آخرین خبر

کنسرت بدون تماشاگر چه حسی دارد؟

آوای ایرانیان: علیشاپور می‌گوید: کنسرتی که تماشاگر در سالن حضور نداشته باشد، واقعا دردناک است؛ چون هنرمندان بخش عمده‌ای از انرژی و نیروی خود را از مخاطبان حاضر در سالن می‌گیرند.

حسین علیشاپورخواننده درباره تجربه حضور در جشنواره مجازی موسیقی فجر بیان می‌کند: در این شرایط کرونا تنها دو راه داریم؛ یک اینکه کنسرت‌ها و به طور کلی جریان فرهنگی را متوقف کنیم تا زمانی که شرایط بهتر شود و بتوان با حضور تماشاچیان اجرای زنده داشت یا اینکه تا جایی که ممکن است با استفاده از تکنولوژی، ارتباط را با مخاطبان حفظ کرد.

حسین علیشاپور که امسال همراه با گروه “سپندار” در جشنواره موسیقی فجر حضور یافته است و اجرای آنها یکـشنبه سوم بهمن ماه در سانس سوم (ساعت ۲۰) پخش خواهد شد، در گفت‌وگویی با ایسنا به بیان مطالبی درباره سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر و وضعیت موسیقی با شیوع ویروس کرونا پرداخت.

این خواننده توضیح می‌دهد: کنسرتی که تماشاگر در سالن حضور نداشته باشد، واقعا دردناک است؛ چون هنرمندان بخش عمده‌ای از انرژی و نیروی خود را از مخاطبان حاضر در سالن می‌گیرند و زمانی که نیستند این خلأ بزرگ احساس می‌شود. به طور کلی اجراهای آنلاین با اجراهای حضوری قابل مقایسه نیستند  ولی چاره دیگری نداریم، کار دیگری از دستمان برنمی‌آید و متوقف کردن کلی این روند نیز کار درستی نیست؛ چون به هر حال زندگی ادامه دارد.

از این خواننده سوال می‌کنیم که آیا بهتر نیست به طور کلی اجراهای آنلاین به یک بخش همیشگی و همراه برای اجراهای حضوری بدل شوند؟ پاسخ می‌دهد: اگر در کنار اجرای حضوری، بخش آنلاین نیز برقرار باشد، اتفاق خیلی خوبی خواهد بود؛ البته سابقا در چند کنسرت و برخی سایت‌ها، بخش اجراهای آنلاین هم فعال بود منتهی گویا دائمی نبود. ولی امیدورام به طور کلی شرایطی فراهم شود تا اجرای آنلاین و حضوری همراه با یکدیگر صورت بگیرند.

علیشاپور در ادامه درباره موسیقی به عنوان یک زبان جهانی که مردم در دوران کرونا بیشتر به اهمیت آن واقف شدند، می‌گوید: موسیقی همیشه پرقدرت بوده ولی چون پیش از شیوع کرونا به لحاظ تولید و اجراهای صحنه‌ای آسان‌تر در دسترس قرار می‌گرفت، مردم خیلی برای آن ارزش قائل نبودند. ولی با شیوع کرونا که مرگ انسان‌ها را به همراه داشت و زندگی معنای دیگری پیدا کرد، موسیقی توانست نقش خودش را به عنوان یک عنصر پیش برنده که در شرایطی شفا بخش روح بود، اثبات کند. امیدوارم اهمیتی که موسیقی در این مدت پیدا کرد، پس از بهبود این شرایط نیز همچنان پابرجا بماند.

علیشاپور سال گذشته در مصاحبه‌ای با ایسنا، نقدهایی را نسبت به نظم و مدیریت موسیقی وارد کرد. در همین راستا از او سوال می‌کنیم که امسال کیفیت جشنواره را به چه صورت دید؟ اظهار می‎‌کند: امسال نظم و حفظ شأن هنرمندان بیشتر حاکم است. همیشه معتقد بوده‌ام که حفظ شأن هنرمندانی که دعوت می‌شوند بسیار امر مهمی است و در این دوره زمانی که از خود من دعوت کردند، نوع گفتمان و دعوت به گونه‌ای بود که نشان می‌داد اتفاقات بهتری در راه است. یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم امسال حتما در جشنواره شرکت کنم این بود که شرایطی که امسال بر دنیا حاکم بود، این مسئولیت را به گردن هر هنرمندی می‌اندازد که نقش امید دادن به مخاطبان خود را ادا کنند.

در پایان از او سوال کردیم که آیا بهتر نبود جشنواره امسال همانند جشنواره فیلم یا تئاتر فجر تا جایی که پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌داد، به صورت حضوری برگزار می‌شد؟ پاسخ می‌دهد: نه؛ زیرا هر چقدر هم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، در نهایت با یک تجمع جمعیت مواجه هستیم. در نتیجه برگزاری جشنواره به صورت مجازی اتفاق بهتری بود؛ زیرا تجمع را در جشنواره موسیقی به صفر رساندند و در عین حال برنامه‌ها را ضبط کردند که افراد علاقه‌مند بتوانند هر زمان که فرصت داشتند اجراها را ببینند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کنسرت بدون تماشاگر چه حسی دارد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید