آخرین خبر

برگزاری اختتامیه همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان در ادب فارسی

آوای ایرانیان: دومین همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان در ادب فارسی ۲۷مهرماه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی خراسان در شهر مقدس مشهد برگزارشد.

دانشگاه

به گزارش خبرنگار رسانه آوای ایرانیان، علیرضا حسینی، دبیر علمی همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان در ادب فارسی  دراختتامیه این همایش که در شهر مقدس مشهد برگزار شد، در یادداشتی که در اختیار آوای ایرانیان قرار داد نوشت:

شاعران و نویسندگان زیادی در ذکر عظمت خراسان و مردمان نیکو سرشتش طبع آزمایی کرده اند و قلم فرسایی نموده اند از این جمله اند شاعرانی چون خاقانانی ، ناصرخسرو قبادیانی،ملک الشعرای بهار،امیری معزی،امیری فیروز کوهی،دکترمهدی الهی قمشه سِحر من این است کا با اشاراتی اندک،نام نیکِ بزرگان خطه ی خراسان که به حقیقت سرامدان معرفت و دانش و هنر و اندیشه اند را یادآور شوم.

حکیم ابوالقاسم فردوسی_دقیقی توسی_اسدی توسی_خواجه نظام الملک توسی_خواجه نصیرالدین توسی_حکیم عمرخیام نیشابوری_سیف فرغانی_سنایی غزنوی_احمدغزالی-محمد غزالی_رابعه کعب قرداری بلخی_ابوبکر محمد خوارزمی، دکتر شفیعی کدکنی عالم وارسته_دکتر غلامحسین یوسفی_ملک الشعرای بهار_دکتر مرتضی مطهری_دکتر علی شریعتی_محمدرضا شجریان ذکر این اسامی عظمت و شکوه خراسان را به آشکاری نمودار میسازد.

با وجودی که تاریخ پرفراز و نشیبی را سپری کرده است اما خراسانیان از همه ی این حوادث سربلند و پیروز برآمدند.در روزهایی که آخرین چراغ دوره ی ساسانیان رو به خاموشی بود و اعراب بر همه جای این سرزمین استیلا یافتند در بلاد خراسان و فرارود به خصوص نواحی سغد که به زبان فارسی دری سخن میگفتند و همچنین مردم فرغانه با شور و اشتیاق  از سرزمین خود و عظمت و شکوه آن سخن به میان می آورده اند.و در ترانه هایشان خون سیاوش را زمزمه میکردند.حس ایران دوستی و هویت فرهنگی و احساس نیاز به هویتی مستقل در خراسانیان بیش از سایر نقاط ایران مشاهده میشد و تکیه اصلی آنان بر حمایت از فرهنگ قومی و اعتبار بخشیدن هویت ایرانی و زبان فارسی بود که البته همه ی این ها و تحقق این آمال بزرگ و متعالی هزینه های گزاف جانی را در پی داشت که شرح جان فشانی این مردمان در تاریخ ثبت و ضبط است.

 

پرفسور

گفتنی است:  سخنران کلیدی این همایش ، پروفسور سید حسن امین، استاد بازنشسته دانشگاه گلاسکو و مدیر مسئول ماهنامه حافظ درخصوص ” اهمیت و نقش خراسان در ادب پارسی ” سخنرانی کردند و البته مقاله ای نیز در مورد شاخص ترین اثر ۷ جلدی وی یعنی شاهنامه امین، دانشنامه منظوم ایران به صورت پوستر  مورد پذیرش این همایش قرار گرفت که به همت پژوهشگر عرصه ادبیات، فرزانه غلامی تبار تهیه شده بود و در این مقاله هدف اصلی پرفسور امین را نوزایی فرهنگی دانسته بود که در حال حاضر نیاز اساسی جامعه ما است. لازم به ذکر است ایشان استاد راهنمای پایان نامه دوره دکتری حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان بودند.

پژوهشگران و شرکت کنندگان در این همایش در سه گروه تخصصی به ارائه مقالات خود پرداختند و پس از داوری هیأت داوران در گروه های سه گانه برگزیدگان این همایش به دریافت لوح تقدیر و تندیس همایش مفتخر شدند.

حسینی

قابل ذکر است که این همایش در نمایه همایش های وزارت علوم بارگذاری گردیده و مورد تأیید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

بنابراین گزارش مهمانانی  از کشورهای هند و  سوریه در همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان در ادب فارسی شرکت داشتند وهمچنین مقالاتی از قزاقستان و  لهستان به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برگزاری اختتامیه همایش ملی بازشناسی مشاهیر و مفاخر خراسان در ادب فارسی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید