آخرین خبر

هنرمند شناخته‌شده موسیقی بلوچستان درگذشت

رسول بخشی زنگشاهی از استادان برجسته موسیقی نواحی منطقه سیستان و بلوچستان بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش آوای ایرانیان، رسول بخشی زنگشاهی از استادان برجسته موسیقی نواحی منطقه سیستان و بلوچستان دار فانی را وداع گفت.

مرحوم زنگشاهی برجسته‌ترین نوازنده ساز (قیچک) بلوچستان است که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر سال ۹۶ به عنوان چهره برتر قیچک ایران تجلیل شد. او دارای درجه یک هنری (معادل دکتری) از شورای ارزشیابی کشور است. ضمن اینکه چندی پیش نیز آلبوم آثار مرحوم رسول بخش زنگی شاهی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انجمن موسیقی استان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در پی درگذشت استاد رسول بخشی زنگشاهی سید زاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم طی پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت سیدزاده آمده است: «درگذشت استاد رسول بخش زنگشاهی از مفاخر ارزشمند موسیقی نواحی کشور و عضو صندوق اعتباری هنر موجب تاسف و تاثر گردید. او یکی از گنجینه‌های بزرگ موسیقی ایران زمین خصوصاً استان سیستان و بلوچستان بود که در تداوم و اعتلای موسیقی خطه سیستان و بلوچستان خدمات شایانی انجام داد. بی شک نام او در تاریخ موسیقی نواحی کشور و در یاد علاقمندان موسیقی بلوچ زنده خواهد ماند.

اینجانب ضایعه درگذشت این هنرمند عزیز را به جامعه هنری کشور، دوستداران و خانواده عزیزش و هنرمندان صبور سیستان و بلوچستان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمش آرزو می‌نمایم.»

حسین مسگرانی رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز در پیام تسلیت خود آورده است: «جامعه فرهنگ و هنر استان در غم از دست دادن هنرمندی کم نظیر و برجسته عرصه موسیقی استاد رسول بخش زنگی شاهی، به سوگ نشست. مصیبت و غم از دست دادن نوازنده بی همتای قیچک، استاد بزرگ عرصه موسیقی جامعه موسیقیایی و دوستداران وی را اندوهگین کرد، بی‌گمان نام ایشان در تاریخ موسیقی کشور و استان ماندگار خواهد بود.

از دست دادن استاد زنگشاهی برای موسیقی استان ضایعه دردناکیست که جا دارد خدمت جامعه فرهنگ و هنر، خصوصاً اهالی موسیقی استان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان مغفرت و رحمت الهی را مسئلت دارم. بدون شک ایشان از تأثیرگذارترین هنرمندان بلوچستان به شمار می‌رود که دیگر تکرار نخواهد شد.»

زنده یاد زنگشاهی نواختن ساز قیچک (سرود) را از ١۴ سالگی و از پدرش آموخت این در حالی است که نواختن ساز در خانواده او به هشت نسل می‌رسد. ضمن اینکه ندیم و سهیل دو فرزند این هنرمند هستند که راه پدرشان را ادامه می‌دهند.
این هنرمند موسیقی اقوام منطقه بلوچستان دکترای افتخاری از دانشگاه پاریس فرانسه دارد و تجربه برگزاری کنسرت‌هایی در فرانسه، سوئد، بلژیک، آلمان، سوئیس و ایتالیا دارد.

پهلوان رسول بخش زنگشاهی دو سال پیش به دلیل بیماری دیابت یک پای خود را از دست داد و طی دوران زندگی خود از پای مصنوعی استفاده می‌کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “هنرمند شناخته‌شده موسیقی بلوچستان درگذشت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید