آخرین خبر

انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی

آوای ایرانیان: رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی از عملکرد سازمان صداوسیما در کم‌توجهی به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف انتقاد کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، غلامعلی علمشاهی رییس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در نحوه پخش آثار موسیقایی بیان کرد: صدا و سیما از کارهای بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می‌کند و باید بخشی از این درآمد را به همین بخش خصوصی پرداخت و باید به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با اشاره به رکود بی سابقه در دوران شیوع کرونا در صنعت موسیقی، پیرامون نقض حقوق ناشران توسط صدا و سیما گفت: در این وضعیت شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار موسیقی، صدا و سیما تولیدات ناشران موسیقی را بدون در نظر گرفتن حقوق مولف و مصنف پخش می‌کند و همه قوانین در این زمینه را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: صدا و سیما آثار هنرمندان را از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کند بدون اینکه یک ریال به صاحبان آثار پرداخت نماید. من از مجموعه صدا و سیما و مسئولین این سازمان شکایت دارم چراکه برای تولید این آثار هزینه شده و از نظر حقوق مادی دارای صاحب هستند.

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی گفت: این مشکل همواره وجود داشته و حتی استاد شجریان هم در دوره‌ای نامه نوشتند تا آثارشان از صدا و سیما پخش نشود و نمونه دیگر هم آثار آقای فرهاد مهراد بود که توسط وکیل ایشان پیگیری شد و آثار این دو هنرمند را از صدا و سیما پخش نکردند. اما متاسفانه شرکت‌های دیگر دستشان به جایی نمی‌رسد و آثار اینها بدون هیچ‌گونه پرداختی از صدا و سیما پخش می‌شود و در این دوره‌ای که صنعت موسیقی ورشکست شده و شرکت‌ها دیگر توان پرداخت حقوق به کارمندانشان را هم ندارند حقوق آنها توسط صدا و سیما نقض می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تقریباً همه آثاری که از شبکه‌هایی مانند رادیو آوا پخش می‌شود مربوط به بخش خصوصی است و بدون اجازه این کار صورت می‌گیرد. صدا و سیما در واقع از کارهای بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می‌کند و این خواسته‌ی زیادی نیست که بخشی از این درآمدزایی را به همین بخش خصوصی پرداخت کند. صدا و سیما باید به قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

علمشاهی گفت: امیدوارم نهادهای مختلف هم به بخش نشر موسیقی کمک کنند. دولت وعده‌هایی داده بود که به هیچکدام عمل نکرده است. ما و همکارانمان در کانون ناشران خانه موسیقی از هیئت مدیره محترم خانه موسیقی که اعضای آن از هنرمندان با سابقه و پیشکسوت موسیقی ایران هستند می‌خواهیم که آنها هم در راستای احقاق حقوق از دست رفته ناشران در صدا و سیما اقدام کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید