آخرین خبر

روایتی تازه از داستان ضحاک نمایش می‌شود

روایتی تازه از داستان «ضحاک ماردوش» به کارگردانی فهیمه باروتچی و به سفارش مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با تعطیلی سالن‌های نمایش مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، مقدمات تولید چندین اثر نمایشی برای کودکان و نوجوانان فراهم‌شده که داستان ضحاک یکی از داستان‌های حکیم ابوالقاسم فردوسی با روایتی جدید در مرحله پیش‌تولید است.

باروتچی که این روزها در حال طراحی صحنه و ساخت عروسک‌های این نمایش است درباره داستان آن گفت: این نمایش داستان مردی است که با وسوسه‌ی شیطان به‌جای پدرش بر تخت پادشاهی می‌نشیند و به خاطر وجود دو مار بر روی کتف‌هایش دست به کشتار بی‌رحمانه جوانان سرزمینش می‌زند که با آمدن فریدون برای نجات مردم داستان ادامه می‌یابد.

کارگردان و راوی این نمایش در مورد عوامل نمایش «ضحاک ماردوش» یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی سالن‌های تئاتر، من و همکارانم از این فرصت برای انجام مقدمات کار بهره گرفتیم و هنرمندانی همچون علی محمدی و صبا قدیمی ساخت صحنه و عروسک و بهنوش کاظم‌زاده نوازنده و سازنده موسیقی به‌صورت جداگانه مشغول آماده‌سازی بخش‌های پیش‌تولید کار هستند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره ضرورت اجرای صحنه‌ای این داستان برای بچه‌ها توضیح داد و گفت: داستان‌های شاهنامه درباره‌ی پهلوانانی است که با ماجراهایی جذاب و خواندنی درس‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان دارند. ضمن آنکه مخاطبان با ادبیات کهن و فاخر ایرانی آشنا می‌شوند و همچنین خصلت‌های پهلوانی را می‌آموزند و مهرورزی به وطن را از قهرمانان این داستان‌ها یاد می‌گیرند.

باروتچی با اشاره به شرایط فعلی تئاتر و تعطیلی سالن‌ها به دلیل فراگیری بیماری کووید-۱۹ و تصمیم مرکز تولید تئاتر کانون برای فراهم ساختن شرایطی برای اجرای آنلاین تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان گفت؛ همه‌ ما که به‌نوعی در راستای امور فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنیم، در برابر آنان مسئولیم و نمی‌توانیم بچه‌ها را در این شرایط به حال خود رها کنیم، هر چند تئاتر باید به‌صورت زنده، چشم در چشم و نفس به نفس مخاطب اجرا شود، اما با شرایط پیش‌آمده، اجرای آنلاین و مجازی نمایش برای کودکان از اجرا نکردن آن بهتر است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هنرمندان تئاتر از این شرایط پیش‌آمده بهترین استفاده را خواهند داشت تا به راه‌های تازه و دست‌آوردهای نوتری در شیوه‌های اجرا برسند.

مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی کشور و شیوع بیماری کرونا تعدادی از آثار گذشته خود را به‌صورت آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار داد و در حال حاضر تلاش می‌کند که تولیدات جدید خود را نیز به‌صورت آنلاین و مجازی در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان قرار دهد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایتی تازه از داستان ضحاک نمایش می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید