آخرین خبر

پرده‌خوانی از باسابقه‌ترین الگوها در ساحت نمایش‌های مذهبی است

به گزارش آوای ایرانیان محمد جهانپا که امسال دبیری بخش جشنواره پرده خوانی و نقالی روستایی رضوی را بر عهده دارد در رابطه با این جشنواره گفت: یکی از الگوهای نمایشی ای که در ساحت نمایش های مذهبی در کشور ما دارای سابقه هست و افراد بسیار بزرگی در طول تاریخ در حال اجرای این گونه‌های نمایشی بوده‌اند، پرده‌خوانی است. همانطور که از اسم این هنر مشخص است، روایت داستان‌های حضرت رضا (ع) است که پرده‌خوان آن را بصورت فردی باصدای خوشی که دارد، با لحن آهنگین و حرکت‌های بدنی خودش برای مخاطب خاص آن، اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم چنین فضایی را پیرامون ساحت قدسی امام رضا (ع) دوباره احیا کنیم، افزود: طی سال‌های اخیر، با کمک هنرمندان خوبی چون استاد حمیدی از نقاشان بنام نقاشی خیالی یا نقاشی قهوه خانه‌ای، پرده بسیار زیبایی درباره داستان های حضرت رضا ع برگرفته از کتاب عیون اخبار الرضا آماده کرده‌ایم که در اختیار همه شرکت‌کنندگان می‌گذاریم.

وی عنوان کرد: در این زمینه منابع خیلی خوبی مثل منابع «کتتب عیون اخبارالرضا» داریم و همچنین شیخ صدوق نیز داستان و روایت‌هایی آورده که سندیت دارد و علما این را تایید می‌کنند لذا خرافه وجود ندارد.

جهانپا تصریح کرد: با این وجود منبع بسیار خوبی برای باز نمایی سیره اخلاقی و تربیتی حضرت رضا (ع) وجود دارد که نظرم خیلی می‌تواند شگفت‌انگیز و جذاب هم باشد.

دبیر جشنواره پرده‌خوانی و نقالی روستایی رضوی با بیان اینکه همانطور که از نامش پیدا است این جشنواره در روستا هم خواهد بود، گفت: شرکت‌کنندگان این بخش از اهالی روستاها و عشایر هستند که می‌توانند در این جشنواره ثبت‌نام کرده و اثرشان را برای ما ارسال کنند.

وی با بیان اینکه پس از داوری آثاردر اسفند جشنواره برگزار می‌شود، افزود: نفرات برتر در دهه کرامت، در آیین اختتامیه جشنواره در مشهد حضور خواهند داشت.

جهانپا همچنین در رابطه با نحوه اطلاع‌رسانی این بخش به جامعه هدف روستایی و عشایری نیز گفت: علاوه بر اینکه به برخی از هنرمندانی که در این زمینه در روستا فعال هستند اطلاع‌رسانی شده است؛ از طریق شبکه‌های مختلفی مثل کانون پرورش فکری که گروه‌های سیار در روستاها دارند نیز اطلاع‌رسانی شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه همچنین از پیش‌کسوتان صاحب نام این عرصه در کشور مثل مرشد محسن میرزا علی نیز کمک گرفته‌ایم که قرار هست برای این جشنواره در فضای مجازی تبلیغ کنند.

به اذعان جهان‌پا، در خصوص این جشنواره، مسیر تازه شروع شده و قطعا باید در سراسر کشور افرادی که در این حوزه در روستاها فعالیت می‌کنند، شناسایی شوند که این هدف زمان بر بوده و شاید به امسال نرسد ولی قطعا در دستور کار است.

به تاکید جهانپا، در این جشنواره کیفیت آثار ارجح‌تر بوده و در اولویت داوری است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پرده‌خوانی از باسابقه‌ترین الگوها در ساحت نمایش‌های مذهبی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید