آخرین خبر

تفاوت‌های سریال «از سرنوشت» با داستان «بابالنگ دراز»

در حالیکه قصه‌های اغلب سریال‌های امروز به سمت مشخصی می‌رود، اما در سریال «از سرنوشت» نوع دیگری از رفاقت بین دو دوست صمیمی که در یتیم‌خانه با هم آشنا شده‌اند به تصویر کشیده می‌شود.

تفاوت‌های  سریال «از سرنوشت» با داستان «بابالنگ دراز»

به گزارش آوای ایرانیان؛ بعد از پخش کارتن بابالنگ دراز و بعد از چاپ معروف‌ترین قصه جین وبستر هر زمان که صحبتی از ساخت سریال یا فیلمی در یتیم‌خانه می‌شود،  همه ذهن‌ها به سمت آن قصه معروف می‌رود و یا شاید همه ما دوست داریم قصه‌هایی که در یتیم‌خانه به تصویر کشیده می‌شوند را به بابالنگ دراز ربط دهیم. اما در اصل اینطور نیست و همانطور که ممکن است بستر بسیاری از قصه‌ها یک یتیم خانه باشد، به همان نسبت نویسنده می‌تواند در جزئیات تفاوت‌هایی خلاقانه را ایجاد کند. در قصه سریال «از سرنوشت» که این روزها مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد با اینکه بستر روایت در یک یتیم‌خانه است، اما آنچه به عنوان هدف و کلیت سریال قرار است به مخاطب القا شود، دوستی و رفاقت و ماندن پای آن است. همان چیزی که این روزها در سریال‌های تلویزیونی مغفول مانده است و تنها سریالی که در این سالهای اخیر به این موضوع پرداخته سریال «سایه‌بان» برادران محمودی بود. «از سرنوشت» به تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان در ۵۰ قسمت برای شبکه دو سیما در حال تولید است. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر این مجموعه تلویزیونی که به کارگردانی علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان ساخته می‌شود.

** سهراب و هاشم دو شخصیت اصلی داستان

«از سرنوشت» قصه دو پسر به نام سهراب و هاشم است که در یتیم خانه با هم آشنا می‌شوند و  به خاطر موضوعات مشترکی که بین شان پیش می‌آید رفاقت محکمی بین شان شکل می‌گیرد، اما با گذر زمان شاهد جدایی بین این دو دوست خواهیم بود.  حال اینجاست که مخاطب می‌فهمد این دو چقدر به هم وابسته هستند. سهراب و هاشم تمام مقاومتشان را می‌کنند و از هم جدا نمی‌شوند و با ورود یک آدم نیکوکار با بازی حسین پاکدل به قصه و تاثیر حرف‌هایش روی این دو نفر از همان زمان تصمیم می‌گیرند آدم‌های موفقی شوند و یک خواسته بیرونی برای خودشان تعریف می‌کنند. سهراب و هاشم با هم دست رفاقت می‌دهند که مثل این آدم، فرد موفقی شوند و هر چه که مانع شان می شود را از سر راه بردارند.

** سریالی در سه فصل و سه مقطع زمانی

«از سرنوشت» در سه مقطع زمانی نوشته شده و تصویربرداری می‌شود. بخش کودکی که از ۱۰ سالگی هاشم و سهراب شروع می‌شود، جوانی که این دو ۱۸ ساله می‌شوند و بزرگسالی که ۲۵ سالگی این دو شخصیت اصلی را نشان می‌دهد و هر کدام از این مقطع‌ها در یک فصل می‌گذرد. قصه این سریال دو دوستی را نشان می‌دهد که به صورت واقعی و با رفاقت و تمرکز روی رویایی که دارند قصد دارند تا به رویایشان برسند. در این مسیر موانعی بسیاری وجود دارد که آنها را از ادامه راه دلسرد می‌کند. ان سریال در سه فصل به تصویر کشیده شده است و در همین سه فصل نیز جمع‌بندی می‌شود.

** معرفی بازیگران نقش اصلی در «از سرنوشت»

از آنجایی که این سریال برای گروه سنی نوجوان و جوان ساخته شده است، می‌بایست بازیگرهای نقش اصلی نیز نوجوان باشندو از همین رو تهیه کننده و کارگردان از بازیگران جدیدی در عرصه کارهای تصویری استفاده کرده‌اند. بازیگر نقش هاشم در کودکی را امیررضا فرامرزی و بازیگر نقش سهراب را در کودکی راستین عزیز پور بازی می‌کند. در فصل دو دارا حیایی بازیگر نقش نوجوانی هاشم  و کیسان دیباج بازیگر نقش نوجوانی سهراب است.

** حضور پسر امین حیایی برای اولین بار در یک سریال

دارا حیایی که تا به حال در فیلم سینمایی «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت اله به همراه پدرش بازی کرده بود، در «از سرنوشت» برای اولین بار در یک سریال بازی می‌کند که با توجه به پیشینه هنری او و پدرش انتظارها از وی بسیار بالا است. اما کیسان دیباج برای اولین بار است که در کاری تصویری بازی می‌کند. راستین عزیزپور در فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» و امیررضا فرامرزی در فیلم‌های بسیاری چون «چهارشنبه سوری»، «غلامرضا تختی» و … به ایفای نقش پرداخته است و ظاهرا پرکارتر از سایر بازیگران اصلی این سریال است.

** هاشم و سهراب یتیم‌هایی که در جست‌وجوی حقیقت هستند

اگر بخواهیم معرفی اجمالی روی این دو شخصیت داشته باشیم باید بگوییم که هاشم یتیمی است که می‌داند پدر و مادرش چطور فوت شدند و به دنبال هویت خود نمی‌گردد، اما سهراب در کنار این رفاقت و تلاش دنبال هویت و گذشته پیچیده و مرموزش می رود که این گذشته مرموز در فصل سوم به کارش گره می‌خورد.

** بابالنگ دراز یا خندان؟!

فریبا نادری در این سریال در نقش زنی مهربان به ایفای نقش پرداخته است، نقشی که او در این سریال بازی می‌کند دقیقا نقطه مقابل نقشی است که در سریال «ستایش» بازی کرده بود و این وجه تمایز برای مخاطب نیز جالب خواهد بود. الهام زنی مهربان، دلسوز، خانواده دوست و بچه‌دوست است. همچنین حسین پاکدل که تا به حال در قامت مجری، کارگردان و بازیگر در سینما و تلویزیون و تئاتر حاضر شده و فعالیت‌های بسیاری را به انجام رسانده است، در این سریال نقش فردی نیکوکار  به نام خندان را بازی می‌کند که کمک‌های بسیاری به بچه‌های پرورشگاه می‌کند و به عبارتی شخصیت او شبیه به شخصیت بابا لنگ دراز در رمانی معروف به همین نام است. اما پوریا پورسرخ یکی دیگر از بازیگران محوری این سریال است که نقشی منفی را بازی می‌کند. پورسرخ در نقش ماجدی در هر سه فصل از این سریال حضور دارد و بیشتر با سهراب و هاشم در ارتباط است و به دنبال منافع خود در این رابطه است.

** تغییر لوکیشن بر اساس زمان قصه

به این دلیل که شروع قصه این سریال در سال ۸۶ بوده است و در آن سالها فضای موجود در خیابان‌ها و ماشین‌ها و خانه‌ها با فضای موجود در سال ۹۸ تفاوت بسیاری دارد، در این سریال بازسازی دکور و لوکیشن انجام شده است و حتی از خانه‌هایی که بافت قدیمی‌تری دارند استفاده شده است.  از همین رو محدودیت هایی در لوکیشن ، لباس و آکسسوار برای گروه تولید وجود داشته است.

** شباهت به سریال «بچه مهندس»

شاید خیلی‌ها بگویند «از سرنوشت» همان «بچه مهندس» است و یا شباهت‌های کمی با آن دارد، اما اینطور نیست. درست است که از کودکی تا جوانی چند شخصیت را نشان می‌دهد و با آنها در مدت زمانی نزدیک به ۲۰ سال همراه می‌شود، اما در کلیت و هدفگذاری شباهت آنچنانی به «بچه مهندس» ندارد. در از سرنوشت به دوستی و رفاقت اهمیت ویژه‌ای داده شده است این در حالی است که در بچه مهندس پیدا کردن هویت محوریت داستان اصلی بود و جواد جوادی از ابتدا تا پایان سریال به دنبال هویت گمشده خود می‌گشت.

** تحویلیان: در این سالها برای نوجوان‌ها سریال‌سازی نکردیم

«علی اکبر تحویلیان» تهیه کننده سریال «از سرنوشت» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این سریال گفت: تصویربرداری فصل اول این سریال به پایان رسیده است و در حال تدوین است و حدود ۸۰ درصد از فصل دو مقابل دوربین رفته است و فصل سه نیز در حال پیش تولید است.

این تهیه کننده در ادامه با اشاره به صرفه‌جویی در زمان تولید این سریال نیز بیان داشت: ما این سریال را طی ۱۴ ماه ساختیم و قطعا در طول این یکسال تغییرات فیزیکی در بازیگرانی که کودک هستند بوجود می‌آید ، همچنین خسته شدن کودکان حین کار و بازیگرانی که برای اولین بار جلوی دوربین می‌روند، از جمله مشکلاتی است که در اینگونه سریال‌ها دیده می‌شود که در ساخت سریال‌هایی برای بزرگسالان کمتر دیده می‌شود و همین‌ها هم باعث می‌شوند تا پروسه تولید سخت‌تر شود.

وی درباره کلیت سریال نیز عنوان داشت: مضمون کلی این سریال دوستی و رفاقت است و هدفگذاری «از سرنوشت» درباره تاثیر دوستی و رفاقت در زندگی یکدیگر است.

تحویلیان با اشاره به اینکه برای انتخاب بازیگران نقش اصلی این سریال دچار محدودیت‌هایی بودیم، افزود: به هر حال ما گروه سنی از افرادی را نشان می‌دهیم که بازیگران زیادی در این گروه سنی نداریم و به همین دلیل باید از چهره‌های جدید استفاده می‌کردیم.

وی درباره ساخت سریال‌های طولانی و جذابیت آن برای مخاطب تلویزیونی نیز بیان داشت: در این سالها و در حوزه نوجوان‌ها کمتر سریالی را دیده‌ایم، در صورتیکه قشر وسیعی از جامعه را این افراد تشکیل می‌دهند و جامعه ما به سمت اینگونه افراد پیش می‌رود و نوجوان‌ها در روند اقتصادی و پیشرفت علمی کشور تاثیر گذارند. در حالیکه به ندرت به این موضوع پرداخته شده است و فکر می‌کنم که موضوع جذابی است که مردم بخواهند این قشر را در تلویزیون بیشتر ببینند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه این قصه می‌تواند روی مخاطبان نوجوان تاثیرگذار باشد، افزود: ما امیدواریم که این قصه بتواند روی مخاطب نوجوان تاثیر به سزایی داشته باشد و از همان ابتدا چنین رویکردی را در ساخت «از سرنوشت» داشتیم و امیدواریم موفق شده باشیم.

وی درباره انتخاب کارگردان‌های این سریال نیز گفت: به این دلیل که کلیت سریال درباره قشر جوان بود دوست داشتیم کارگردان هایی داشته باشیم که جوان باشند و با این دوره از زندگی ارتباط خوبی برقرار کرده باشند و بتوانند مسائل مربوط به جوان‌ها را درک کنند. محمدرضا خردمندان کارگردانی است که علاوه بر جوان بودن، تا به حال در این زمینه نوجوان کار کرده است و بذرافشان نیز کارگردان جوانی است که این قشر را به خوبی می‌شناسد.

تحویلیان درباره اینکه چرا تصویربرداری هر دو فصل این سریال به صورت همزمان با هم آغاز شد، گفت: ما برای صرفه جویی در زمان تولید و اینکه تقریبا تمام سریال حدود ۱۴ ماه طول می‌کشید این کار را کردیم. از طرفی شرایط قصه به گونه‌ای بود که می‌توانستیم دو فصل را جدا از هم تصویربرداری کنیم. در حقیقت با این کار زمان تولیدمان را سرعت بخشیدیم و سریالی که قرار بود فروردین سال آینده به پایان برسد را بهمن ماه امسال به پایان می‌رسانیم.

وی در پایان با اشاره به زمان پخش سریال نیز بیان داشت: از الان مشخص نیست که قرار است چه زمانی این سریال روی آنتن برود و در این مورد شبکه باید تصمیم بگیرد.

به گزارش فارس، مجید واشقانی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، فریبا نادری، علیرضا استادی، مهدی صبائی، مائده طهماسبی و علیرضا آرا، پوریا پورسرخ از بازیگرانی هستند که در دو فصل این سریال به ایفای نقش می‌پردازند و به تناسب داستان بازیگران چهره دیگری نیز به این سریال اضافه خواهند شد. همچنین فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی از بازیگران جوان این سریال هستند.

این سریال ۵۰ قسمتی توسط جمعی از نویسندگان به سرپرستی محمد محمود سلطانی و نویسندگی روح ا… صدیقی، سارا خسرو آبادی و مسعود کرمی به نگارش درآمده است و برای گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تولید خواهد شد.

به گزارش فارس، سریال ۵۰ قسمتی «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان در سه فصل برای پخش از شبکه دو سیما تهیه می‌شود.

 

منبع: فارس

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تفاوت‌های سریال «از سرنوشت» با داستان «بابالنگ دراز»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید