آخرین خبر

همه ملاحظات بهداشتی برای از سرگیری کنسرت‌ها

آوای ایرانیان: یک تهیه‌کننده شناخته شده حوزه موسیقی و مدیر یکی از سامانه‌های فروش بلیت کنسرت به تشریح جزئیات نحوه برگزاری و فروش بلیت کنسرت‌ها برای از سرگیری فعالیت‌ها پرداخت.

محمد حسین توتونچیان تهیه‌کننده موسیقی که مدیریت یکی از سامانه‌های اصلی فروش بلیت کنسرت و تئاتر را نیز به عهده دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نحوه برگزاری و فروش بلیت کنسرت‌ها پس از اعلام رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بلامانع بودن اجراهای موسیقی با در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی، توضیح داد: یکی از اتفاقات مثبتی که در روزهای کرونایی صورت گرفت پیش‌بینی و آمادگی تعدادی از تهیه‌کنندگان و برنامه‌گذاران کنسرت‌ها برای فراهم ساختن مقدمات برگزاری کنسرت‌ها قبل از اعلام ستاد ملی مقابله کرونا بود که بتوانیم بدون عجله و با یک نگاه درست و اصولی مبتنی‌بر پروتکل‌های بهداشتی نسبت به میزبانی مخاطبان در کنسرت‌ها کارهایی را انجام دهیم. به عبارتی می‌توان گفت قبل از اعلام مراجع دولتی این تعامل در صنف هنرمندان، تهیه‌کنندگان و مدیران سالن‌ها وجود داشت که بتوانیم کارهایی را در این حوزه انجام دهیم.

وی افزود: یکی از اولین اقداماتی که برای حضور تماشاگران در کنسرت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، موضوع نحوه خریداری بلیت از سامانه‌های فروش بود که بر اساس آنچه حداقل در سامانه تحت مدیریت بنده پیش‌بینی شده، ماجرا از این قرار خواهد بود که بعد از خرید بلیت اجرا توسط هر کاربر، صندلی چپ و راست هر تعداد بلیت خریدار شده، به صورت اتوماتیک توسط ربات و برنامه‌ای که جدیداً طراحی شده خالی و غیرقابل فروش می‌شود.

توتونچیان توضیح داد: این در حالی است که صندلی‌های جلو و عقب نیز در فاصله استانداردی قرار می‌گیرد که به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری، به استانداردها نزدیک‌تر شویم. این شرایط هم در حالی اتفاق می‌افتد که همه مخاطبان عزیزی که برای حضور در کنسرت اقدام به خرید بلیت می‌کنند، می‌بایست حتماً ماسک به همراه داشته باشند. البته دستکش نیز جزو موارد ضروری است که مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند. اما موضوع نصب ماسک روی صورت قطعاً برای همه تماشاگران حاضر در کنسرت اجباری خواهد بود. در حوزه فروش بلیت هم باید بگویم با قاعده و چارچوب جدیدی که در نظر گرفته شده تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا فقط ۵۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها به فروش برسد.

این تهیه‌کننده موسیقی با اشاره به نکات دیگر لحاظ‌شده در پروتکل بهداشتی برگزاری کنسرت‌ها گفت: در طول برگزاری کنسرت‌ها شرایط به شکلی است که قبل از آغاز برنامه‌ها تمامی صندلی‌های سالن به طور کامل و با مواد استاندارد ضدعفونی می‌شود. این شرایط قطعاً در روی صحنه اجرا و پشت صحنه نیز حکم‌فرماست که به طور طبیعی باید با استانداردهای جهانی و بهداشتی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت انجام شود. برای ورود تماشاگران در سالن‌ها نیز ماجرا به گونه‌ای است که مخاطبان از پارکینگ تا ورودی مربوط به چک بلیت‌ها، روی علائم نشانه‌گذاری شده که توسط برگزارکنندگان تدارک دیده شده قدم می‌گذارند. حتی تا محل نشستن در سالن این علائم بهداشتی درج شده است. از سوی دیگر مخاطبان به محض ورود به سالن توسط تیم اجرایی برنامه و بخش حراست به وسیله تب‌سنج چک شده و بدون اینکه به آن‌ها اجازه حضور در لابی داده شود، به سالن اجرای کنسرت هدایت می‌شود. این اقدام نیز به منظور جلوگیری از هر گونه تجمع صورت گرفته که فکر می‌کنم تا حد زیادی نگرانی مخاطبان را برطرف می‌کند.

توتونچیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که من کمتر در پروتکل‌های بهداشتی برگزاری کنسرت‌ها با آن مواجه شده و دیده‌ام که توجه زیادی هم به آن نشده، بحث نحوه خروج تماشاگران از سالن است که به دلیل حجم زیادی که وجود دارد، ممکن است خروج یکباره آن‌ها که مانند ورود به‌صورت تک به تک نیست، نگرانی‌های بهداشتی را برای تماشاگران ایجاد می‌کند. در همین چارچوب برنامه‌ریزی‌ها به شکلی شده که خروج‌ها با مشایعت راهنمایان فرهنگی تالارها و کارکنان حراست به صورت «دو ردیف، دو ردیف» از قسمت انتهای سالن صورت بگیرد تا از حجم خروجی تالارها بعد از اتمام کنسرت کاسته شود. نکته ضروری اینکه تمامی راهنمایان فرهنگی و مأموران برگزاری کنسرت در طول اجرا از اول تا انتهای برنامه موظف به نصب ماسک و دستکش هستند و در پی آن هم به هیچ تماشاگر بدون ماسکی اجازه ورود به سالن را نمی‌دهند. غیر از این مواردی که به آن اشاره کردم نکات جزئی‌تر دیگری نیز برای تماشاگران در راستای رعایت موارد بهداشتی در نظر گرفته شده که این عزیزان با کمترین نگرانی از کنسرت لذت ببرند. کما اینکه قطعاً همه این عزیزان به صورت شخصی موارد بهداشتی را هم رعایت می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر نحوه پرداخت دستمزد به گروه اجرایی کنسرت در روزهای کرونایی تاکید کرد: آنچه که درباره گروه‌های تحت قرارداد با بنده صورت گرفته بر این مبناست که در دستمزد نوازندگان هیچ‌گونه تغییری حاصل نمی‌شود. در حوزه خوانندگان و سایر موارد نیز قطعاً تعاملات دوستانه‌ای وجود دارد که هنرمندان با آگاهی به این نکته که شرایط اقتصادی در وضعیت مناسبی نیست، نسبت به ماجرای دریافت دستمزد نکته‌ای نداشته باشند. البته نباید فراموش کنیم آنچه در موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنسرت‌ها به آن اشاره شد در پشت‌صحنه نیز وجود دارد و ما برنامه‌ها را به گونه‌ای طراحی کردیم که بر خلاف کنسرت‌های قبل از کرونا، شاهد کمترین رفت و آمد عوامل اجرایی در پشت صحنه باشیم.

توتونچیان در پایان تصریح کرد: شاید اکنون شرایطی باشد که تعدادی از مخاطبان به دلیل برخی نگرانی‌هایی که درباره ویروس کرونا وجود دارد، انگیزه‌ای برای حضور در کنسرت نداشته باشند. اما من فکر می‌کنم با شرایطی که توضیح دادم و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی این جمعیت آماری نیز خیالشان برای حضور در کنسرت راحت‌تر می‌شود و آنها نیز به کنسرت‌ها می‌آیند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “همه ملاحظات بهداشتی برای از سرگیری کنسرت‌ها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید