون شجریان با همکاری سهراب پورناظری در مسند آهنگساز است که مراسم رونمایی این آلبوم در تالار وحدت به یکی از شلوغترین مراسم‌های رونمایی آلبوم در کشور بدل شد.

سهراب پور ناظری در مراسم رونمایی از آلبوم گفت:  در ۲۰ سال فعالیتم چنین پروزه سنگینی نداشتم چراکه این آلبوم در چند کشور ساخته شده و قطعات بسیار خاطره انگیزی دارد. سعی کردم آنچه در توانم است را در ساخت این آلبوم صرف کنم و فکر کنم نتیجه قابل قبولی از زحماتمان را بگیرم. ما اثر «نه فرشته ام، نه شیطان» با قالبی نوین و مردم پسند در اوایل دهه نود ساختیم.

وی افزود: وقتی قطعه «آرایش غلیظ» را ساختیم منتظر انتقادات بودیم، اما می‌خواستیم کار و راه جدیدی را باز کنیم تا دقایق آخر خیلی‌ها می‌گفتند که این آلبوم خطرناک است و امکان دارد جواب ندهد. خدا را شکر که الان اتفاق خوبی افتاد.

همچنین همایون شجریان درباره تاخیر درباره انتشار این آلبوم گفته بود:  چند روز قبل از مراسم رونمایی آلبوم، سهراب به من زنگ زد و گفت یک بخش از آلبوم را تغییر دهیم که من گفتم به هیچ وجه اگر حرفش را گوش می‌کردم تا شش ماه دیگر آلبوم منتشر نمی‌شد.

 

 

 

شاید یکی از بهترین توصیف ها درباره این آلبوم را یکی از  کارشناسان موسیقی داشته است، وی نوشته بود: «ایران من» اثری بسیار جا افتاده و پخته از دو هنرمند جوان است که دوران شیدایی جوانی را کم‌کم پشت سر می‌گذارند و اندک اندک در آستانه ورود به دنیای میانسالی و سنجیدگی تحلیل و نگرش اجتماعی و متعاقبا هنری هستند. به بیان دیگر «ایران من» بهترین و باکیفیت ترین اثر مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری است که تاکنون در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. شاید با شنیدن دوباره و دوباره این آلبومِ کم‌نقص بتوانیم اندکی از ملال ناشی از “افسانه چشمهایت” هست را به فراموشی بسپاریم! اثری که پس از وقفه‌ای ۵ساله، همچنان با دستپاچگی و ناپختگی همراه بود. شاید بتوان گفت افسانه چشمهایت، یادگاری بود از دوران شیدایی شجریان!

آلبوم ایران من شامل دوازده قطعه آواز و تصنیف است که در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

گفتنی است در این آلبوم علاوه بر نوازندگان ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج از ایران انجام شده است. در این اثر دل‌نیا آرام، بعنوان خواننده سوپرانو حضور داشته و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورس پورناظری، مهیار طریحی، آزاد میرزاپور، حسین رضایی نیا، آئین مشکاتیان، آرین کشیشی، آتنا اشتیاقی، عثمان آکتاش، پیام جوانی، آرشاک ساهاکیان، سهراب پورناظری، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد.

قطعات آلبوم

مقدمه قلاب

مقدمه قلاب ۲

آواز قلاب

تصنیف قلاب

آواز من کجا باران کجا

خوب شد

اسفند

نوروز خوانی

نوروز

ابر بهار

کمانچه

مقدمه و آواز مرگ اسفندیار

مرگ اسفندیار

ایران من

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شیدایی شجریان و پورناظری با «ایران من»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید