آخرین خبر

معرفی مستندی چند زبانه درباره داعش از سوی کانادا به اسکار

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از سی‌بی‌سی، کانادا مستندی درباره داعش با عنوان «روژِک» ساخته زینه آکیول را به عنوان نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و ششم انتخاب کرد.

در این فیلم، کارگردان مونترالی زینه آکیول با داعشیان زندانی که سال‌ها در سوریه و عراق جنگیدند تا دولت خودخوانده سنی مذهب خود را ایجاد کنند، صحبت می‌کند و تصاویری از مناظر هوایی حومه شهرهای ویران شده را زیر صدای آن‌ها پخش می‌کند. این مستند ترکیبی از زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و کردی را برای روایت به کار برده است.

آکیول در مستند قبلی‌اش با عنوان «گلستان، سرزمین گل‌های رز» داستان زنانی را که در برابر داعش مبارزه کرده بودند، تصویر کرده بود و می‌گوید با ساخت آن فیلم و شناخت زندگی زن‌هایی که در این راه جان باختند دریافت باید فیلمی درباره داعش بسازد.

«روژک» برای اولین بار در جشنواره فیلم «ویژه دو ریل» ۲۰۲۲ در نیون سوییس به نمایش درآمد. این فیلم در جشنواره‌های مختلف جهان دیده شده و جوایز متعددی از جمله در داکویل، والادولید و هات‌داکس دریافت کرده است.

در کنفرانس مطبوعاتی که در کانادا برای معرفی فیلم برگزار شد آکیول که خود کُرد است و در دهه ۱۹۹۰ وقتی هنوز کودک بود از ترکیه به مونترال آمد، گفت از انتخاب فیلمش که یک فیلم مستند است، شگفت‌زده شده است.

فیلم‌های منتخب برای اسکار ۲۰۲۴ باید تا ساعت ۵ بعد از ظهر ۲ اکتبر توسط آکادمی علوم و هنرهای متحرک دریافت شده باشند. آکادمی در نهایت اسامی ۱۵ فیلم منتخب در این بخش را ۲۱ دسامبر اعلام می‌کند و ۵ نامزد نهایی از میان آن فهرست ۲۳ ژانویه معرفی می‌شوند.

تاکنون ۷ بار فیلم‌های کانادایی تا مرحله نامزدی پیش آمدند. سال پیش کانادا مستند «بهار ابدی» به زبان ماندارین را به اسکار معرفی کرده بود.

شیلی نیز روز پیش «مهاجران» ساخته فیلیپه گالوز را به اسکار معرفی کرد. پیش از آن آلمان «سالن معلمان»، استونی مستند «خواهری سونای دود»، کره جنوبی «آرمان‌شهر بتنی»، تاجیکستان «ملودی» و سوییس «تندر» را به اسکار ۲۰۲۴ معرفی کرده‌اند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معرفی مستندی چند زبانه درباره داعش از سوی کانادا به اسکار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید