آخرین خبر

سرنوشت جشنواره فیلم و موسیقی فجر به کجا رسید؟

کمتر از سه ماه به آغاز برگزاری جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر باقی مانده است و تا این لحظه به طور قطع تکلیف این جشنواره‌ها مشخص نیست.

فهمیمه پناه‌آذر در همشهری نوشت: گفته سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام جشنواره‌های پیش‌رو به‌صورت مجازی یا حضور (محدود) برگزار می‌شود. در گفت‌وگویی که با دبیران جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر صورت گرفت عنوان شد که تصمیم‌گیری‌ قطعی درباره برگزاری جشنواره‌ها براساس شرایط در زمان برگزاری آن گرفته می‌شود. با این حال دبیرخانه تئاتر و موسیقی فجر فعالیت خود را آغاز کرد‌ه‌اند و جشنواره فیلم نتیجه نهایی برگزاری یا عدم ‌برگزاری را به نیمه دوم آذر موکول می‌کند.

براساس شرایط  تصمیم‌ می‌گیریم

حسین مسافرآستانه، دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاترفجر که امسال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا دیگر بین‌المللی برگزار نخواهد شد، درباره وضعیت برگزاری این جشنواره به همشهری می‌گوید: «براساس برنامه‌ریزی تقویمی، ‌جشنواره امسال اول تا ۱۲بهمن‌ماه برگزار می‌شود و اگر شرایطی پیش بیاید در این صورت تصمیم ‌خواهیم گرفت که براساس آن چه بکنیم.» وی در ادامه افزود: «براساس فراخوانی که اعلام شد در بخش‌های مختلف آثار ارسال شده که تعداد این آثار با جشنواره‌های دوره قبل قابل قیاس نیست اما با توجه به شرایط موجود؛ تعداد ارسالی وضعیت مطلوبی دارند.»  مسافرآستانه درباره معرفی هیأت انتخاب آثار رسیده نیز توضیح داد:«فرصت ارسال آثار را در بخش‌های مختلف بیشتر کرده‌ایم و به محض اتمام مهلت،اعضا معرفی و کار خود را شروع می‌کنند.» وی اضافه کرد:« ما طبق برنامه‌ریزی قبلی خودمان کار را پیش می‌بریم. تا الان ما پیش‌بینی هیچ تضمینی را نمی‌کنیم و در عین حال به همه تغییرات هم فکر می‌کنیم.» مسافرآستانه درباره برگزاری جشنواره امسال به شکل مجازی نیز گفت:«در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم و قرار است برای تئاتر ایران پلتفرم را آماده کنیم تا جشنواره به خوبی برگزار شود.»

وی درباره بودجه جشنواره هم یادآور شد: «هنوز بودجه‌ای به جشنواره تزریق نشده و ما پیشنهادهای خود را ارائه داده‌ایم اما بودجه امسال از بودجه ۷میلیارد تومانی سال گذشته کمتر خواهد شد.»

تعیین تکلیف برای فیلم فجر در نیمه دوم آذر

سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد که امسال دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، تصمیم‌گیری قطعی را منوط به شرایط موجود خواند و به همشهری گفت: «براساس اعلام سازمان سینمایی همه رخدادهایی که قرار است برگزار شود؛ به لحاظ تعیین تاریخی و قطعی برگزار شدن دو‌ماه قبل از آن اعلام می‌شود. ما نیز نیمه دوم آذرماه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که جشنواره فیلم فجر امسال برگزار خواهد شد یا خیر و اگر برگزار شود،چگونگی برگزاری را اعلام می‌کنیم.»

اگر قرار باشد جشنواره فیلم فجر برگزار شود با توجه به عدم‌رعایت حق کپی‌رایت و همچنین قاچاق فیلم‌ها باید دید برگزارکنندگان جشنواره چگونه می‌توانند از کپی فیلم‌ها جلوگیری کنند و چه زیرساخت‌هایی برای برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر امسال خواهند داشت؟

جشنواره موسیقی؛ آغاز فعالیت هیأت انتخاب

جشنواره موسیقی فجر امسال قرار است به شکل رقابتی و غیررقابتی از ۲۸بهمن تا سوم اسفند‌ماه برگزار شود. در ۹‌ماه گذشته جز برگزاری چندین کنسرت آنلاین، هیچ کنسرتی برگزار نشده است و تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت‌های خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی نکرده‌اند و باید دید جشنواره موسیقی فجر به چه شکل و با حضور چه گروه‌هایی برگزار می‌شود. با این حال به‌نظر می‌رسد دبیرخانه جشنواره کار خود را با معرفی اعضای هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره موسیقی فجر ادامه می‌دهد. در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر مرتضی امیری اسفندقه، بهداد بابایی، محمدرضا چراغعلی، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، کارن کیهانی، محمد علی مرآتی، امین هنرمند به همراه حسن ریاحی، دبیر جشنواره به‌عنوان هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار معرفی شدند. این هیأت طبق آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر، وظیفه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده و داوری آثار را برعهده دارند. فراخوان سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در دوبخش رقابتی و غیررقابتی منتشر شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سرنوشت جشنواره فیلم و موسیقی فجر به کجا رسید؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید