آخرین خبر

ماجرای خالو قنبر و یک رویای نیمه کاره!

چند روز پیش ویدیویی از وضعیت نامناسب خانه استاد خالو قنبر راستگو ـ خواننده هرمزگانی و نوازنده برجسته ساز جفتی ـ در شهرستان میناب و صحبت‌هایش مبنی بر به سختی گذراندن امورات زندگی‌، در فضای مجازی دست به دست شد که بحث وعده ساخت منزل برای این هنرمند را دوباره مطرح کرد.

به گزارش آوای ایرانیان، این ویدیو در صفحه اینستاگرامی مجتبی تابدار (یکی از هنرمندان هرمزگان) پس از بازدید از وضعیت منزل این استاد موسیقی در شهرستان میناب، منتشر شد که در آن خالو قنبر از وضعیت نامناسب منزلش و سختی گذراندن زندگی‌ می گوید و اینکه چشم به یاری مردم و مسوولان دوخته است.

او همچنین در این ویدیو اظهار می‌کند: «پس از این همه زحمت برای استان هرمزگان اکنون زندگی‌ام را در تصویر می‌بینید. اگر کمکی به بنده شود لطف کرده اند و اگر هم نشود سرتان سلامت.»

استاد قنبر راستگو ۷۶ ساله و متولد شهرستان میناب است. استاد راستگو، معروف به خالو قنبر از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است. نام این هنرمند در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ‌شده است. قنبر راستگو بارها در داخل و خارج از کشور به روی صحنه رفته و عنوان و افتخار کسب کرده که از آن جمله می‌توان به مقام اول جشنواره موسیقی فجر و همچنین اجرای برنامه در فستیوالی به نام ۲۰۴۰ در کشور اتریش اشاره کرد.

اوایل سال ۹۷ بود که استاد راستگو در گفت و گویی از نداشتن مسکن گله کرد که پس از آن در مردادماه همین سال، یکی از نمایندگان هرمزگان در مجلس برای واگذاری زمین به او دست به کار شد و سرانجام این امر محقق شد. درواقع در مرداد ماه سال ۹۷ سند زمین و پروانه ساختمان به مالکیت استاد قنبر راستگو، به این هنرمند فاخر اعطا شد.

البته در همان زمان این مساله هم عنوان شده بود که بارها توسط افرادی به استاد قنبر راستگو قول یک منزل داده شده، ولی هیچ گاه محقق نشده بود.

گفته می‌شود که در آن زمان قطعه زمینی با متراژ ۳۰۰ مترمربع و طی مراحل قانونی که برای ساخت آن ۱۵۰ مترمربع مسکونی مجوز اخذ شد، بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی در اختیار استاد قنبر راستگو قرار داده شد. همچنین در همان زمان این مسئله عنوان شده بود که برای ساخت مسکن استاد قنبر راستگو، استاندار هرمزگان، بنیاد مسکن برای تسهیلات بلاعوض و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، قول همکاری داده‌اند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز بیان کرده بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول حمایت مادی برای ساخت مسکن استاد قنبر راستگو را داده و مکاتبات آن انجام شده است. به همین جهت با همت واحد موسیقی اداره کل به زودی شروع ساخت مسکن وی آغاز خواهد شد و دیگر امور نیز با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس مرتفع خواهد شد.

اما در آذر ۹۸ که یک سال و چهار ماه از اهدای سند مالکیت قطعه‌ای زمین و پروانه ساخت آن به استاد قنبر راستگو می‌گذشت، هنوز حتی یک آجر هم برای ساخت خانه او گذاشته نشده بود و در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرد.

در همان زمان خالو قنبر راستگو، درباره آخرین وضعیت ساخت خانه‌اش به ایسنا، گفته بود: «از سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت خانه صورت نگرفته است. بعد از آن که سند زمین را تحویلم دادند، اقدامی برای ساخت خانه صورت نگرفت و فقط یک ماشین سیمان آوردند و روی زمین خالی کردند که بعد از بارش اولین باران، سیمان‌ها تبدیل به سنگ شدند.»

این هنرمند درباره اینکه چرا یک خانه آماده به او نداده‌اند، توضیح داده بود: «اتفاقا من هم درخواست کردم، حالا که می‌خواهید سایه بالاسری به من بدهید، یک خانه حاضر و آماده در اختیارم بگذارید یا پولش را بدهید خودم آن را تهیه کنم اما نپذیرفتند و گفتند نمی‌توانند پول بدهند.»

پس از انتشار این کلیپ و بازخوردهای مختلف آن، مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با انتشار کلیپی در فضای مجازی به توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

مصیب داوری گفت: چند مدت گذشته کمک هزینه‌ای ۷۰ میلیون تومانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به صورت بلاعوض به استاد راستگو واگذار شد. طبق خواسته خود استاد راستگو این زمین به فرزندانش واگذار شد و یک سالی در حال ساخت است.

در راستای کلیه این توضیحات، خبرنگار ایسنا تماسی با خالو قنبر راستگو داشته است تا چون و چرای این مسئله را از زبان او جویا شود.

این هنرمند به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد که این مسئله حل شده و خود استاندار پیگیر درست کردن این ماجرا هست و حدود یک هفته پیش به من گفته‌اند که قرار است تا شش ماه دیگر این خانه ساخته شود ولی اگر هم حل نکرد که دیگر نکرده است. چهار سال است که در حال ساخت خانه‌ای در این زمین هستند و معلوم هم نیست به نتیجه برسد یا نرسد.

این هنرمند ادامه داد: از طرف ارشاد ماهیانه سه میلیون تومان به من حقوق می‌دهند. البته بندگان خدا تا به حال به من کمک نقدی کرده‌اند ولی مشکلات ساخت این خانه حل نشده است و کمک نقدی به دست من نرسیده است. تنها مقداری بلوک و چند کیسه سیمان به من داده‌اند. اگر خودم بتوانم خانه را بسازم که ساخته‌ام و اگر نتوانم کسی را ندارم که این کار را برایم انجام دهد.

چند سال پیش عنوان شده بود که قرار است در سال ۹۶ موزه‌ای برای این هنرمند ساخته شود و محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری هرمزگان، هم از ساخت یک فیلم مستند با موضوع آثار قنبر راستگو با هدف تلاش برای شناسایی موسیقی جفتی و معرفی و حفظ آن به عنوان یک میراث ناملموس خبر داده بود که این هنرمند درباره این تصمیمات هم گفت که تا به حال اقدامی صورت نگرفته است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ماجرای خالو قنبر و یک رویای نیمه کاره!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید