آخرین خبر

تنها سالن استاندارد موسیقی کشور در معرض آسیب جدی/ تالار رودکی جور تئاتر شهر را می‌کشد!

آوای ایرانیان: پس از تالار وحدت، حالا تالار رودکی هم شاهد برگزاری اجرای تئاتر شده و علی اصغر دشتی در پنچمین دور از اجرای نمایش «متاستاز» این بار در این تالار مختص موسیقی، روی صحنه رفته است.

تالار رودکی که همزمان با تالار وحدت افتتاح شد، شامل سالن اصلی در طبقه سوم و بالکن در طبقه چهارم است که مجموعا گنجایش ۲۰۰ نفر را دارد. سن تالار رودکی ثابت است و فقط برای تمرین ارکستر و اجرای گروه‌های موسیقی طراحی شده است.همچنین انتهای صحنه به اجرای گروه‌های ارکسترال و گروه کر اختصاص داده شده است.

بنابر اعلام مسولان وقت این مجموعه، در آذرماه ۱۳۸۸ تالار رودکی مجهز به سیستم نور تحت لیسانس شرکت ADB و صدای DYNACORD آلمان شد. همچنین دی ماه ۱۳۸۹ مراحل تعمیر، ترمیم و تجهیز نهایی تالار رودکی شامل نصب دوربین‌های تصویربرداری، پل نوری، سیستم آکوستیک، کف پوش، پرده پرتابل و ویدئو پروجکشن و همچنین تعویض سن و صندلی‌ها و تجهیز سیستم نوری انجام پذیرفت. همچنین ۸۱ رفلکتور صدا در سقف طراحی شده است که گروه اجرایی را بی‌نیاز از میکروفون خواهد کرد. همچنین ارتقا سیستم صوتی تالار شامل میکسر دایاناکورد و میکروفن‌های متعدد امکان ضبط همزمان برنامه‌ها را فراهم می‌کند.

تالار رودکی همواره میزبان کنسرت گروه‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و اجراهای ارکسترال بوده است. کنسرت گروه‌های موسیقی معاصر، مدرن، تلفیقی، سنتی، رسیتال‌های پیانو، ویولن، فلوت، گیتار کلاسیک، ارکستر مجلسی، کر فیلارمونیک و بسیاری برنامه‌های موسیقایی دیگر در تالار رودکی اجرا شده‌اند.

اما تالار رودکی که شاید تنها سالن استداندارد موسیقی کشور باشد، هر روز روند فرسایشش سرعت می‌گیرد. پس از تالار وحدت حالا تالار رودکی هم شاهد برگزاری اجرای تئاتر شده و علی اصغر دشتی در پنچمین دور از اجرای نمایش «متاستاز» این بار در تالار رودکی روی صحنه رفته است.

همواره اهالی موسیقی به اجرای موسیقی در تالار وحدت اعتراض داشته‌ و دارند. چرا که اجراهای تئاتر که غالبا در ساعت‌های ۱۸ و ۱۹ برگزار می‌شود، باعث شده تا کنسرت‌ها در تالار وحدت در ساعت ۲۲ برگزار شود. اما این بار تنها سالن استاندارد موسیقی کشور هم شاهد برگزاری تئاتر خواهد بود. اتفاقی که قطعا منجر به افزوده شدن زمان فرسایش تالار رودکی خواهد شد و اهالی موسیقی ظاهرا بخاطر رویکردهای اقتصادی بنیاد رودکی مجبورند تا این سالن را نیز با تئاتری‌ها شریک شوند.

کافی است امروز سری به تالار رودکی واقع در طبقه سوم بیناد رودکی بزنید تا حال و روز نه چندان خوش این سالن را از نزدیک ببینید. بهره‌برداری‌های بیش از اندازه و «چند منظوره» باعث شده تا این تالار که جز میراث فرهنگی ما نیز بشمار می‌آید، رفته رفته فرسوده و از کیفیت‌های فنی آن کاسته شود. هرچند اجرای  این نمایش در حمایت از خانواده و همراهان بیماران مبتلا به سرطان است اما قطعا در صورت ادامه رویکرد بنیاد رودکی مبنی بر اجرای تئاتر در این سالن، اهالی موسیقی تنها سالن موسیقی استاندردشان را نیز از دست می‌دهند. چه بهتر بود این اقدام ارزشمند این گروه تئاتر، در همان محل اصلی اجراهای تئاتر، یعنی در تئاتر شهر اجرا می‌شد که اتفاقا بیشتر هم از سوی اهالی هنرهای نمایشی مورد توجه قرار می‌گرفت.

چندین سال قبل قرار بود تا تئاتر شهر نیز از جشنواره موسیقی فجر میزبانی کند و سالن اصلی در اختیار گروه‌های موسیقی قرار بگیرند. این اتفاق با واکنش بسیاری از اهالی تئاتر مواجه شد. بهزاد فراهانی در همان زمان دراین باره گفته بود: «پیدا کردن یک سالن دیگر برای جشنواره موسیقی کار چندان مشکلی نیست؛ اما تئاتر شهر رسماً تنها مرکز تئاتری ایران است و از آقای «پارسایی» درخواست کردم شرایطی فراهم شود که همزمان با اجرای برنامه های موسیقی این نمایش نیز به روی صحنه رود.»

سهراب سلیمی هم در این ارتباط گفته بود: «دخیل کردن تئاتر شهر در برنامه‌های موسیقی کار درستی نیست؛ زیرا تالارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در اختیار جشنواره موسیقی قرار گیرند و نباید فراموش کرد که با یک دست، نمی‌توان دو وزنه بلند کرد.» قطعا دخیل کردن تالار رودکی در اجرای برنامه‌های تئاتر هم کار درستی نیست.

اما متاسفانه رویکرد جدید بنیاد رودکی که صرفا نگاهی مبتنی بر شاخص‌های اقتصادی است، ادامه‌ دارد. سال گذشته نیز تالار رودکی طی ۱۵ شب از یک نمایش میزبانی کرد. آنچه مسلم است، رویکرد اقتصادی بیناد رودکی و صرف درآمدزایی از سالن‌ها، مجموعه تالار وحدت را در معرض آسیب‌های جدی قرار داده است.

نگاه صرف درآمدزای بنیاد را می‌توان در برخی اجراهای تالار وحدت نیز جستجو کرد. حضور گروه‌هایی مانند «دنگ‌شو»، «پالت»، «ریحان»، «همای» و … بر روی سن تالار وحدت نیز منشعب از همین نگاه است. وگرنه گروه‌هایی این چنینی از چه زمانی گروه‌های درجه الف محسوب شدند که بخواهند در این تالار روی صحنه بروند؟ آنچه امروز بر کسی پوشیده نیست این مهم است که با پول براحتی میتوان سن تالار وحدت را هم بدست آورد. و رفته رفته این مجموعه به محلی برای پر کردن رزومه برخی از هنرمندان نوپا تبدیل شده است.

نگارنده: حسین سلیمی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تنها سالن استاندارد موسیقی کشور در معرض آسیب جدی/ تالار رودکی جور تئاتر شهر را می‌کشد!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید