آخرین خبر

برگزاری کنسرت با ۵۰ درصد ظرفیت سالن امکان‌پذیر نیست

صدرالدین حسین‌خانی معتقد است که برگزاری کنسرت‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت امکان‌پذیر نیست و شاید بتوان ضمن رعایت فاصله‌های اجتماعی صندلی‌های کمتری را خالی گذاشت.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در پروتکل‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی وجود دارد، نصف شدنِ ظرفیت سالن‌ها و فاصله‌گذاری بین تماشاگران است. یعنی در هر کنسرت تنها ۵۰ درصد از ظرفیت سالن بلیت‌فروشی می‌شود و ۵۰ درصد صندلی‌ها باید خالی باشد.

برگزاری کنسرت با ۵۰ درصد ظرفیت سالن امکان‌پذیر نیست

در همین‌باره صدرالدین حسین خانی تهیه‌کننده حوزه موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: برگزاری کنسرت‌ها با ۵۰ درصد ظرفیتِ سالن‌ها اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. قرار است نشستی برگزار شود که در آن نمایندگانی از ستاد ملی کرونا و تهیه‌کنندگان موسیقی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: برگزاری کنسرت با ظرفیت ۵۰ درصد، در سالن‌های با ظرفیت بیش از ۲ هزار نفر، امکان‌پذیر است، اما در سالن‌های با کمتر از ۲ هزار صندلی و در سالن‌های شهرستان‌ها به هیچ‌وجه عملی نیست.
دقت کنید که در برگزاری کنسرت‌ها، تمام هزینه‌ها همچنان باقی است و چیزی کم نشده است؛ هزینه‌های جابه‌جایی، هتل، پذیرایی، تبلیغات و بسیاری هزینه دیگر سرجایش باقی است، اما درآمد نصف می‌شود.

حسین‌خانی گفت: سالن‌ها باید قیمت را پایین بیاورند. دستمزدها باید پایین بیاید. از نظر فاصله‌گذاری هم باید به شکلی باشد که فقط ۳۰ درصد سالن خالی بماند. اگر ۵۰ درصد سالن را خالی کنیم نمی‌شود کنسرتی برگزار کرد. یعنی توجیه ندارد. اگر نصف صندلی‌ها خالی باشد، مردم هم حس و حالِ خوبی نخواهند داشت.
به نظرم باید نشستی برگزار شود و همه دوستانِ کنسرت گذار بنشینند و راهکارهایشان را ارائه کنند.

این تهیه‌کننده درباره نصف شدن ظرفیت سالن‌های کنسرت، تأکید کرد: این که گفته‌اند ۵۰ درصد سالن به فروش برسد، صحبت کارشناسی نشده است. به این فکر نکرده‌اند که تهیه‌کننده چطور هزینه و درآمدش را بالانس کند.

حسین‌خانی گفت: متأسفانه وقتی این تصمیم‌ها اتخاذ می‌شود از کارشناسان و با تجربه‌های حوزه موسیقی نظرخواهی نمی‌شود و از آنها مشورت نمی‌گیرند. طی روزهایی که این پروتکل از سوی دفتر موسیقی و ستاد ملی کرونا اعلام شده، کسی برای اجرای کنسرت اقدام نکرده است.

وی تأکید کرد: تهیه‌کنندگان، مسئولان سالن‌ها و دیگر بخش‌ها باید دور هم بنشینند و تصمیم‌گیری کنند. هر کسی در هر جایگاهی، همکاری کند و تا جایی که می‌تواند گذشت کند تا کنسرت‌ها برگزار شود. در حال حاضر مردم تفریحی ندارند. یک شب کنسرت برای دوری از مشکلات و بالا رفتن روحیه برای خانواده‌ها لازم است. به خاطر روحیه مردم هم که شده، باید دولت حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

اهالی موسیقی در ماه‌های گذشته هیچ درآمدی نداشته‌اند

حسین‌خانی درباره تأثیر منفی کرونا بر معیشتِ اهالی موسیقی گفت: نوازندگان، متخصصان نور، صدا و دیگر عواملِ مشغول در سالن‌ها، طیِ ماه‌های گذشته هیچ درآمدی نداشته‌اند و بسیاری از آنها در تأمین هزینه‌های زندگی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند. در چند ماه گذشته خیلی از این دوستان تماس گرفتند و مشکلاتشان را با ما در میان گذاشتند. خیلی از آنها پشت صحنه‌اند و دیده نمی‌شوند و تعدادشان هم کم نیست.

هر سانس کنسرت بالای ۳۰ شغل ایجاد می‌کند

این تهیه‌کننده درباره تعداد شغل‌هایی که هر سانس کنسرت در تهران یا شهرستان‌ها ایجاد می‌کند، تأکید کرد: هر سانس کنسرت بالای ۳۰ شغل ایجاد می‌کند؛ طراح گرافیک، عکاس، تدارکات، حراست، راهنماها، طراحی صحنه، گریم، صدابردار، نورپرداز و بسیار عوامل دیگر. در چهار ماه گذشته همه این عوامل بی‌کار شده‌اند و تمام یا بخشی از درآمدشان را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: برای برگزاری هر سانس کنسرت، عزیزان بسیاری زحمت می‌کشند و البته دیده نمی‌شوند. تولید هر آلبوم هم بخش‌های بسیاری وجود دارد و افراد بسیاری برایش زحمت می‌کشند که در حال حاضر این عوامل بی‌کار شده‌اند.

کپیِ غیر مجاز سرقت است / تولید آلبوم‌های موسیقی هزینه بالایی دارد

حسین‌خانی درباره تولید آلبوم‌های موسیقی گفت:‌ زحمات و سرمایه زیادی پشت تولید هر آلبوم وجود دارد. در نهایت هم آلبوم، خیلی راحت توسط مردم دانلود می‌شود. شاید اگر مردم بدانند که چه زحمات و چه هزینه‌هایی برای تولید آلبوم صرف شده است، هرگز دست به کپیِ غیرمجاز این آثار نمی‌زنند. این کار به نظرم با سرقت هیچ فرقی نمی‌کند.

وی درباره کارهای دولت در زمینه جبران خسارت‌های اهالی موسیقی براثر شیوع کرونا، تأکید کرد: متأسفانه دولت هیچ حرکتی تا کنون نداشته است. موسیقی را هر جایی که نیاز دارند استفاده می‌کنند و بعد از اینکه کارشان راه افتاد، فراموش می‌کنند. دولت به موسیقی مانند صنوف دیگر اهمیت نمی‌دهد.

حسین‌خانی ادامه داد: نوازندگانِ موسیقی هیچ درآمد دیگری جز در بخش کنسرت‌ها و حوزه آموزش ندارند. مسئولان دولت نمی‌دانند که موسیقی تمامِ زندگیِ این نوازندگان است. انگار نمی‌بینند که چه اتفاقی برای موسیقی افتاده است. مسئولان دولتی به این فکر نمی‌کنند که این نوازندگان زندگیشان چطور می‌گذرد. هیچ بسته حمایتی و کمکی به هنرمندان موسیقی داده نشده است. البته چند بار در این باره صحبت‌هایی مطرح شده که در نهایت سرانجامی نداشته است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برگزاری کنسرت با ۵۰ درصد ظرفیت سالن امکان‌پذیر نیست”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید