آخرین خبر

مروری بر رویدادهای مهم موسیقایی در بهار ۹۶

آوای ایرانیان: برگزاری فستیوال موسیقی معاصر، تشکیل ارکستر مجلسی ایران، ابهام در برگزاری جشنواره موسیقی سبز و لغو اجراهای پاپ در تالار وحدت از مهم ترین رویدادهای موسیقی ایران در بهار سال ۹۶ بودند.

موسیقی سرزمین ایران همواره در سال های مختلف به اقتضای اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با نظام سیاسی کشور حرکت کرده است؛ حرکتی پر فراز و نشیب که گاه در سربالایی مصائب، مشکلات و اتفاقات ریز و درشت و گاه در سرازیری سقوط محض محتوا و کیفیت بوده است، شرایطی که بعدها در جایگاه خود می تواند مورد بررسی بهتر و بیشتری قرار گیرد.

آنچه در سلسله گزارش های پیش رو مورد توجه قرار گرفته است تلاش دارد تا فارغ از نگاه های مثبت و منفی که همواره در این زمینه وجود داشته و دارد، نگاهی کلی به رویدادهای مختلف موسیقی ایران در قالب چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ۹۶ داشته باشد. در این گزارش تلاش شده تصویری کلی از مهم ترین اتفاقات موسیقایی سال ۹۶ به مخاطبان ارایه شود؛ اتفاقاتی که هر چند نسبت به رویدادهای سال گذشته از شیب ملایم تری به لحاظ حاشیه برخوردار بوده اند اما می تواند شمای کلی از آنچه در موسیقی ایران طی سال جاری رخ داد را به علاقه مندان ارایه دهد.

به هر صورت مهم ترین اتفاقات و رویدادهای موسیقی ایران در بهار سال ۹۶  این چنین شرح داده شده است و توضیح اینکه اخبار مربوط به درگذشت هنرمندان موسیقی کشورمان در گزارش دیگری مورد بررسی قرار گرفته است.

* فروردین

۱۳ فروردین : مازیار حیدری رهبر ارکستر، آهنگساز و پیانیست مقیم کانادا به عنوان داور جایزه «جونو» معتبرترین جایزه موسیقی کشور کانادا انتخاب شد.

جایزه جونو معتبرترین جایزه  موسیقی در کانادا است که سالی یکبار در ۴۴ رده موسیقایی گوناگون به هنرمندان برگزیده اعطا می شود. این جایزه از سال ١٩٧٠ تا کنون هر ساله اعطا شده و برای احترام به پیر جونو، اولین رییس رادیو تلویزیون کانادا، چنین نامگذاری برای آن انتخاب شده است.

۱۴ فروردین : ارکستر مجلسی ایران با هدف ارایه موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری به رهبری ارکستر منوچهر صهبائی اعلام موجودیت کرد.

منیژه صهبائی مدیر ارکستر مجلسی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام خبر راه‌اندازی ارکستر مجلسی ایران گفت: خوشبختانه با اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته ارکستر مجلسی ایران پس از ماه ها بررسی و تحلیل شرایط با هدف ارایه مناسب موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری مخاطبان فعالیت خود را به رهبری ارکستر منوچهر صهبایی آغاز می کند.

۱۸ فروردین: علیرضا قربانی خواننده موسیقی کشورمان هفتم آوریل در یک فستیوال معتبر بین المللی که در شهر کوین فرانسه برگزار شد، کنسرتی را برای مخاطبان این رویداد اجرا کرد.

 در این کنسرت سامان صمیمی آهنگساز، میلاد محمدی نوازنده تار، حسین زهاوی سازهای کوبه ای علیرضا قربانی را همراهی کردند. وی روز دهم آوریل نیز در بخش بین المللی رادیو فرانس اجرای ویژه ای را ارایه داد.

۱۹ فروردین : کارگردان اپرای عروسکی «خیام» از حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده اصلی این اثر نمایشی- موسیقایی  در پی عدم توافق با همایون شجریان خبر داد.

بهروز غریب‌پور با توضیح این خبر بیان کرد: طبق توافقاتی که با محمد معتمدی انجام دادیم قرار بر این شد تا همایون شجریان به عنوان اولین و اصلی‌ترین گزینه ما برای اپرای «خیام» مطرح شود. جالب اینجاست که حضور همایون شجریان به پیشنهاد خود محمد معتمدی انجام گرفت و به عنوان اولین گزینه حضور در این نقش مطرح شد اما در جریان ساخت موسیقی معلوم شد مساله حضور مستمر یک خواننده در ضبط موسیقی اثر و بهتر درک کردن نقش مورد نظر، ماجرای بسیار مهمی است که محمد معتمدی در اپراهای قبلی انصافاً آن را رعایت می کرد.

۲۴ فروردین : اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان موسیقی کلاسیک بود.

ارکستر سمفونیک تهران که قبل از حضور شهرداد روحانی در سمت مدیریت هنری و رهبری دائم این مجموعه با حاشیه های ریز و درشتی رو به رو بود در سال ۹۶ تلاش کرد تا سال پرکاری را پشت سر بگذارد که برگزاری کنسرت در چندین شهرستان و چند شهر اروپایی از جمله این فعالیت ها بود.

۳۱ فروردین: تازه ترین کنسرت ارکستر ملی روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ماه سال جاری با خوانندگی محمد اصفهانی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

اجرای پنج قطعه از آلبوم «تنها ماندم» به آهنگسازی زنده‌یاد همایون خرم و تنظیم کامبیز روشن‌روان، اجرای یک قطعه از آلبوم «هفت‌سین»، اجرای قطعه «همیشه در میان» به آهنگسازی فریدون شهبازیان و اجرای پنج اثر بدون کلام از آثار حسین دهلوی، علی‌نقی وزیری و دیگر بزرگان موسیقی ایرانی، رپرتوار کنسرت  ارکستر ملی را تشکیل می دادند.

تلاش برای تاسیس مرکز آموزش موسیقی کلاسیک با همکاری دانشگاه گراتس اتریش با همکاری انجمن موسیقی ایران، دریافت مجوز رسمی احمد محبیان فرزند مرحوم حبیب محبیان برای انتشار یک قطعه موسیقایی، برگزاری کنسرت «پنجره ای به سوی میراث موسیقایی حوزه مقام» در دانشگاه «سواس» لندن به آهنگسازی سعید کرد مافی و خوانندگی محمد امامی، نگارش پیش نویس طرح تشکیل سازمان نظام هنری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نخستین جلسه مجمع سالانه انجمن موسیقی ایران، آغاز تور اروپا و آمریکا فرزاد فرزین، انتشار نامه سرگشاده باربد بیات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتراض به وضعیت ارکستر سمفونیک تهران از مهم ترین رویدادهای فروردین ماه سال ۹۶ بودند.

*اردیبهشت

۲ اردیبهشت: احکام اعضای جدید هیأت مدیره «صندوق اعتباری هنر» در حالی صادر شد که غیر از هنرمندان، ۲ قشر دیگر عضو این صندوق یعنی نویسندگان و روزنامه‌نگاران نماینده‌ای در این ترکیب نداشتند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این احکام منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر و حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی را به عنوان اعضای هیات مدیره صندوق هنر منصوب کرد.

۴ اردیبهشت:  مدیرکل دفتر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: درخواست آذربایجان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی کمانچه پذیرفته شده است.

فرهاد نظری به خبرنگار مهر گفت: پس از ارسال پرونده ثبت ملی کمانچه در فهرست میراث ناملموس توسط ایران به سازمان یونسکو، کشور آذربایجان درخواست داد که چون آن‌ها هم دارای ساز کمانچه هستند این پرونده به صورت مشترک بین ایران و آذربایجان به ثبت برسد. ما هم این پیشنهاد را پذیرفتیم.

۶ اردیبهشت: دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از روز ششم تا پانزدهم اردیبهشت ماه موزه هنرهای معاصر تهران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد.

برگزاری سمینار پژوهشی «مطالعه تاویلی فعالیت های موسیقی معاصر در ایران» و اجرای چندین گروه فعال حوزه موسیقی معاصر با همراهی تعدادی از بزرگان حوزه موسیقی از جمله برنامه هایی بود که در این فستیوال موسیقایی میزبان علاقه مندان بود.

۱۱ اردیبهشت: فرهاد هراتی آهنگساز و رهبر ارکستر «نامیرا» که از ماه های پایانی سال ۹۵ با صدور حکمی از سوی معصومه ابتکار به عنوان دبیر نخستین جشنواره موسیقی سبز انتخاب شده بود از تعویق در برگزاری این جشنواره به دلیل فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

تعویق برگزاری نخستین جشنواره موسیقی سبز در حالی بود که این جشنواره طلسم شده قرار بود در سال ۹۵ نیز با یک تیم مدیریتی دیگر میزبان گروه های شرکت کننده در بخش های مختلف و حضور استادان و بزرگان موسیقی کشور در شورای سیاستگذاری باشد که بنا به آنچه از آن به عنوان مشکلات مالی و برخی حاشیه های دیگر یاد می شد، باز هم در هاله ای از ابهام قرار گرفت. این جشنواره که قرار بود در سال جاری نیز با فضایی جدیدتر میزبان دوستداران موسیقی و محیط زیست باشد با خداحافظی ابتکار از سازمان محیط زیست و حضور عیسی کلانتری در مدیریت جدید این نهاد استراتژیک عملا از گردونه فعالیت ها خارج شد و به نظر می آید فعلا در محاق تعطیلی است.

۱۲ اردیبهشت: مدیرعامل انجمن موسیقی ایران از تولید آلبوم‌های موسیقی نواحی ایران در جهت حمایت و معرفی هنرمندان موسیقی نواحی در رده‌ سنی زیر سی سال با مشارکت انجمن موسیقی استان‌ها در سال ۹۶ خبر داد.

بهرام جمالی گفت: در بخش موسیقیِ جوان و حوزه‌ موسیقی نواحی به دنبال تولید آلبوم‌هایی هستیم که استعدادها و نوازنده‌های ماهر و چیره‌دست و متصل به سنت‌های شفاهی را شناسایی کنیم و آثاری به نام خود استان‌ها تولید شود که به عنوان سرمایه‌های فرهنگی همان استان در سراسر کشور معرفی شود و در فاز دوم شرایط اجرای صحنه‌ای برای آنها به وجود بیاید. از این جهت، طرح تولید آلبوم براساس موسیقی نواحی با گروه سنی زیر سی سال شکل گرفت، چرا که آنها سرمایه‌های فرهنگی استان خود هستند و باید معرفی و حمایت شوند.

۱۳ اردیبهشت: مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» در یک گفتگوی رسانه ای هرکدام توضیحات خود را درباره دلیل پخش نشدن آنلاین کنسرتی که از قبل خبر آن اعلام شده بود، ارایه دادند.

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: چندی پیش خبری بدون اطلاع ما در رسانه ها مبنی بر پوشش آنلاین کنسرت «دال» در تالار وحدت توسط سامانه «حام» منتشر شد که با توجه به اینکه از سوی مدیران این سامانه هیچ گونه هماهنگی با بنیاد فرهنگی هنری رودکی صورت نگرفته بود و باید پروسه اداری این ماجرا به جریان می افتاد ما از پوشش آنلاین این برنامه جلوگیری کردیم.

حامد عنقا مدیر سامانه کنسرت آنلاین «حام» نیز در این گفتگو ضمن ارایه جزییاتی از اتفاقات پیش آمده با اشاره به تماس و دستور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد به مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی خاطرنشان کرد: در حالی که آقای مرادخانی بارها از حمایت سامانه کنسرت آنلاین «حام» صحبت کرده اما بعد ازظهر دیروز از طریق دفتر آقای صفی پور به ما اعلام شد که یک سری گزارش که بخش هایی از آن مربوط به امور مالی است به دفتر ارایه دهیم که بنده باز هم در اینجا اعلام می کنم وقتی مجموعه ای چون سامانه «حام» کارهایی را در تالار وحدت با نظارت دقیق مراجع دولتی انجام داده و به اصطلاح حقوقی، طریقیت ماجرا را نیز کسب کرده پس چرا باید ما وارد چنین فضایی شویم که با مخالفت آقای صفی پور همراه باشد.

۱۶ اردیبهشت: نوازنده جوان فلوت کلاسیک از تلاش های بی ثمر اداری خود در سازمان ملی نخبگان برای دریافت کمک مالی برای ثبت یک رکورد موسیقایی در گینس صحبت کرد.

آرمین قیطاسی نوازنده جوان فلوت کلاسیک که مهرماه سال گذشته تلاش هایی برای شکست رکورد گینس با اجرای قطعه «پرواز زنبور عسل» کورساکف انجام داده بود با اشاره به بی‌نتیجه ماندن ثبت جهانی این طرح که بعد از چند روز با واکنش بنیاد ملی نخبگان نیز مواجه شد، بیان کرد: متاسفانه علیرغم تمام تلاش هایی که توسط بنده و همکارانم انجام گرفت هنوز موفق به ثبت رکوردمان در گینس نشده‌ایم و جالب تر اینکه وقتی از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان ملی نخبگان برای پرداخت هزینه ثبت نام در آذرماه سال گذشته مراجعه کردم، دوستان اعلام کردند که چنین موضوعاتی برایشان مهم نیست و دفتر موسیقی ما را به این نهاد پاس داده است.

۲۲ اردیبهشت: اولین اجرای رسمی گروه کر و ارکستر بزرگ «اروند» به سرپرستی امیرمهیار تفرشی پور و رهبری بابک میلانی جمعه شب ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس خرمشهر با حضور اهالی موسیقی و مسئولان استانی برگزار شد.

در این اجرا گروه کر و ارکستر بزرگ اروند کار خود را با اجرای قطعه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته حسن ریاحی آغاز کرد. در ادامه نیز سید محمد حسین مرعشی پور گفت: خوشحال هستیم که رونمایی از گروه کر و ارکستر بزرگ اروند با حمایت مسئولان اتفاق می افتد.

۲۵ اردیبهشت: سرود «ای ایران» همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، با شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

 ای ایران ای مرز پرگهر در شهریورماه سال ۱۳۲۳ همزمان با حضور نیروهای انگلیسی و متفقین از سوی حسین گل گلاب سروده شد و روح‌الله خالقی موسیقی آن را در آواز دشتی خلق کرده و غلامحسین بنان نیز آن را خوانده است.

۲۵ اردیبهشت: همزمان با برگزاری تازه ترین کنسرت حمید حامی خواننده پاپ کلاسیک که یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان موسیقی بود، این خواننده اعلام کرد: این آخرین کنسرت من در تالار وحدت است و طبق اعلام مسئولان این مجموعه دیگر هیچ اجرای پاپ و پاپ – کلاسیک در این سالن روی صحنه نخواهد رفت و دیگر من هم اجازه اجرا در تالار وحدت را ندارم.

حسن عمیدی معاون برنامه ریزی و توسعه هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم در واکنش به اظهارات حامی توضیح داد: با توافقاتی که میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام گرفته از این پس برنامه ریزی ها به گونه ای است که با توجه به تجهیز برج آزادی، برنامه های مرتبط با موسیقی پاپ – کلاسیک در این مکان برگزار می‌شود.

۳۰ اردیبهشت: نوزدهمین شب‌ آواز ایرانی شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه با حضور استادان و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد.

در سری جدید شب آواز ایرانی که به میزبانی مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می شود، در هر برنامه همانند گذشته ۶ گروه به اجرای برنامه پرداختند که یک گروه با عنوان مهمان ویژه از چهره‌های شناخته شده آواز و موسیقی اجرا دارند و پنج گروه جوان منتخب دیگر به شکل رقابتی به صحنه می‌روند. اجرای این گروه‌ها توسط هیات داوران که از استادان صاحب‌نام عرصه موسیقی و آواز ایرانی‌اند ارزیابی می‌شود. در پایان هر برنامه نیز یک گروه به عنوان گروه برتر معرفی می شود.

حضور گروه موسیقی «آلتون» کشور آذربایجان در ایرانی برای اجرای برنامه در تالار وحدت، انتشار آلبوم «دنیای بعد تو» گروه موسیقی «سون»، اجرای آثار کریستف رضاعی در فرهنگسرای نیاوران به رهبری بردیا کیارس، اجرای ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر با ۲ خواننده مطرح اپرا، انتشار آلبوم «زِلفِ شه» تازه ترین اثر محمدرضا اسحاقی با اجرای گروه «مشتاق»، برگزاری کنسرت «کویر» محمد معتمدی در تالار وحدت، انتشار اولین آلبوم رسمی گروه «مانگ»، انتشار  نخستین آلبوم موسیقی رسمی «رام» خواننده جوان با عنوان «تا هزار و نمی‌دونم چند»، برگزاری شب موسیقی آذربایجان با عنوان «محبت بی‌پایانم» با هنرمندی امامیار حسن‌اف و هم‌نوازی بابک خادمی در تالار رودکی، برپایی جلسه مشترک هیات مدیره خانه موسیقی و هنرمندان موسیقی با کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری دومین جلسه‌ اولین، دومین، سومین و چهارمین مجمع سالانه انجمن موسیقی ایران با حضور روسای انجمن استان‌ها، برگزاری کنسرت سهیل نفیسی خواننده موسیقی پاپ، حضور علی رهبری رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در ارکستر فیلارمونیک اسلواکی، برگزاری کنسرت ارکستر ملی در زنجان، انتشار آلبوم «تا آن سوی سمرقند» به خوانندگی عارف جعفری، اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت با برنامه «سمفونی ملل» از جمله رویدادهای مهم اردیبهشت ماه بودند.

*خرداد

۳ خرداد: تعدادی از هنرمندان نوجوان ایرانی به سرپرستی سحر پورحسینی که به منظور شرکت در فستیوال بین المللی موسیقی «گیومری» به کشور ارمنستان سفر کرده بودند موفق به کسب مقام های برتر بخش نوازندگی پیانو این دوره از جشنواره شدند.

طبق رتبه بندی این دوره از فستیوال در رده سنی ۱۱ تا ۱۴ سال ارشیا بهارپسندی و علی ابراهیمی رتبه های دوم و سوم، در رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال نیما حاجی نیا و در رده سنتی ۸ تا ۱۰ سال رادین رهبر مقام چهارم را کسب کردند.

۳ خرداد: غلامرضا صنعتگر خواننده موسیقی پاپ کشورمان در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه سوم خرداد در بندرعباس مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.

غلامرضا صنعتگر در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این خبر گفت: حول و حوش ساعت ۲:۳۰ تا ۳ بامداد روز چهارشنبه سوم خرداد ماه مورد سوءقصد قرار گرفتم که منجر به جراحت هایی در ناحیه سر شد.

۴ خرداد: دومین جایزه موسیقی جهانی آسیا (Asian world music Award ) توسط مرکز موسیقی جهان در کره جنوبی (World Music center) به حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده مطرح کشورمان تعلق گرفت.

این بنیاد که با عنوان مرکز موسیقی جهان فعالیت می کند هر ۲ سال یک بار طی مراسمی از هنرمندانی که باعث ارتباط کشورشان با دیگر نقاط جهان به ویژه کشورهای آسیایی شده اند، تقدیر می کند.

۸ خرداد : ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) دوشنبه شب هشتم خرداد ماه در حضور تعدادی از اعضای خانواده امام  راحل و مسئولان دولتی از جمله فاطمه طباطبایی همسر یادگار امام مرحوم حاج سید احمد خمینی، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تعدادی دیگر از مسئولان از سمفونی «روح الله» به آهنگسازی شاهین فرهت در تالار وحدت رونمایی کرد.

سمفونی «روح الله» با همکاری معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا شد.

۹ خرداد: معاون اجرایی انجمن موسیقی ایران از ثبت ۳۳ شعبه این انجمن به تفکیک هر استان به منظور تثبیت شخصیت حقوقی مستقل در اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری خبر داد.

رضا دادویی معاون اجرایی انجمن موسیقی ایران گفت: انجمن موسیقی ایرانی در راستای هویت بخشی بیشتر به شعب استانی و تامین زیرساخت های لازم در عرصه موسیقی و نظر به لزوم تأمین اهداف پیش بینی شده در اساسنامه انجمن موسیقی ایران درباره حمایت از هنرمندان و تولیدات هنری موسیقایی سراسر کشور و البته توجه به لزوم تمرکززدایی درباره برنامه ریزی برای فعالیت‌های موسیقایی در سراسر کشور، برای نخستین بار اقدام به ثبت رسمی شعب خود به صورت تفکیکی و مجزا در اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری کرده است.

۱۰ خرداد: معاون سیما درباره پخش ربنای شجریان بیان کرد که اگر ابراز احترام به انقلاب، مردم و حاکمیت از طرف شجریان وجود داشته باشد برای پخش ربنا مشکلی وجود ندارد.

مرتضی میرباقری در حاشیه بازدید از سریال «پنچری» و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پخش ربنا در ماه رمضان توضیح داد: برنامه های مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان در اوقات سحرگاهی، افطار و … شامل ادعیه، تلاوت، قرآن و سخنرانی همیشه طراحی شده و پیش می رود همچنین انواع ربنا ویژه این ماه تولید شده که پخش می شود.

۱۲ خرداد:  بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی و عضو هیات علمی پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: طبق برنامه ریزی هایی که از چندی پیش به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت بنابر این است که در آینده ای نزدیک «اطلس مردم نگاری» در ۲ بخش نرم افزار و محتوا تهیه شود که هم اکنون برنامه ریزی ها برای تدوین اطلس در چهار بخش آغاز شده است. بر این اساس در بخش استانی «اطلس مردم نگارگری سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی» و در بخش موضوعی «اطلس نوروز، یلدا، و طب سنتی» به عنوان فاز اول تعریف شده است. آنچه که بنده در بخش خراسان رضوی پیگیری آن را انجام داده ام در بخش موسیقی مقامی خراسان بوده که ما آن را به عنوان میراث ناملموس مورد توجه قرار داده و از تمامی موسیقی مقامی خراسان مستندسازی کردیم.

۱۳ خرداد: مراتب ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» و ۱۳ میراث ناملموس دیگر چهارشنبه ۱۰ خرداد، در نامه‌ای ازسوی رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی به استاندار سیستان‌ و بلوچستان ابلاغ شد.

در نامه زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان‌ و بلوچستان مراتب ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد.

۱۹ خرداد: مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پاسخ به حاشیه های استعفای خود از این سمت توضیحاتی را ارایه داد.

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بیان کرد: مدتی است استعفای خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه دادم و منتظر پاسخ هستم تا اعلام نهایی شود.

وی درباره دلایل استعفای خود از این سمت عنوان کرد: با توجه به اینکه بنده به طور قانونی و رسمی کارمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستم و  قانونا بیش از سه سال نمی توانم در نهاد دیگری ماموریت داشته باشم از این جهت استعفای خود را تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردم.

استعفای مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در حالی بود که چند روز بعد شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی در نامه هایی جداگانه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان ابقای صفی پور در این سمت شدند.

۱۹ خرداد: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار قطعه «کبیر» به خوانندگی بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ اطلاعیه ای را منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده بود: «در پی انتشار قطعه کبیر که توسط آقای بنیامین بهادری اجرا و در فضای مجازی منتشر شده است، برخی از مردم و دست اندرکاران حوزه موسیقی از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد چگونگی انتشار آن سؤالاتی داشتند که بدین وسیله به اطلاع می رساند اثر یادشده در خارج از کشور تهیه و منتشر گردیده و هیچگونه مجوز انتشار از مراجع قانونی ندارد.»

البته بعد از انتشار این اطلاعیه، بنیامین بهادری که در آن ایام در کشور آمریکا حضور داشت طی یک کنفرانس آنلاین خبری پیرامون حاشیه های پیش آمده برای قطعه «کبیر» که برگرفته از دعای جوشن کبیر منتشر شده بود، توضیحاتی را ارایه داد.

۲۳ خرداد: محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی «لیان» بوشهر و نوازنده مطرح نی انبان دیپلم افتخار و نشان هنری فستیوال جهانی نی انبان کشور اسپانیان را برای تامین هزینه های درمان موسی کمالی نوازنده جنوبی ساز «جهله» به حراج گذاشت.

شریفیان درباره این اقدام خود توضیح داده بود «می خواهم این نشان، نشانه ای برای قدردانی از دستان هنرمند هرمزگانی، موسی کمالی، سازنده و نوازنده ساز محلی بندرعباسی باشد که متاسفانه این روزها با بیماری و درد همنوا شده است و سازش، کوک نیست! هزینه درمانی پیش بینی شده، ٢۵ میلیون تومان است. با این که می دانم این مدال ارزش مالی ندارد ولی آن را همین جا به حراج می گذارم و درآمد حاصل از آن را با هزاران آرزوی سلامتی و روزهای روشن و تسریع پروسه درمانی برای ایشان، تقدیم خواهم کرد. بازهم با همت و خیرخواهی مردم هنردوست و قدرشناس و هنرمندان متعهد اتفاق های خوبی رقم خواهد خورد.

۲۴ خرداد: سند استراتژیک بنیاد فرهنگی هنری رودکی با تشریح ماموریت ها و ترسیم چشم انداز این مجموعه منتشر شد.

 علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی که چندی پیش استعفای خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه داده بود در پیشگفتار این سند، آن را حاصل ۶ ماه بحث و گفتگو عنوان کرده و افزوده بود: بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی از نظر جایگاه قانونی، حمایت‌های دولتی، هنرمندان فعال در این مجموعه و امکاناتی که در اختیار دارد از موقعیت ممتازی برخوردار است اما تاکنون به آنچه شایسته نام این بنیاد است دست پیدا نکرده است.

مدیرعامل بنیاد رودکی تاکید کرده که این مجموعه نتوانسته آنچنان که باید به خدمت‌رسانی بپردازد و دلیل این امر هم نداشتن استراتژی و سند چشم‌انداز است.

اجرای گروه موسیقی «آوای رود» درشهر بیلفیلد آلمان، رونمایی از آلبوم «دوران عشق» به آهنگسازی جمشید صفرزاده و خوانندگی سالار عقیلی، برگزاری کنسرت ارکستر فیلارمونیک ایران به رهبری آرش گوران در تالار وحدت، برگزاری پنجمین جلسه‌ نخستین مجمع سالانه انجمن موسیقی ایران، برگزاری کنسرت پشنگ کامکار در تالار وحدت، خوانندگی حامد بهداد و علیرضا عصار در تازه ترین کنسرت گروه «دارکوب»، برگزاری اولین نشست «شنیدار» پروژه «ایرانه خانم» به مدیریت و آهنگسازی پیمان سطانی، انتشار آلبوم موسیقی «لیپار» با بازخوانی آثار استاد ملا کمالان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری، انتشار آلبوم «فروغ» به آهنگسازی سامان صمیمی و خوانندگی علیرضا قربانی، انتشار آلبوم موسیقی «از نهان تا بیکران» به آهنگسازی و نوازندگی نیلوفر محبی، انتشار آلبوم «باغ بی برگی» به آهنگسازی کارن کیهانی، انتشار قطعه موسیقایی «عاشق مبارزه با اسرائیل» همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس به خوانندگی محسن توسلی، برگزاری دهمین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» از مهم ترین رویدادهای موسیقی در خرداد ۹۶ بودند.

منبع: مهر

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مروری بر رویدادهای مهم موسیقایی در بهار ۹۶”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید