آخرین خبر

روايت نوريخش و قمر از موسيقي ايراني

خبرگزاری آوای ایرانیان: کنسرت گروه قمر با آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش طی دو شب در تالار وحدت اجرا شد.

به گزارش آوای ایرانیان، این کنسرت در ادامه برنامه‌هایی که گروه قمر از سه سال قبل در شهرستان‌ها اجرا کرده است، اولین شب خود در حضور مهمانانی چون علی رهبری، داوود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، نصرالله ناصح پور و علی مرادخانی برگزار شد.شب گذشته نیز دومین اجرای این گروه انجام شد به طوری که قسمت اول برنامه در دستگاه همایون و با تصانیفی بر روی اشعار شیدای گیلانی اجرا شد. تصنیف “مهر تو” آغازگر برنامه بود و پس از آن ساز و آوازی بر روی شعر سیمین بهبهانی با مطلع ” ستاره دیده فروبست و آرمید بیا، شراب نور به رگ‌های شب دمید بیا” با همراهی تار علیرضا گرانفر اجرا شد.

پس از آن تصنیف “در تماشاگه پاییز” نواخته شد و در ادامه باز هم ساز و آوازی به همراه کمانچه اجرا گردید. تصنیف‌های “دریغ” و “نیلوفر مرداب” دیگر قطعات این بخش بودند که هر دو بر اساس شعری از شیدای گیلانی اجرا شدند.

بخش دوم برنامه در دستگاه نوا اجرا شد به طوری که اشعاری از شاعران قدیمی و معاصر برای بخش‌های آوازی و تصنیف‌ها انتخاب شده بود. تصنیف “تا باز نیایی” با شعری از علیرضا خیابانی، “مست جنون” با شعر مولوی، تصنیف “هنوز” بر اساس شعر حافظ و تصنیف “پرنده” با شعری از سیاوش کسرایی در این بخش توسط گروه قمر نواخته شد.

کنسرت

تصنیف‌ها و ساز و آوازها در ادامه یکدیگر اجرا شد و میان آن‌ها یکپارچگی وجود داشت. همراهی آواز در این کنسرت به عهده نوازندگان مختلف بود و سازهای تار، سنتور، کمانچه و نی به همان فرم رایج اجراهای قدیمی جواب آوازهای نوربخش را می‌دادند.

نکته قابل توجه در این کنسرت نقش پررنگ آواز بود. در بیشتر کنسرت‌های سنتی سال‌های اخیر بخش آواز وجود پررنگی نداشت و در نهایت به یک یا دو ساز و آواز محدود می‌شد، اما در کنسرت گروه قمر بعد از هر تصنیف یک آواز اجرا شد. این آوازها به شکل کاملاً سنتی و بدون نوآوری‌هایی که در کارهای سایر آهنگسازان جوان شنیده می‌شود، اجرا شد.

بخش دیگری از اجرا به دونوازی تار و بربط توسط بابک غسالی و حمید بهروزی‌نیا اختصاص داشت که با استقبال تماشاگران مواجه شد. یکپارچگی گروه و هماهنگی میان نوازندگان که نتیجه تمرین‌های زیاد آن‌ها است باعث ارائه اجرایی بی‌نقص شده بود.

در گروه قمر نوازندگان با تجربه در کنار جوانان به اجرای برنامه پرداختند. شهریار نظری (دف)، شاهین صفایی (بم تار)، بابک غسالی (عود)، حمید بهروزی نیا (تار)، بهزاد رواقی (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)، نسیم اربابی (کمانچه)، سارا هستی (کمانچه)، نیلوفر شهبازی (کمانچه آلتو)، آیدین ترکیان (کمانچه آلتو)، حسین محمدحسینی (نی) و فرهاد صفری (تنبک) اعضای گروه قمر را تشکیل می‌دادند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت نوریخش و قمر از موسیقی ایرانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید