آخرین خبر

تصاویر/ روس‌ها مبهوت لالایی زنان ایرانی شدند

آوای ایرانیان: بانوان حوزه موسیقی نواحی ایران با حضور در فستیوال موسیقی «صدای شرق» مورد تشویق حاضران در کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو قرار گرفتند.

فستیوال صدای شرق

به گزارش ایسنا، فستیوال موسیقی «صدای شرق» یکی از فستیوال‌های معتبر موسیقی است که به همت کنسرواتوار «چایکوفسکی» در مسکو برگزار می‌شود. این فستیوال که چند روز پیش کار خود را آغاز کرد، امسال با حضور بانوان فعال در حوزه موسیقی نواحی ایران همراه بود که گفته می‌شود، این اجراها با استقبال خوبی همراه شده‌اند.

در همین حال، خانم مارگاریتا ـ معاون کنسرواتوار چایکوفسکی ـ پس از اجرای بانوان ایرانی، در یک سخنرانی مطرح کرد: هرکدام از هنرمندان ایرانی، سرزمینی از نغمه‌های سحرانگیز و اسطوره‌ای هستند. به‌راستی که در هیچ کجای دنیا چنین تنوع و موسیقی جذابی شنیده نمی‌شود. من از همه‌ی هنرمندان برجسته‌ی جهانی که در این فستیوال هستند، کمک می‌خواهم تا این فرهنگ را به همه‌ی جهان معرفی کنند.

همچنین پیمان بزرگ‌نیا که از فعالان موسیقی نواحی است و در این فستیوال حضور پیدا کرده است، درباره‌ی جزییات اجراها به خبرنگار ایسنا، گفت: فستیوال «صدای شرق» یکی از معتبرترین فستیوال‌های موسیقی جهان است که مخاطبان آن را اغلب موسیقی‌دانان و پژوهشگران تشکیل می‌دهند. اجرای موسیقی نواحی توسط بانوان ایرانی در فستیوال امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که خیلی از مخاطبان پس از هر اجرا، ساعاتی را منتظر می‌ماندند تا با هنرمندان صحبت کنند.

او درباره‌ی چگونگی اجراها توضیح داد: در ابتدای برنامه «پروین بهمنی» روی صحنه رفت و با همراهی ساز من (نی) لالایی‌هایش را اجرا کرد. اجرای این لالایی‌ها حاضران را متأثر کرد و همه‌ی آن‌ها به‌صورت ایستاده خانم بهمنی را تشویق کردند. دنیا کمالی هم از کرمانشاه روی صحنه رفت و با اجرای مقام‌های قطار، طرز و… اجرای خوبی را به‌نمایش گذاشت.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: ژیوار شیخ‌الاسلامی نیز برای اجرای قطعات موسیقی خانقاهی و موسیقی زنان کردستان همراه ساز دف روی صحنه رفت که از این اجرا نیز استقبال خوبی شد.

بزرگ‌نیا از اجرای نسترن قوچانی نیز یاد کرد و گفت: این خنیاگر همراه اکرم ابراهیم‌زاده ـ نوازنده‌ی دوتار خراسان شمالی ـ از شهر قوچان روی صحنه رفت و با اجرای رپرتوار موسیقی زنان و تک‌نوازی دوتار فضای بومی را در سالن ایجاد کردند.

این اجراها در حالی روی صحنه رفتند که گفته می‌شود، «لگن‌زنی» جهان حیدری از بانوان خودآموخته‌ی سوادکوهی مورد توجه قرار گرفت و حتی نامش در لیست پیشکسوتان کنسرواتوار چایکوفسکی ثبت شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تصاویر/ روس‌ها مبهوت لالایی زنان ایرانی شدند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید