آخرین خبر

«جیران»؛ قصه ای درباره زنان دربار ناصرالدین شاه/ سریال در انتظار پایان کرونا

تهیه کننده سریال «جیران» گفت: با توجه به اینکه بخشی از کارهای پیش تولید این سریال را قبل از کرونا انجام دادیم در حال حاضر هم منتظر هستیم که بعد از اعلام شرایط عادی تولید سریال را آغاز کنیم و این سریال متوقف نشده است.

به گزاش آوای ایرانیان، حسن فتحی یکی از کارگردان هایی است که در این سالها در هر مدیومی موفقیت خوبی را نزد مخاطب بدست آورده است، از همسایه ها گرفته تا پهلوانان نمی میرند و مدار صفر درجه تا شب دهم و میوه ممنوعه. از آن سمت هم در سینما فیلم کیفر و پست چی سه بار در نمی زند از جمله آثاری بودند که با اقبال عمومی خوبی مواجه شدند.

** شهرزاد عاشقانه ای با بیان اتفاق های مهم تاریخی

شهرزاد اولین سریال فتحی در شبکه نمایش خانگی بود. سریالی عاشقانه که در بستر تاریخ معاصر روایت می شد و فتحی در جریان ملودرامی که در داستان قرار داد به بیان اتفاق های مهم تاریخی در دهه ۳۰ و ۴۰ پرداخت. کودتای ۲۸ مرداد، برکناری مصدق و … از جمله این اتفاق ها بود. بعد از موفقیت فصل یک این سریال، در فصل های بعدی هم ادامه پیدا کرد اما نتوانست جذابیت فصل ابتدایی را برای مخاطب داشته باشد. حسن فتحی با پایان بندی این سریال تعجب بسیاری از مخاطبین این سریال را برانگیخت و خیلی ها از پایان بندی این سریال رضایت نداشتند. همچنین اتفاق های حاشیه ای که برای تهیه کننده این سریال رخ داد شهرزاد را از ذهن مخاطبان پاک کرد.

 

** تولید «بامداد خمار» تکذیب شد

فتحی بعد از تولید سه فصل از این سریال و با تمام حواشی و حوادثی که حین تولید و بعد از تولید آن رخ داد، قصد تولید سریالی تاریخی از روی کتاب «بامداد خمار» داشت که بعد از رسانه ای شدن آن به سرعت تولید چنین سریالی را تکذیب کرد و به سمت طرح های دیگری رفت.

** «جیران» و روایت دوره ناصری

بعد از مدتی فتحی که اغلب کارهایش حوزه تاریخ را روایت می کند، از طرحی به نام جیران رونمایی کرد. طرحی که موضوع آن به اوایل دوره ناصری و سال ۱۲۶۸ برمی‌گردد.

 جیران یکی از زنان دربار ناصرالدین شاه و سوگلی قبله عالم است که در سال های ابتدایی حکومت ناصر الدین شاه زندگی می کرده است. شخصیت او در واقعیت تاریخ وجود داشته است و در کنارش تعدادی شخصیت های دیگری هم حضور دارند که در تاریخ ما به ازا داشته اند.

** شخصیت های واقعی در سریال حضور دارند

ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر، ملک‌جهان خانم مهدعلیای ایران، ملک‌زاده خواهر ناصرالدین شاه، گلین، تاج‌الدوله، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی ناصرالدین شاه و همچنین عده‌ای از رجال و نسوان اوایل عهد ناصری از جمله خدیجه همسر محمد شاه، از شخصیت‌های اصلی و فرعی این سریال هستند که در واقعیت تاریخ نیز حضور داشتند.

** هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد …»

** عفیفه: «جیران» متوقف نشده است/ آغاز تولید بعد از اعلام وضعیت عادی

در همین زمینه با «اسماعیل عفیفه» تهیه کننده سریال «جیران» صحبت کردیم. او در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، با اشاره به مراحل تولید این سریال گفت: در این مدت هیچ اتفاق خاصی درباره سریال جیران نیفتاده است و الان به خاطر کرونا همه تولیدهای سریال ها و فیلم های سینمایی متوقف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از کارهای پیش تولید این سریال را قبل از کرونا انجام دادیم در حال حاضر هم منتظر هستیم که بعد از اعلام شرایط عادی تولید سریال را آغاز کنیم. این سریال متوقف نشده است و به امید خداوند به مرحله تولید می رسد.

** عشق و سیاست در کنار هم 

این سریال نیز در ادامه کارهای قبلی فتحی به قلم فتحی و احسان جوانمرد که پیش از این نگارش سریال بانوی عمارت را در بستری تاریخی به عهده داشت، ساخته می شود و به طور قطع رگه های سیاسی و مسائل مهم اجتماعی از مهمترین بخش هایی است که به آنها پرداخته خواهد شد.

** بهرام رادان و اولین همکاری با فتحی

طبق شنیده ها قرار است بهرام رادان در این سریال در نقش ناصرالدین شاه ظاهر شود و در کنار او بابک حمیدیان نقش ملیجک او را دارد. تاریخی ترین فیلمی که رادان تجربه کرده، راه آبی ابریشم است و تا به حال سریال تاریخی بازی نکرده است و این اولین تجربه بازی او در چنین سریال هایی به شمار می رود. آخرین حضور این بازیگر در عرصه سریال سازی به بازیش در سریال رقص روی شیشه برمی گردد که اتفاقا این سریال  و بازی او دچار حاشیه شد و بعد از بازی در دو سه قسمت ابتدایی از حضور در این سریال کناره گیری کرد.

** ایزدیار در نقش «جیران»/ تقابل رادان و ایزدیار برای اولین بار

اینطور که پیداست اغلب نقش های محوری این سریال بر دوش خانم ها است. پریناز ایزدیار که پیش از این در سریال های زمانه و شهرزاد به عنوان بازیگر نقش اصلی حضور داشته است این بار هم در جیران ایفاگر یکی از شخصیت های اصلی داستان است و قرار است نقش شخصیت جیران که همسری ناصرالدین شاه است را بازی کند. ایزدیار در این سریال با گریمی متفاوت مقابل دوربین فتحی قرار می گیرد. گریمی که او را یک دختر دهه ۹۰ ای با صورتی که جراحی زیبایی شده نشان می دهد. ایزدیار در این سریال برای اولین بار با بهرام رادان هم بازی می شود، جیران و ناصر الدین شاه دو شخصیتی هستند که ایزدیار و رادان قرار است در مقابل یکدیگر ایفایش کنند.

 

** آزادی ور و اولین همکاری با فتحی

درباره الی، محمد رسول الله، خشم و هیاهو، حریم شخصی، لونه زنبور، در وجه حامل، چهار راه استانبول و … از مجموع کارهایی بود که آزادی ور تا به حال در آنها ایفای نقش کرده است. نکته جالب این است که او تا به حال در هیچ سریالی حضور نداشته و «جیران» اولین سریالی است که او می خواهد توانایی اش را در این مدیوم محک بزند.

به طور معمول بعد از انتخاب بازیگران هر سریالی عکس تست گریم آنها در رسانه ها منتشر می شود اما در مورد جیران این اتفاق نیفتاد و به محض انتخاب هر کدام از بازیگران تصویری نقاشی شده از بازیگر مربوطه منتشر شد.

** تولید سریال در چند فصل

از آنجایی که سریال های اینچنینی قابلیت ادامه دار شدن در سه فصل یا بیشتر را دارند و شهرزاد هم به همین شکل تولید و عرضه شد، هنوز معلوم نیست که جیران قرار است در چند فصل تولید و پخش شود.

** ساخت دکور در شهرک سینمایی

از چندی پیش که طرح این سریال تصویب شد گروه تولید در شهرک سینمایی مشغول ساخت دکورهایی هستند و این روزها که اغلب گروه های سریال سازی در توقف تولید به سر می برند بخشی از دکورهای این سریال آماده شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«جیران»؛ قصه ای درباره زنان دربار ناصرالدین شاه/ سریال در انتظار پایان کرونا”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید