آخرین خبر

فیروزه بختیاری با «آنِ بیکران» به نگارخانه سهراب می‌رود

به گزارش آوای ایراینان فیروزه بختیاری ۲ سال پس از آخرین نمایشگاه انفرادی‌اش در نگارخانه سهراب، بار دیگر شماری از جدیدترین نقاشی‌های خود را در قالب نمایشگاهی با عنوان «آنِ بیکران» به این نگارخانه می‌برد. در نمایشگاهی که از روز جمعه ۱۰ شهریور با نمایشگاه گردانی عیسی جباری افتتاح می‌شود، ۱۴ تابلو در ابعاد مختلف از آثار اخیرِ این هنرمندِ نقاش به تماشا گذاشته خواهد شد.

این هنرمند درباره نحوه شکل گیری ایده آثارِ این نمایشگاه و تفاوت آن با نمایشگاه پیشین خود در نگارخانه سهراب گفت: در این مجموعه من روی عنصر خط کار کرده‌ام و در واقع این آثار، ترکیبی از فرم و خط و فضا هستند. می‌توان گفت این اولین مجموعه‌ای است که من در آن از عنصر خط استفاده کرده‌ام.

بختیاری درباره سوژه و فضای این آثار نیز افزود: سوژه اصلی کارهای من طبیعت است و آنچه مرا در سودای نقاشی پیش می‌بَرَد، تعمق در خصلت‌های پایدار طبیعت است. همه این آثار، گل‌ها هستند و البته عنصر خط نیز به آنها اضافه شده است. این نقاشی‌ها فضایی انتزاعی و اکسپرسیون دارند و من هر آنچه را در رویاهایم هست و در درونم غلیان می‌کند، روی بوم می‌آورم.

به گفته این هنرمند، اجرای این آثار از آبانِ سال گذشته آغاز شده و تا یک ماه پیش نیز ادامه داشته است.

فیروزه بختیاری متولد ۱۳۳۷ در تهران و دارای لیسانس مترجمی زبان است. این عضو انجمن نقاشانِ ایران و انجمن آبرنگِ ایران که فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده، از هنرمندان صاحب سبک در نقاشی آبرنگ محسوب می‌شود که سالیان دراز شاگردان بسیاری تربیت کرده است. هر چند به فضای شهری و طبیعت بیجان گوشه چشمی دارد؛ با این حال عمده تمرکز او بر طبیعت در قالب درخت و گل است و به سخنی، طبیعت را به چالشِ انتزاع می‌کشاند و می‌توان طبیعت را شخصیت محوریِ آثار او دانست.

در کارنامه او، عضویت در مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران به چشم می‌خورد. بختیاری دارای گواهینامه دوره پیشبرد و ارائه تحت نظر عیسی جباری و زروان روحبخشان است. آثار چاپ شده او عبارتند از: هنرمندان برگزیده در کتاب زنان نقاش معاصر ایران (۱۴۰۲ )، اثر برگزیده در واشنگتن دی سی (Veno Art) در سال ۲۰۲۰، اثر برگزیده در لئون فرانسه چاپ در مجله Featured Artist در سال ۲۰۱۹، ارائه اثر در موزه دیانگ سانفرانسیسک و (۲۰۱۵ – ۲۰۱۷)، چاپ اثر در کتاب باغ ایرانی (۱۳۹۶)، چاپ اثر در کتاب هنر و زنجیره امید به کوشش ناصر پلنگی در هتل شرایتون (۱۳۹۴) و چاپ آثار در کتاب شهر هشتم (۱۳۹۳/۹۵/۹۷).

این هنرمند نمایشگاه‌های انفرادی متعددی نیز در نگارخانه‌های سهراب (۱۴۰۰)، گلستان (پیدای نا پیدا) سال ۱۴۰۰، فردا (خیال فیروزه‌ای) سال ۱۳۹۶، شکوه (۱۳۹۶) و آتشزاد (۱۳۹۳) برگزار کرده است. وی نمایشگاه‌هایی نیز در خارج از کشور برپا نموده؛ از جمله نمایشگاه گروهی نتا آرت استانبول (۲۰۲۲)، مسابقه بین‌المللی جشنواره آبرنگ مکزیک (۲۰۱۹)، نمایشگاه گروهی ارمنستان (۲۰۱۸)، نمایشگاه گروهی لندن (گروه هنری فام) در سال ۲۰۱۷ و نمایشگاه گروهی کوزوو (۲۰۱۷).

بختیاری از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۲ در بیش از ۶۰ نمایشگاه گروهی در داخل کشور شرکت داشته که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه‌هایی در نگارخانه‌های گلستان (صد اثر صد هنرمند)، سهراب (منهای ۵۰ میلیون)، ثالث (وان وان وان وان میلیون)، آ (فروش سالیانه)، لاله (فروش سالیانه)، آس (گاهنامه)، خانه هنرمندان تهران، خط سفید (نقاشی‌خط حجم) و موزه دیدی سنتر اشاره کرد.

«آنِ بیکران» را می‌توانید از روز جمعه ۱۰ شهریور به مدت ۱۰ روز، در نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ ببینید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فیروزه بختیاری با «آنِ بیکران» به نگارخانه سهراب می‌رود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید