آخرین خبر

جزییات چهارمین جشنواره «اشراق»/ فیلم دینی می‌تواند انتقادی باشد

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی رویداد، نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) با حضور مسعود معینی پور دبیر این دوره رویداد و معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی روز شنبه ۲۶ آذر ماه در محل دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مسعود معینی‌پور به بیان جزئیات این دوره رویداد پرداخت و گفت: معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بعد از برگزاری موفق سه دوره از جشنواره فیلم اشراق در دهه ۹۰، چهارمین دوره خود را در اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری و رقابتی برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به هم‌زمانی این جشنواره با صدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم گفت: در عصر ضرورت جهاد تبیین در نظر داریم تا بستری برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان طلبه و غیرطلبه در موضوعات؛ روحانیت و حوزه علمیه، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و آخرالزمان و… باشیم. همچنین این رویداد محفلی برای ملاقات فیلمسازان جهان اسلام است تا ضمن تبادل تجربه‌ها، موقعیتی برای طرح ایده‌های نو و خلاقانه پیش آید.

دبیر جشنواره فیلم اشراق افزود: در سینمای ایران و جهان فیلم‌های دینی از گونه‌های قدیمی هستند که سال‌هاست پیرامون آن فیلمسازی می‌شود. البته در هر کشور به واسطه نوع توجهی که به موضوعات دینی وجود دارد این اتفاق به شکلی متفاوت روی می‌دهد. البته در حوزه سینمای دینی اقتباس‌های بسیار خوبی داریم. آثاری که بخشی از زندگی ائمه یا پیامبران را روایت می‌کنند، بهترین نمونه از تولیدات دینی را شامل می‌شوند. در کشور ما آنچه از فیلم دینی توقع می‌رود این است که تولیدات دینی دستاورد داشته باشند. یعنی اگر در اثری موضوعی اجتماعی یا اقتصادی مدنظر قرار گرفته بود باید با رویکرد دینی این مسئله ارزیابی شود.

معینی‌پور ادامه داد: تنها ایران نیست که نظام دینی دارد بلکه کشورهایی وجود دارند که در آن ایدئولوژی مذهبی حاکم است. حتی برخی از کشورهای لیبرال هم به نوعی تابع فرهنگ مسیحی هستند. این اتفاق نشان می‌دهد آثار دینی دارای پراکندگی و گوناگونی زیاد است تنها کافی است پیرامون این موضوعات با دید پژوهشی سخن رانده شود. در ایران داشتن سینمای دینی یکی از ضروریات است دلیل این گفته هم گوناگون ادیانی است که در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که فیلم‌های دینی هم می‌توانند انتقادی باشند هم توصیفی تصریح کرد: ما قرار نیست در این جشنواره تنها مشوق باشیم، بلکه اگر در بخش فیلمنامه کارهایی کیفیت لازم را داشته باشند از آنها حمایت مالی نیز خواهیم کرد تا اثر مربوطه به تولید نزدیک شود. نیز تلاش می‌کنیم به واسطه این رویداد نقد بدون غرض‌ورزی به برخی مقولات داشته باشیم که البته نیت، اعتلای آموزه‌های دینی است.

معینی‌پور در بخش بعدی سخنان خود بیان کرد: این جشنواره اولین دوره خود را سال ۹۱ برگزار کرد. دومین دوره نیز سال ۹۲ برگزار شد. سومین سال جشنواره هم با یکسال تاخیر اجرا شد. در ادامه بنا به دلایل مختلف این اتفاق چند سالی تعطیل بود تا اینکه با مهیا شدن شرایط اسفند شاهد برگزاری چهارمین دوره خواهیم بود. از تجربه دوره‌های قبل می‌توان فهمید استقبال از این کار بسیار درخور توجه است. برای نمونه در بخش جنبی آن‌گونه که مطلع هستم تا به امروز نزدیک ۵۰ فیلم ساخته شده است.

وی اضافه کرد: تهران، قم، مشهد، اهواز، سیستان بلوچستان و اصفهان شهرهایی هستند که در آن جشنواره برگزار می‌شود. تلاش داریم این جشنواره در بخش جوایز نیز، تقدیر مناسبی از برگزیدگان داشته باشد. درباره هیئت انتخاب و داوری هم باید اضافه کنم چهره‌های صاحب‌نام سینمایی ما را در این امر یاری خواهند رساند.

معینی‌پور بخش‌های مختلف جشنواره را چنین نام برد: این رویداد سینمایی سه بخش دارد. بخش اصلی که «اشراق» نام دارد و آثار مستند، فیلمنامه، فیلم داستانی و نقد فیلم را در بر می‌گیرد. در این قسمت کارهایی که در آن موضوعاتی نظیر؛ عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و فضای مجازی در بر می‌گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: بخش جنبی یا «رواق» ویژه طلاب است. در این قسمت آثاری تولید شده از سال ۹۸ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمت‌رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه و شهید، طلبه و فضای مجازی و بانوان طلبه موضوعات مورد نظر این قسمت هستند. بخش ویژه با همان «یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم»، قسمت پایانی است. در این عرصه عموم هنرمندان بدون محدودیت زمانی به موضوعاتی چون؛ مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه علمیه تشیع، طلاب غیر ایرانی و تاثیرگذاری آنها در جهان اسلام، بازنمایی روحانیت، حوزه علمیه قم و مناسک دینی، نقش روحانیت در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران می‌پردازد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جزییات چهارمین جشنواره «اشراق»/ فیلم دینی می‌تواند انتقادی باشد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید