آخرین خبر

خوشحالم «مربای شیرین» تئاتر می‌شود/ راز ماندگاری آثار موفق ادبیات

به گزارش آوای ایرانیان هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده شناخته شده ادبیات ایران در آخرین تمرین‌های نمایش «درِگوشی» به نویسندگی و کارگردانی نرگس اصغری حضور پیدا کرد. نمایش «درِگوشی» که اقتباسی از داستان «مربای شیرین» از نوشته‌های هوشنگ مرادی کرمانی است از دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

نویسنده «قصه‌های مجید» در ابتدای حضورش از راز آثار ماندگار در ادبیات جهان گفت و اینکه اثر موفق اثری است که با ریخته شدن در ظرف‌های مختلف جواب بگیرد و همچنان پیام خود را به مخاطب ارائه کند.

وی افزود: به طور مثال داستان‌هایی مثل «بینوایان»، «الیور توئیست» و «پینوکیو» از آثاری هستند که ترجمه آنها در سراسر جهان موجود است و فیلم‌ها و تئاترهای بسیاری از آنها اقتباس شده‌اند. ۲ ویژگی شاخص آثار ماندگار فهمیدن عوام و پسندیدن خواص است که در ادبیات کلاسیک ایران می‌توان از شاهنامه، دیوان حافظ و اشعار خیام نام برد.

هوشنگ مرادی کرمانی با اشاره به سال ۱۳۷۷ به عنوان سال انتشار داستان «مربای شیرین»، ابراز خرسندی کرد که همچنان در طول این ۲۵ سال این داستان با مخاطبان نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کرده است و امروز هم شاهد اقتباسی برای اجرای تئاتر از آن هستیم.

نویسنده داستان «خمره» از حضور ادبیات از ابتدای طفولیت در لالایی‌های مادران و قصه‌ها و از علاقه مردم به ادبیات گفت و ادامه داد که تاکنون بیش از ۴۰ پایان‌نامه فقط درباره آثار وی در دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان تالیف شده است.

هوشنگ مرادی کرمانی پس از دیدن اجرای «درگوشی» گفت انتخاب این اقتباس هوشمندانه است و دغدغه هنرمندان بزرگسال و نوجوانی که در نمایش «درِگوشی» حضور دارند قابل قدردانی است.

در نمایش «درِگوشی» که از تولیدات آموزشگاه بازیگری و موسسه هنرهای نمایشی توانش است، احمد خیرآبادی، مژگان مولایی، عرشیا طاولی، بهاره توکلی، باران صفدری، پرنیان ماندنی، شایان شیخ موگویی، تینا شریف زاده، علی صفدری، امیر محمد مجیدی، حسنا علی‌پور، علیرضا صادقیان، هستی دل‌خاک، سامان سلطانی به عنوان بازیگر، طراح صحنه و لباس: داود زارع، طراح گریم: لیلا پریشان، حسین تبریزی، طراح نور: کیوان ضیاپور، طراح پوستر و بروشور: محمد صالح حجازی، ساخت دکور: مهران رحمتی، ساخت آکسسوار و نقاشی دکور: زهرا امینی، انتخاب موسیقی: نرگس اصغری، روابط عمومی: گروه «تئاتر کودک ببین» ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک کریمی، عکاس: اختر تاجیک، دستیار کارگردان: زهرا بخشنده، منشی صحنه: مهسا پرورده و مدیر صحنه: ریحانه زارع، حضور دارند.

در خلاصه نمایش آمده است: «امیر شیشه مربایی را از بقالی محله می‌خرد. او هر چه سعی می‌کند نمی‌تواند شیشه مربا را باز کند. این موضوع کوچک به چالشی بزرگ در زندگی او و همچنین تمامی افراد جامعه بدل می‌شود.»

این نمایش کودک و نوجوان با مدت زمان ۶۰ دقیقه و بهای بلیت ۵۰ هزار تومان برای گروه سنی بالای هفت سال مناسب است.

علاقمندان جهت خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

تالار هنر واقع در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، خیابان ورزنده است و هر روز به جز شنبه‌ها میزبان خانواده‌ها است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خوشحالم «مربای شیرین» تئاتر می‌شود/ راز ماندگاری آثار موفق ادبیات”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید