آخرین خبر

برنامه های ارشاد برای برگزیدگان جشنواره جوان

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی در شرایط پساکرونا برای حضور تعدادی از برگزیده‌های جشنواره جوان در جشنواره‌های مهم خبر داد.

به گزارش آوای ایرانیان، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به فعالیت های انجام گرفته در ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: اتفاقی که در چهارده دوره جشنواره ملی موسیقی جوان افتاده، کشف و معرفی استعدادهای موسیقی در بین افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله است که در سه رده سنی مختلف صورت می‌گیرد. جشنواره ملی موسیقی جوان تلاش می‌کند بستر و فرصت معرفی استعدادهای نوجوان و جوان در موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک باشد.

وی با اشاره به امتیازات برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: امتیاز اول، دامنه شمول و فراگیری این جشنواره است. جشنواره موسیقی جوان تلاش می‌کند صدایش را به سراسر کشور برساند تا افراد مختلف با سلائق گوناگون بتوانند خود را در این جشنواره محک بزنند. نکته دوم اینکه جشنواره موسیقی جوان محل حضور استادان شناخته‌شده به عنوان داور است و به نوعی باعث گردهمایی سالانه تعداد قابل توجهی از داوران شده است. داورها در این جشنواره از احولات یک سال گذشته یکدیگر  مطلع می‌شوند و فرایند انتقال تجربه بین آنها نیز اتفاق می‌افتد و جوانان و نوجوانان را ارزیابی می کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی اظهار کرد: این جشنواره در سال‌های گذشته در اعلام  نفرات برتر به این سمت نرفته که تعداد محدودی را به‌عنوان برگزیده اعلام کند.  این رویداد همیشه تلاش کرده این فرصت دیده‌شدن را سکوی بزرگ‌تری قرار دهد تا افراد و استعدادهای بیشتری این امکان را داشته باشند روی سکو بایستند، انرژی بگیرند و مسیر آینده خود را ترسیم کنند.

اله‌یاری با تأکید بر اینکه معرفی و شناسایی استعدادها مرحله اول است، درباره حمایت‌های دفتر موسیقی از جوانان برگزیده گفت: اتفاقاً شاید این اتفاق خطرناک باشد که شرکت‌کنندگان بخواهند بلافاصله وارد دنیای تجاری موسیقی شوند، چون امکان دارد از فضای آموزشی دور شوند. بسیاری از برگزیده‌های جشنواره موسیقی جوان در سال‌های اخیر در رشته خودشان تبدیل به استاد شده‌اند و مسیر آموزشی‌شان را پی گرفته‌اند ولی عده کمی هم هستند که به سمت فضای تجاری موسیقی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر، بخشی برای هنرمندان برگزیده جشنواره موسیقی جوان در نظر گرفته شد. یکی از برنامه‌ریزی‌های امسال دفتر موسیقی این است که در شرایط پساکرونا بتوانیم زمینه حضور تعدادی از برگزیده‌ها را در فستیوال‌های مهم فراهم کنیم. به هر حال برخی از آنها نیاز دارند دانش و تجربه خود را بین‌المللی کنند. هم سفیر فرهنگی ایران باشند و هم با روش‌های روز دنیا آشنا شوند. این نگاه تبادلات بین‌المللی هم با برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان جزو سیاست‌های اصولی دفتر موسیقی است که امیدوارم امکان اجرای آن در آینده فراهم شود.

مدیرکل دفتر موسیقی در واکنش به افزایش نیافتن بودجه جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: بودجه جشنواره ممکن است روی کاغذ افزایش نکرده باشد، ولی هزینه‌های جشنواره افزایش پیدا کرده است. ما دوره به دوره شاهد افزایش هزینه‌های جشنواره بوده‌ایم. گرچه بودجه دفتر موسیقی بودجه ثابتی بوده ولی همیشه تلاش کرده‌ایم هزینه‌های جشنواره موسیقی جوان را به صورت کامل پوشش بدهیم. اعتقاد داریم جشنواره موسیقی جوان جزو جشنواره‌های تأثیرگذار کشور است و جوان‌هایی که در مقابل داوران خود را محک می‌زنند، در صورت توجه می‌توانند جزو آینده‌سازان  فرهنگ و هنر کشورمان باشند.

الهیاری در پایان در رابطه با قانون واریز ده درصد درآمد بلیت‌فروشی کنسرت‌ها، که  سال گذشته اجرای آن متوقف شد، توضیح داد: تمام وجوهی که در هشت کلان‌شهر و تهران از شرکت‌های موسیقی اخذ شد به حساب خزانه رفته و در قانون نیز پیش‌بینی شده بود این وجوه صرف فعالیت‌ها یا پروژه‌های نیمه‌کاره فرهنگی هنری در شهرستان‌های کم برخوردار شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برنامه های ارشاد برای برگزیدگان جشنواره جوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید