آخرین خبر

۶ روایت موسیقایی از سردار سلیمانی

پوئم سمفونی «سرباز» با اشعاری از علی‌محمد مؤدب، خوانندگی امیرحسین سمیعی، رهبری ارکستر آرش امینی و آهنگسازی آرمان مهربان از تازه‌ترین آثار تولیدشده دفتر موسیقی صداوسیما، امور موسیقی سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی حوزه هنری در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد.

به گزارش آوای ایرانیان، آرش امینی رهبر ارکستر صداوسیما که نقش رهبری پوئم سمفونی سرباز را برعهده داشت، درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر به «وطن امروز» گفت: ۲۰ روز پیش بود که وقتی برای نخستین‌بار پارتیتورهای این اثر را دیدم، به همکارانم گفتم کاری که بر اساس این پارتیتور ساخته شود، بدون شک اثری فاخر و درخشان در حوزه موسیقی کلاسیک محسوب خواهد شد و خدا را شکر می‌کنم که نتیجه کار هم آنطور که پیش‌بینی می‌کردم از آب درآمد.

وی ادامه داد: پوئم سمفونی سرباز از ۶ بخش تشکیل شده است که هر کدام از آنها یک داستانی از زندگی قهرمان ملی، شهید قاسم سلیمانی را روایت می‌کند؛ «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله‌اکبر» و «فتح»، ۶ بخش این پوئم سمفونی است که البته درباره نامگذاری این بخش‌ها باید به ۲ نکته اصلی اشاره کنم.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: در وهله اول باید بگویم این اسامی که بر بخش‌های مختلف پوئم سمفونی «سرباز» گذاشته شده است همگی از برداشت‌های شخصی بنده نسبت به همخوانی قطعاتی با حال و هوای بخش‌هایی از زندگی شهید قاسم سلیمانی نشأت گرفته است. نکته دوم آنکه به مخاطبان این اثر توصیه می‌کنم این قطعات را بدون پیش‌فرض ذهنی فارغ از عناوین این قطعات گوش کنند و هر مخاطبی با توجه به سطح شناختش از شهید قاسم سلیمانی به این آثار دل و گوش جان بسپارد و فضاسازی شخصی خود را از قهرمان این روزهای مردم ایران داشته باشد.

وی درباره تهیه‌کنندگان این پوئم سمفونی گفت: این اثر فاخر با همکاری ۳ نهاد مهم موسیقایی کشور به تولید رسیده است و با توجه به آنکه معمولا نهادهای فرهنگی فعالیت‌های موازی انجام می‌دهند، همین که یک اثر فاخر در وصف یکی از قهرمانان ملی با همکاری ۳ نهاد اصلی موسیقی کشور به تولید رسیده است، خود اتفاق بزرگی محسوب می‌شود و ارزش این همکاری وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم همه کسانی که در ساخت این اثر نقش داشته‌اند، بدون کوچک‌ترین منیت برای تولید اثری شاخص نهایت تلاش خود را کردند.

این هنرمند درباره حال و هوای نوازندگان جوان ارکستر صداوسیما برای ضبط اثر ویژه حاج‌قاسم گفت: به جرات می‌توانم بگویم در تمام مراحل مربوط به ضبط، شاهد همدلی و همکاری عجیبی از سوی نوازندگان جوان ارکستر بودم به طوری که اشتیاق نوازندگان ارکستر به وسواس بیشتر این هنرمندان منجر شده بود و اغلب آنها برای ضبط هر قطعه درخواست می‌کردند تعداد بیشتری ضبط کنیم که در نهایت بهترین خروجی حاصل شود و بدون شک این اشتیاق از عشق به میهنشان و قهرمان محبوب کشور سرچشمه می‌گیرد.

وی در پایان گفت: تمام مراحل تولید پوئم سمفونی سرباز قطعا برای من تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود و آنچه توسط من و همکارانم انجام شده حتی یک‌هزارم زحمات و تلاش‌های سردار سلیمانی نیست و با تمام وجود تلاش کردیم که ادای دین کوچکی به حاج‌قاسم داشته باشیم.

از «نگین سلیمان» تا «سرباز» 

علی‌محمد مؤدب، شاعر پوئم سمفونی سرباز ابتدا درباره شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی شهید عشق است که در میدان‌های دشوار برای حفظ حق زیستن آدم‌ها وارد عرصه نبرد می‌شد.

وی ادامه داد: از همان روزی که خبر به شهادت رسیدن حاج‌قاسم را شنیدم، دغدغه تولید اثر برای ایشان را داشتم و در همان روزهای نخست شهادت ایشان، قطعه «نگین سلیمان» با ترانه‌ای از بنده و خوانندگی بهرام پاییز در فضای موسیقی کشور منتشر شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

مؤدب در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم از اینکه در ادامه در بزرگ‌ترین پروژه موسیقایی مختص شهید قاسم سلیمانی نقش کوچکی ایفا کردم و امیدوارم این روند نیز ادامه داشته باشد، چرا که ناگفته‌ها درباره سردار دل‌ها زیاد است که می‌توانیم تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری بهره‌مند شویم.

وی با ابراز خرسندی بابت حضورش در این پروژه اظهار کرد: روزی توفیق داشتم که در ضبط بخشی از پوئم سمفونی سرباز حضور داشتم و می‌دیدم که اعضای ارکستر در روزهای کرونایی با چه عشق و انگیزه‌ای مشغول تولید این اثر ارزشمند هستند. به هر حال امروز خیلی خوشحالم که شاهد رونمایی از اثری درباره سردار سلیمانی هستیم.

مؤدب درباره شرایط تولید این سمفونی گفت: همکاری خوب و بدون چشمداشتی را از سوی همه هنرمندان حاضر در این پروژه شاهد بودم و به معنای واقعی همه همدل و متحد بودند که اثری فاخر در وصف حاج‌قاسم تولید شود؛ همانطور که شهید در زندگی‌اش موجب اتحاد ملت بود، پس از شهادت هم موجب همدلی شده است.

وی در پایان گفت: از همان روز اول که برای نوشتن اشعار این سمفونی کارم را شروع کردم، نهایت تلاش خود را کردم که بهترین نتیجه ممکن حاصل شود و البته در کنار این تلاش، دعا می‌کردم که بتوانم شعر مقبولی بنویسم که در مقابل شهید شرمنده نشوم. درباره اثر تولیدشده هم باید بگویم که خدا را شکر می‌کنم که تا به الان بازخوردهای خوبی از اهالی فرهنگ و مخاطبان گرفته‌ایم و امیدوارم تولید پوئم سمفونی سرباز سرآغازی برای تولیدات فاخر در وصف شهید سپهبد قاسم سلیمانی باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “۶ روایت موسیقایی از سردار سلیمانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید