آخرین خبر

زمان انتشار اثر مشترک قربانی و شجریان تغییر کرد

آوای ایرانیان: زمان انتشار آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان که قرار بود در اسفند امسال منتشر شود، به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش آوای ایرانیان، چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است تا پایان سال جاری اولین آلبوم مشترک و دوصدایی تاریخ موسیقی سنتی منتشر شود. مجموعه‌ای با صدای «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» و آهنگسازی «مهیار علیزاده» که مراحل تولید آن به پایان رسیده است. همچنین در آن خبر اعلام شد که آلبوم شخصی علیرضا قربانی با آهنگسازی مهیار علیزاده در بهار سال ۹۵ منتشر خواهد شد.

اما برنامه‌های این تیم هنری دستخوش تغییرات عمده و البته ناگهانی شد. قرار است که آلبوم شخصی خواننده «حریق خزان» تا پایان سال جاری به بازار عرضه شود و زمان انتشار آلبوم مشترک او با همایون شجریان به بهار سال آینده موکول شد.

آلبوم شخصی قربانی مراحل تولید را پشت سر گذاشته و این روزها در گام‌های پایانی میکس و مسترینگ تحت نظارت مهیار علیزاده قرار دارد. این آهنگساز توضیحات خود درباره آلبوم جدیدش با صدای علیرضا قربانی را اینگونه بیان کرد:«تم قالب اثر، عاشقانه‌هایی تلخ است که بی‌گمان اصلی‌ترین تم ادبیات این مجموعه است. اشعار انتخاب‌شده همگی دارای یک نقطه مشترک هستند و آن هم نقطه اتصال درونی من، «علیرضا قربانی» و شعرای آن آثار است. آلبوم جدید روی یک لبه باریک قدم برمی‌دارد. همان لبه باریکی که مجموعه «حریق خزان» از آن رد شده است. ردپایش هم هنوز آنجاست ولی اثر جدید ما جا پای آن نمی‌گذارد بلکه با خطرپذیری بیشتر، گاهی به مخاطب نزدیک و گاهی از او دورتر می‌شود. اینکه مخاطب بتواند با او همراه شود به اعتمادش به صداها بستگی دارد. صداهایی که دستان شما را می‌گیرند و با خود به دنیاهای متفاوت رنگارنگ می‌برند. همان دنیاهایی که شعرا طرح زده‌اند و ما آنها را رنگ‌آمیزی کرده‌ایم و آماده‌اند تا شما دقایقی، روح خود را در آنها به پرواز درآورید. «علیرضا قربانی» به عنوان خواننده این اثر، من «مهیار علیزاده» به عنوان آهنگساز و تیم نوازندگان و صدابرداران شما را به سفری کوتاه به این دنیای جدید دعوت می‌کنیم. عنوان این دنیای جدید «دخت پری‌وار» است.»

او درباره تعداد قطعات و فضای موسیقایی آلبوم هم این توضیحات را بیان کرد: «این مجموعه دارای یازده قطعه شامل هشت اثر با کلام و سه قطعه سازی است. فرم بیشتر قطعات ارکسترال است و طبق معمول از آنسامبل‌های آزاد در آنها استفاده شده است. اشعار هم ترکیبی از سروده‌های قدما نظیر «سعدی»، «عراقی» و «عطار نیشابوری» و ابیاتی از شعرای معاصر نظیر «هوشنگ ابتهاج»، «فریدون مشیری»، «قیصر امین‌پور» و «علیرضا کلیایی» است. همانطور که قبلا اشاره کرده‌ام، نگاه مینی‌مال شاخصه اصلی این مجموعه است. برخلاف آلبوم حریق‌خزان، کمتر از صداهای انسانی به شکل گروه کُر استفاده شده است. همینطور شنونده حرکات ارکستری بیشتری نسبت به قبل هستیم.  بازی‌های ارکستری که به دقت روی آنها کار شده و اعتمادی  که به صدای خواننده در این مجموعه صورت گرفته است. هارمونی کار طبیعتا هارمونی کلاسیک نیست و بنابراین شنوندگان در بین این قطعات نباید به دنبال شنیدن دائمی درجات تُنال باشند. بلکه تا جای ممکن باید نگاه مُدال و ملودی‌محور و هارمونی‌های افقی را دنبال کنند. این فضای مُدال در بعضی قطعات با توجه به شعر و فضا، گاهی کمرنگ‌تر و نزدیک به موسیقی تُنال و در بعضی قطعات به موسیقی آزاد گرایش دارد.»

علیزاده روند ضبط دخت پر‌ی‌وار را هم تشریح و درباره ضبط وکال آن اعلام کرد:«ضبط این آلبوم از سال ۹۲ آغاز شده که به دلایل ضبط همزمان با آلبوم مشترک با «همایون شجریان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان»، ضبط آن در مقطعی متوقف و دوباره در سال ۹۴ آغاز شد و هم اکنون آماده انتشار است. مراحل ضبط این آلبوم به طور کامل در داخل کشور و قسمت اعظم آن در استودیو «کنگان پارسه»(کرگدن سابق) توسط رضا فرهادی و پیمان حاتمی و قسمتی از آن در استودیو «بل» زیر نظر امید نیک بین انجام شده است. میکس و مسترینگ آلبوم به صورت کامل بر عهده «رضا فرهادی» بوده است.  نوازندگان نیز همگی از معتبرترین چهر‌ه‌های داخلی در رشته‌های خود هستند. همچنین ضبط‌های وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من و علیرضا قربانی همانند آلبوم حریق خزان، انرژی زیادی را برای ضبط هر چه بهتر این مجموعه صرف کرده ایم.»

او نهایتا درباره زمان انتشار این مجموعه هم گفت: «آلبوم دخت پری‌وار به زودی و قطعا در سال جاری در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. برخلاف گزارش گذشته که در آن زمان انتشار آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان اسفند ۹۴ و زمان انتشار آلبوم دخت پری‌وار بهار ۹۵ اعلام شده بود، به دلیل برخی تغییرات در برنامه‌ها امسال از آلبوم  «دخت پری وار»  رونمایی خواهیم کرد و آرزو می‌کنیم که این مجموعه مورد توجه تمامی علاقه مندان قرار گیرد.»

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زمان انتشار اثر مشترک قربانی و شجریان تغییر کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید