آخرین خبر

قطعه «خواب می‌بیند» از حمید هامون را در این روزها بشنوید

آهنگساز آلبوم «خواب می‌بیند» چند روز پس از انتشار این پروژه موسیقایی از تجربه ساخت و تولید آلبومی سخن گفت که شنیدن آن برای انسان درگیر با ویروس کرونا دربرگیرنده تجربه متفاوتی است.

احسان بیرقدار از آهنگسازان فعال کشورمان با اشاره به انتشار تازه‌ترین آلبوم خود با نام «خواب می‌بیند» توضیح داد: آلبوم «خواب می‌بیند» یک اثر موسیقایی بی کلام است که ایده آن تقریباً از زمانی آغاز شد که من در حوزه آهنگسازی فیلم نیز آثاری را تولید کردم که از همان زمان برخی از دوستان و شنوندگان با من تماس می‌گرفتند و مرتب سفارش می‌دادند تا امکانی فراهم شود که این آثار در قالب یک اثر مستقل منتشر و در اختیار شنوندگان قرار گیرد. این اتفاق زمانی شکل پررنگ‌تری به خود گرفت که من موسیقی فیلم «زاپاس» را نوشتم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز رو به رو شد.

وی افزود: همین انگیزه‌ها موجب شد که من با تدوین و بازنگری دوباره روی موسیقی فیلم‌هایی که ساخته بودم به فکر تولید آلبوم «خواب می‌بیند» باشم. این آلبوم که در بخش‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته مشتمل بر موسیقی فیلم‌های «زاپاس»، «معصومه»، «ترانه آتش» و مستند «تخته نرد» است که این آخری در ایران اکران نشده است. به هر ترتیب شرایط این چنین رقم خورد تا من با استفاده از این تجربیات موسیقایی چند قطعه دیگر را برای توازن احساسی در کنار این موسیقی فیلم‌ها قرار دهم و نهایتا منجر به تولید آلبوم «خواب می‌بیند» شود. واژه‌ای که شبیه نام‌هایی است که در قبایل سرخ پوستی از آن استفاده می‌شد و به نوعی در برگیرنده اسم یک شخصیت است.

این آهنگساز در ادامه با اشاره ویژگی‌های این آلبوم گفت: یکی از بخش‌های آلبوم با عنوان «غمگین می‌خواند» نامگذاری شده که ما سعی کردیم ضمن روایت موسیقایی از غمگینی وجود آدمی در دنیای امروز با نگاهی به عرفان شرقی موسیقی متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. این در حالی است که در بخش دیگری آلبوم تک آهنگ‌هایی اضافه شد تا به آنچه در دنیای امروز می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات مثبت و خوب باشید نیز تمرکز داشتیم تا در این ترکیب به انضمام موسیقی فیلم‌ها به تعادلی برسیم که بتواند مورد رضایت مخاطب قرار گیرد.

بیرقدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: واقعیت این است که تولید این آلبوم از خیلی وقت پیش استارت خورده بود اما به دلیل وسواس زیادی که برای کیفیت کار مدنظر قرار داده‌ام، پروسه تولید تا عرضه آلبوم در بازار مقداری طول کشید. من برای این آلبوم وقت زیادی را صرف کردم تا بتوانم به کیفیتی که مد نظرم بود دست پیدا کنم. کما اینکه در دیگر بخش‌های تولید آلبوم از جمله طراحی و گرافیک نیز چنین وسواسی به کار برده شد. زیرا تمام تلاش گروه این بود که این آلبوم موسیقی در قالب یک پروژه «آرت ورک» به شنوندگان موسیقی ارائه شود. البته من خیلی دوست داشتم که آلبوم در قالب فیزیکی با برگزاری یک مراسم رونمایی ویژه به مخاطبان ارائه شود اما از بد شانسی به ماجرای کرونا خوردیم و مجبور شدیم در قالبی دیگر آلبوم را منتشر کنیم.

آهنگساز آلبوم «خواب می‌بیند» با اشاره به اینکه موسیقی آلبوم خیلی برای حال و هوای این روزهای کشور و دنیا مناسب است، عنوان کرد: اگر کمی روی جامعه پیرامونی انسان‌های روی زمین دقت و مکاشفه بیشتری داشته باشیم، می‌بینیم که این روزها انسان از حیرانی، سرگشتگی و دوگانگی رنج می‌برد، گویی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. انگار این بیماری قرار است فرصتی را برای همه ما انسان‌ها فراهم کند تا در قرنطینه دوباره به مفهوم زندگی بازگردیم. این موضوع خیلی مهمی برای من بود و امیدوارم طراحی موسیقایی آلبوم «خواب می‌بیند» به شکلی بوده باشد که شنیدن آن برای مخاطب امروز لذتبخش باشد. گرچه این آلبوم یک اثر بی کلام است اما چون ما از آکاپلا استفاده کردیم فکر می‌کنم مردمی که کمتر موسیقی بی کلام می‌شنوند، با این اثر ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی تصریح کرد: من هیچ ادعایی ندارم که این آلبوم می‌تواند دنیای آلبوم‌های موسیقی را دگرگون کند، اما این امیدواری را می‌توانم داشته باشم که در این آشفته بازار موسیقی، آلبومی را تولید کنم که گوش مخاطب امروزی را که به‌شدت درگیر موسیقی باکلام شده نوازش دهد. آنچه من در آلبوم «خواب می‌بیند» به شنوندگان ارائه داده‌ام ترکیبی از موسیقی فیلم‌ها و چند قطعه است که اخیرا یکی از آن‌ها را به کاراکتر سینمایی «حمید هامون» فیلم سینمایی هامون ساخته داریوش مهرجویی تقدیم کرده‌ام که به نوعی خیلی‌ها آن را در دنیای واقعی زندگی کرده‌اند. قطعه دیگری هم که در این آلبوم عرضه شده قطعه‌ای با نام «طرح بزرگ» با الهام از اثری به همین نام اثر استیون هاوکینگ است که همان گونه که پیش تر گفتم در جهت ایجاد تعادلی است که امیدوارم مورد رضایت مخاطب قرار گیرد.

آلبوم بی کلام «خواب می‌بیند» به آهنگسازی احسان بیرقدار مشتمل بر آثار منتخب این هنرمند در عرصه آهنگسازی فیلم و چند قطعه جداگانه توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قطعه «خواب می‌بیند» از حمید هامون را در این روزها بشنوید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید