آخرین خبر

داوران «موسیقی جوان» پلیس نیستند!

نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» روز یکشنبه بیست و ششم مرداد با حضور دبیر و برخی از اعضای شورای سیاستگذاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با برگزاری یک نشست رسانه‌ای به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد موسیقایی که در دوره چهاردهم به صورت آنلاین برگزار می‌شود، پرداختند.

هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: درباره کلیات جشنواره سالهاست که صحبت شده و من تلاش می‌کنم در این جلسه درباره ویژگی‌های این دوره صحبت کنم. آنچه در این دوره از جشنواره اتفاق می‌افتد قطعاً متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی است و در شرایطی که بسیاری از رویدادهای موسیقایی در دنیا تعطیل شده ما تلاش کردیم تا با بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی یک جشنواره متفاوت را برگزار کنیم. چون جشنواره یک ماهیت تک نوازی دارد بنابراین پتانسیل وجود داشت که فضای جشنواره در قالب یک رویداد مجازی برگزار شود.

شرایط برگزاری یک جشنواره مجازی به روایت دبیر

وی با اشاره به استفاده از امکانات سامانه «بامک» انجمن موسیقی ایرانی برای حضور شرکت کنندگان در این دوره جشنواره که متناسب با روزهای کرونایی صورت گرفت، بیان کرد: ما تا چند وقت پیش هم در حال بررسی شرایط برای برگزاری فیزیکی جشنواره در تالار رودکی بودیم اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوره نمی‌توانیم شاهد حضور فیزیکی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره باشیم. به همین منظور تمامی آثار شرکت کننده در جشنواره در قالب اجراهای آفلاین آثار خود را ارائه می‌دهند. البته یک بخش استثنایی داریم که به صورت آنلاین برگزار می‌شود و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است که نمی‌تواند به صورت آفلاین برگزار شود، از این جهت در این بخش شاهد اجرای آنلاین شرکت کنندگان هستیم که خوشبختانه هیچ کدام از شرکت کنندگان مشکلی برای حضور ندارند.

ما در این جشنواره حدود ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم که به نوعی ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: ما در این جشنواره حدود ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم که به نوعی ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. آنچه در این رویداد تا به امروز سپری شده داوری بیش از ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف کشور بوده که توسط هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان صورت گرفته است.

آذین موحد مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست گفت: علیرغم اینکه شرایط ظاهری جشنواره دربرگیرنده پویایی یک اجرای زنده جشنواره‌ای نیست شاید این شرایط از نظر برخی‌ها موجب افول جشنواره باشد اما خوشبختانه این نکته اتفاق نیفتاد و با تلاشی که از سوی ستاد جشنواره صورت گرفت ما شاهد روند رو به رشدی در حوزه کیفیت و کمیت آثار بودیم. این در حالی است که به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان سطح آثار شرکت کننده در این رویداد به ویژه در حوزه نوازندگی از افزایش برخوردار بوده و این می‌تواند نوید بخش اتفاقات خوبی برای موسیقی ما باشد.

وی افزود: این هنرمندان جوان در این دوره نهایت تلاش خود را انجام دادند تا نسبت به اجباری که برای حضور در منزل داشتند سکوت و تمرکز بیشتری برای نوازندگی داشته باشند. این نکته بسیار مهمی است که می‌تواند به عنوان یک دستاورد برای جشنواره موسیقی جوان در دوره چهاردهم به حساب آید. به اعتقاد من این موضوع یک فرآیند آموزشی منسجم و متمرکزی است که بنا به شرایط کرونایی به وجود آمده و موجب شده که سطح کیفی آثار نیز ارتقا پیدا کند که امیدوارم در سال‌های بعد نیز مورد توجه هنرمندان قرار گیرد و آن را از دست ندهند.

موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این نشست با اشاره به حضور قابل ملاحظه شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: نظر شخصی من این است که ما در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره نبودیم. متأسفانه در ایران هنوز هیچ هماهنگی بین مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. اتفاقاً به خاطر همین هرج مرج بودن در حوزه آموزش شاهد برداشت‌های متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکت کننده جشنواره چهاردهم نشان داد.

معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم کار کنیم اتفاقی نمی‌افتد عضو هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: من بر این باورم که تمامی جشنواره‌ها در ایران نیازمند یک تحول اساسی است. ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری از نکات دچار عقب گرد شدیم. ما اکنون در شرایطی هستیم که فقط می‌خواهیم از عقبه خودمان دفاع کنیم انگار کاری به آن چه پیش روی ماست نداریم. این نکته‌ای است که خوشبختانه در ادبیات به شکل درست تری هدایت شده و ما شاهد این هستیم که همه مواردی که در ادبیات اتفاق افتاد بسیار پیشرو تر از موسیقی بوده است. من هنوز باورم نمی‌شود که اکنون بعد از ۵۰ سال باید همچنان بر سر چیزهای چانه زنی کنیم که واقعاً در شرایط به روز جامعه قرار ندارد.

وی تصریح کرد: «فکر آزاد» یکی از نکات مهمی است که باید در حوزه موسیقی ایرانی به آن توجه کرد. در این راه بچه‌های دانشجو اصلاً تقصیر ندارند بلکه این سیستم آموزشی است که مناسب سن فکر نمی‌کند و شرایطی را ایجاد می‌کند که هنر آموز از آزادی عملی در حوزه فراگیری آموزش برخوردار نباشد. این موضوعی که به آن اشاره می‌کنم دربرگیرنده نکات مهمی است که اکنون باید به آن توجه کنیم. متأسفانه همین الان فردی بخواهد در کنکور شرکت کند اولاً باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحان گیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچ گونه آزادگی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.

علیزاده گفت: ما باید بدانیم که در این عرصه آموزشی چه چیزهایی برای دانش آموزان و دانشجویان موسیقی داریم. من در اینجا از همه هنرمندان دعوت می‌کنم که در این راه حضور جدی داشته باشند. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان اگرچه یک جشنواره دولتی است اما توانسته جریان خوبی را در عرصه موسیقی به وجود آورد. من معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ آوری داشته باشید تا صد سال دیگر هم کار کنیم اتفاقی نمی‌افتد. این موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده که باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیأت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است که می‌تواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.

انجام چند کار مهم در بخش موسیقی نواحی جشنواره چهاردهم

حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان هم در این نشست گفت: یک کار جدیدی در بخش موسیقی نواحی امسال طراحی شد. ما در این بخش شرایط را طوری چیدیم که مجموعه رپرتوارهای مشخصی برای شرکت کنندگان تعیین شود. شرایطی که موجب شد ما نتایج مثبتی را از آن استخراج کنیم. این مساله را مطرح کردم تا بگویم وقتی یک جشنواره استمرار پیدا می‌کند می‌تواند نتیجه‌های خوبی برای انتقال تجربه داشته باشد.

وی افزود: ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا د راین دوره از جشنواره شرایط مناسبی برای حضور سنت و مدرنیته وجود داشته باشد. این شرایط نتیجه تداوم جشنواره‌ای است که خوشبختانه در این سال‌ها به شکل درستی اجرا شده. گرچه این جشنواره به دلیل شرایط کرونایی حضوری نیست اما اکنون به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند نکات مهمی را برای این رویداد داشته باشد.

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “داوران «موسیقی جوان» پلیس نیستند!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید