آخرین خبر

سینماها باز هستند یا تعطیل؟!

پس از گذشت بیش از یک ماه، زمان بازگشایی دوباره سینماها رسیده ولی با توجه به محدویت ساعت کار سالن‌ها و نبود فیلم جدید، سالن‌های انگشت‌شماری در تهران فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

به گزارش آوای ایرانیان، تیرماه امسال که سالن‌های سینمایی پس از چهار ماه تعطیلی بازگشایی شدند، شور و انگیزه بیشتری برای فعالیت وجود داشت، ولی امروز ۲۰ آبان‌ماه که پس از حدود یک ماه سینماها مجاز به شروع کار شده‌اند، فقط در چند سینما سانس‌هایی برای اکران همان فیلم‌های چند وقت قبل باز شده است.

درواقع تا لحظه انتشار این گزارش نزدیک به ۶ سینما در تهران مثل چارسو، فرهنگ، موزه سینما و بهمن سانس‌هایی را تا ساعت ۱۸ برای فروش مشخص کرده‌اند. این در حالی است که خیلی از سینمادارها تاکید دارند که وقتی در شرایط عادی رونق سینماها از ساعت ۱۸ به بعد بوده، چطور باید در این شرایط سینمای خود را دایر کنند؟ همچنین علی سرتیپی هم که مدیریت چند پردیس سینمایی از جمله کورش، ایران مال و گالریا را برعهده دارد، گفته بود که این نوع بازگشایی یک شوخی است.

در این باره محمدرضا صابری – دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران – به ایسنا گفت:‌ مشکل فعلی ما فقط محدودیت ساعت نیست، بلکه فیلم هم هست و اینکه ما اصلا با کدام فیلم سینماها را باز کنیم؟ در این شرایط عمده‌ترین مشکل ما ویروس مرموز کرونا و بعد از آن نداشتن فیلم است که متاسفانه بعد از ۹ ماه از شیوع این ویروس و تاثیر بر مشاغل مختلف از جمله سینما، تهیه‌کننده‌ها فیلمی را  اکران نمی‌کنند.

او افزود: ما به ریاست سازمان سینمایی گفتیم که باید شرایطی فراهم شود تا دغدغه و نگرانی تهیه‌کنندگان تا حدودی رفع شود، چون نه همکاران سینمادار من و نه دوستان تهیه‌کننده هیچکدام به دنبال سود نیستند و اصلاً سودی وجود ندارد که بخواهند به دنبال آن باشند. ما می‌خواهیم بیشتر از این ضرر نکنیم چون ۹ ماه است که از جیب هزینه می‌کنیم و بیشتر از این توان نداریم.

وی با اشاره به اینکه «ما به دنبال این هستیم که فیلم خوب در سینماها اکران شود» درباره اینکه قرار بود پس از بازگشایی فیلم «دینامیت» اکران شود ولی وقتی چنین محدودیت ساعتی در نظر گرفته شده آن هم منتفی می‌شود گفت: «دینامیت» و چند فیلم دیگری که برای اکران آن‌ها رایزنی کرده بودیم، وقتی می‌توانند اکران شوند که بسته حمایتی سازمان سینمایی نیز فراهم شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. درواقع این محدودیت ساعت در مشاغل یک بحث جدید است و مهم‌تر از آن برای ما این است که فیلم اکران شود.

صابری درباره بسته حمایتی سازمان سینمایی توضیح داد: پیشنهادی در شورای صنفی نمایش مطرح و در جلسه ای با ریاست سازمان سینمایی (حسین انتظامی) هم تقریباً قطعی شده بود و به ستاد کرونا سازمان سینمایی برای تصویب ارجاع داده شد مبنی براینکه سازمان سینمایی سالن‌ها را برحسب درجه‌ای که دارند با درصدهای متفاوت مینیمم گارانتی کند که هنوز اعلام نشده و فکر می‌کنم به دنبال تامین منابع مالی آن باشند. اما نکته بعدی هم ساعت کاری است که در نظر گرفته شده و بویژه در این شرایط کسی در این بازه زمانی (از صبح تا ساعت ۱۸) به سینما نمی‌آید.

وی یادآوری کرد:‌ پیش از شیوع کرونا تا ساعت ۱۷ بلیت نیم‌بها می‌فروختیم ولی باز هم در این ساعت مخاطب چندانی نداشتیم. در کرونا هم که تقریباً بیشتر روزها بلیت‌ها نیم‌بها بودند، اما توفیقی حاصل نشد به همین دلیل هم مشخص است که نتیجه بازگشایی در این ساعت چه خواهد بود.

صابری در پایان تاکید کرد: در حال حاضر دو مجموعه لوتوس مال و و صبامال در دو نقطه از تهران (خیابان کارگر جنوبی و نازی‌آباد) آماده بهره‌برداری هستند که شرایط خیلی خوبی دارند، اما باید یک فیلم خوب اکران شود که بتوانند کار را شروع کنند. همچنین به جرات تاکید می کنم که سالن‌های سینما در حال حاضر یکی از امن‌ترین  مکاهای عمومی هستند و پروتکل های بهداشتی با جدیت در آن‌ها رعایت می‌شود و پیش‌تر هم کارشناسان ستاد کرونا به طور متداوم بازرسی داشتند و مشکلی وجود نداشت. بنابراین به عنوان دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران از سازمان سینمایی می‌خواهم که به داد سالن‌های سینما برسد و با این وضعیت حیف است روند سالن‌سازی که در مال‌های بزرگ راه افتاده بود، متوقف شود و انگیزه‌ها از بین برود.

به گزارش ایسنا، فیلم‌های سینمایی که اکنون در تهران اکران می‌شوند، «آقای سانسور»، «بی‌حسی موضعی»، «پیشی‌میشی» و «آبادان یازده ۶۰» هستند و برخی سینماهایی که حتی در چند سانس محدود اقدام به باز کردن سانس برای فروش کرده‌اند نیز متعلق به نهاد یا ارگانی دولتی هستند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سینماها باز هستند یا تعطیل؟!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید