آخرین خبر

«ماراساد» چگونه «شاه لیر» را شکار کرد؟/ لیر و دلقک در تیمارستان

به گزارش آوای ایرانیان نیما گودرزی کارگردان نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می‌کند» که از ۹ مهر در تالار حافظ روی صحنه رفته است، درباره شکل‌گیری این اثر به خبرنگار مهر گفت: از ۴۰ روز پیش با حضور تعدادی دانشجو و جوان تمرین‌های خود را آغاز کردیم و طی این تمرین‌ها نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می‌کند» به سبک کارگاهی و تجربی شکل گرفت.

 

وی درباره چرایی تلفیق ۲ نمایشنامه «شکنجه و قتل ژان پل مارا (ماراساد)» نوشته پیتر وایس و «لیر شاه» نوشته ویلیام شکسپیر، توضیح داد: سالیان سال در ذهنم بود که نمایشنامه «ماراساد» را کار کنم ولی همیشه می‌خواستم چیز جدیدی را با آن ادغام کنم. بعدها به موضوع نمایش «لیر شاه» فکر کردم و اینکه چگونه یک شاه کشور را بین دختران خود تقسیم می‌کند و خود در این بین رو به نابودی می‌رود. در نتیجه ۲ نمایشنامه را با هم ادغام کردم و شخصیت‌های «لیر» و «دلقک» را در متن پیتر وایس قرار دادم.

 

گودرزی با تأکید بر اینکه این اثر نمایشی به صورت کارگاهی در تمرین‌ها شکل گرفته است، درباره طراحی صحنه اثر گفت: صحنه نمایش خالی است و فقط در آن یک پرچم کشور فرانسه وجود دارد. لباس همه بازیگران نیز لباس تیمارستان است. در نورپردازی نمایش نیز به سمت فضاسازی رفتیم.

 

وی ادامه داد: چون نمایش در جهان پست‌مدرن است سعی کردیم در نورپردازی این ویژگی را رعایت کنیم.

 

«ماراساد» چگونه «شاه لیر» را شکار کرد؟/ لیر و دلقک در تیمارستان

 

کارگردان «ماراساد شاه لییر را شکار می‌کند» درباره دلایل انتخاب تالار حافظ برای اجرا، اظهار کرد: در ابتدا تالار مولوی برای اجرا مدنظرم بود اما شرایط برای این امر فراهم نشد و تالار حافظ را برای اجرا انتخاب کردم.

 

گودرزی درباره بازخورد انجام شده از اجرای این اثر نمایشی، یادآور شد: در حال حاضر بیشتر بحث جذب مخاطب برای ما مطرح است زیرا تالار حافظ هنوز برای مخاطب تئاتر جا نیفتاده است و به نظرم نیاز به تبلیغات بیشتری دارد.

 

این کارگردان تئاتر که اخیرا نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» را مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده بود، درباره چرایی تولید و اجرای ۲ اثر نمایشی در این بازه زمانی کم، اظهار کرد: همزمان با شروع اجرای عمومی «شازده کوچولو ۲۰۲۳»، تمرین‌های «ماراساد شاه لیر را شکار می‌کند» را شروع کردیم. همزمان با شروع اجرای این اثر نمایشی در حال تمرین یک اثر دیگر هم هستیم که اواخر مهر در سالن شماره ۴ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌بریم. قصدم از ابتدا این نبود که این نمایش‌ها به این شکل و پشت‌سر هم اجرا شوند بلکه فقط تمرین‌ها را شروع کرده بودیم. به یک دفعه شرایط به گونه‌ای رقم خود که این آثار را به ترتیب و در سالن‌های مختلف روی صحنه ببریم.

 

وی تأکید کرد: این اتفاق به صورت ناخواسته افتاده است. ضمن اینکه همه گروه دانشجو و جوان هستند و نگاهم این بود که زحمت و تلاش این جوان‌ها دیده شود.

 

در نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می‌کند» که ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود، بازیگران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: محمدصادق اسدی، شاهین اسدی، شاهین بامداد، دانیال حسین‌نیا، نیلوفر ذوالفقاری، فاطمه رحمتی، الهام زارعی، نیما گودرزی، ساحل نامور.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«ماراساد» چگونه «شاه لیر» را شکار کرد؟/ لیر و دلقک در تیمارستان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید