آخرین خبر

درباره تاریخ ادبان نباید خیال‌پردازی کرد

بررسی ظرفیت‌های مغفول تاریخ ادیان در سینما؛

درباره تاریخ ادبان نباید خیال‌پردازی کرد/ سیاست مشخصی در شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد نداریم
بامداد امروز(شنبه) هفتاد و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سوم سیما رفت .

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بامداد امروز هفتاد و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور محمد حسین رجبی دوانی و محمد سعید بهمن پور (بررسی ظرفیت های مغفول تاریخ ادیان در سینما)، علیرضا تابش(دبیر جشنواره فیلم کودک)، رامتین شهبازی و حسین نشاطی (میزگرد مستند سایه های روشن)، کارشناسان رسانه و میز نقد (فیلم سینمایی محمد رسول الله ساخته مصطفی عقاد) روی آنتن رفت.

میزگرد بررسی ظرفیت های مغفول تاریخ ادیان در سینما به مناسبت سالروز وفات پیامبر اسلام و با حضور حجت الاسلام محمد سعید بهمن پور و محمد جسیم رجبی دوانی برگزار شد که بهمن پور در این میز گفت: ضعف امکانات و پشتیبانی، بخشی از نقص برای ساخت آثار با موضوع پیامبران است. سینمای غرب برای همه پیامبرانی که در تورات بوده اند فیلم ساخته است. از طرف دیگری دراماتیزه کردن این داستان ها هم کار مهمی است که ما در آن ها ضعف داریم. محدودیت هایی هم موجود بود که برداشته شد. فیلم سینمای حضرت مریم ۵ سال معطل مانده بود زیرا محدودیت در مورد نشان دادن حضرت مریم و حضرت زکریا وجود داشت که البته برداشته شد.

🔈محمد حسین رجبی دوانی هم در این میز گفت: کار در این حوزه انجام شده است اما کافی نبوده است.شاید نداشتن سیاست مشخص در شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد و عدم توجه نخبگان حوزه و دانشگاه تاثیر گذار بوده است. همیشه این کارها بر اساس خواست یک فیلمساز به وجود آمده و دولت حمایت کرده است. اگرچه دیر شده اما خیلی هم دیر نیست و می توان باز هم کار کرد. ما در مواقعی به پیامبران یهود پرداختیم. خوب است اما باید اولویت با تاریخ اسلام باشد.

بهمن پور ادامه داد: فیلم هایی که در مورد حضرت موسی ساخته شده است از یک پیامبر او را به یک اومانیست تبدیل کرده اند. در فیلم نوح هم همین گونه است. این نگاه به درد ما نمی خورد. ما هم باید فیلم هایی با دیدگاه خودمان در همان سطح بسازیم. البته گاهی دیدگاه خودمان هم لنگ می زند.

محمد حسین رجبی دوانی در پبخش دیگری از سخنانش گفت: بیوت بعضی از مراجع شروع به حمایت هایی کرده اند هر چند که جزو وظایف آن ها نبوده است. حوزه باید به عنوان یک راهبرد به این موضوع هم ورود کند و یک راهبرد اساسی برای هنر داشته باشند. حتی برای مخاطبان غیر مسلمان. لزوم کار دینی انجام دادن لزوما به ساخت کارهای سنگین نیست. فیلم های ساده هم می تواند این خلا را پر کند. فیلم سینمایی مصطفی عقاد واقعا فیلم خوبی بود اما کاستی هایی داشت مثلا در این فیلم به جنگ خندق اصلا اشاره ای نمی شود.

محمد سعید بهمن پور در پایان صحبت های خود گفت: یک مورخ نمی تواند نویسنده درام باشد. درام نوشتن یک متخصص است. تلفیق داستان با تاریخ کار به شدت سختی است. مورخ و تاریخ دان باید کنار هنرمند باشد تا کمک او باشد. پر و بال دادن خیال کار مهمی است ولی باید چهارچوب تاریخ و هدف دینی هم مورد توجه قرار گیرد.

محمد حسین رجبی دوانی در انتها گفت: هنرمند باید در ریزه کاری ها هم از متخصصین تاریخ استفاده کند. کار های خوبی بوده اند که واقعا خوب بوده است اما در جزئیات خوب کار نکرده اند و اشکالاتی داشته است. ما در تاریخ از چهره ها و ظواهر هم اطلاعات تاریخی داریم که گاها به این اطلاعات توجه نشده و نداشتن مشاور علت این امر بوده است. در مورد تاریخ مقدسه نمی توان خیال پردازی کرد و جعل شخصیت ممکن است ایجاد شبهه و سوال کند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “درباره تاریخ ادبان نباید خیال‌پردازی کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید